چین: مداخله خارجی در افغانستان محکوم به شکست است

وزیر امور خارجه چین با تأکید بر لزوم مصالحه سیاسی و بازسازی در افغانستان گفت، بار دیگر ثابت شد هرگونه مداخله خارجی در این کشور محکوم به شکست است.
کد خبر: ۴۶۶۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ - 14July 2021

به گزارش بین‌الملل دفاع‌پرس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه گفت بار دیگر ثابت شد هرگونه مداخله قدرت‌های خارجی در افغانستان محکوم به شکست است.

به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، وانگ یی در دیدار با همتای تاجیک خود گفت، چین انتظار دارد افغانستان به آرایش جامع نیروها پرداخته، سیاستی باثبات و معقول در قبال مسلمانان داشته باشد، با انواع تروریسم و تفکرات افراطی مقابله کند و با همسایگانش روابط دوستانه داشته باشد.

او در ادامه گفت، کشورش از تمام تلاش‌های سازنده برای رسیدن به این اهداف حمایت می‌کند و مایل است با تمام طرف‌های افغان ارتباط و هماهنگی داشته و به میانجی‌گری دیپلماتیک درباره مسائل این کشور بپردازد.

وزیر امور خارجه چین تأکید کرد آمریکا باید پس از ترک افغانستان به تعهدات خود در قبال بازسازی و ایجاد مصاحله در این کشور پایبند بماند.

وانگ یی افزود، افغانستان کشوری مستقل و دارای حق حاکمیت است و ملت آن از عزت نفس بالایی برخوردار است. از این رو حقایق بار دیگر نشان داد که هرگونه مداخله قدرت‌های خارجی در این کشور محکوم به شکست است.

او با اشاره تجربه تلخ مردم افغانستان از اشغالگری آمریکا و ناتو گفت، آن‌ها فرصت تازه‌ای برای در دست گرفتن سرنوشت کشورشان دارند. دولت افغانستان نیز تلاش‌های زیادی برای حفظ وحدت ملی، ثبات اجتماعی و بهبود وضع زندگی مردم انجام داده است که باید به صورت منصفانه ارزیابی شوند.

وانگ یی در ادامه گفت، طالبان به‌عنوان نیروی نظامی اصلی در افغانستان باید از مسئولیت‌های خود در قبال این کشور و مردم آن آگاه باشد و به شکلی روشن، از نیروهای تروریستی فاصله گرفته و با رویکردی مسئولانه به جریان اصلی سیاست در افغانستان بازگردد.

این دیپلمات چینی افزود، چین از تلاش همه احزاب افغان برای ایجاد ساختاری سیاسی که بر اساس «مالکیت افغان و رهبری افغان» باشد و در راستای منافع بنیادین و دراز مدت این کشور باشد حمایت می‌کند.

او در ادامه بیان داشت، چین به‌عنوان همسایه افغانستان به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور احترام گذاشته و سیاستی دوستانه در قبال تمام افغان‌ها را دنبال می‌کند و از اصل اساسی عدم مداخله در امور داخلی این کشور تبعیت می‌کند.

وانگ یی گفت، ابتدا باید از گسترش درگیری و به خصوص رخ دادن جنگ داخلی تمان عیار در افغانستان جلوگیری شود. دوم، مذاکرات بین افغانی باید هرچه زودتر آغاز شوند تا مصالحه سیاسی در این کشور میسر شود. سوم، از سوء استفاده گروه‌های تروریستی از موقعیت، برای گسترش حضور در افغانستان و تبدیل دوباره این کشور به مأمنی برای این گرو‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها