نمایش قدرت ایران در خلیج فارس

«ایران با استفاده از قدرت دریایی خود نشان می دهد که مرعوب متحدین عرب واشنگتن نمی شود ...»
کد خبر: ۴۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ - 19May 2015

نمایش قدرت ایران در خلیج فارس

به گزارش دفاع پرس، خبرگزاری رویترز (Reuters) با انتشار گزارشی زیر عنوان "ایران از رویارویی های دریایی برای نشان دادن قدرت خود در خلیج [فارس] استفاده می کند" به تحلیل رویکرد ایران در خلیج فارس پرداخت.

 

در این گزارش آمده است: «ایران با استفاده از قدرت دریایی خود نشان می دهد که مرعوب متحدین عرب واشنگتن نمی شود.»

 

رویترز نوشت: «کشتی های ایرانی به سوی کشتی سنگاپوری که به یک سکوی نفتی ایران آسیب وارد کرده بود، تیراندازی کردند و موجب فرار آن شدند. همچنین یک کشتی کانتینر را در تنگه هرمز که مهمترین مسیر نفتی جهان است، به خاطر بدهی، توقیف کردند.»

 

این پایگاه انگلیسی افزود: «این حوادث همزمان با تلاش واشنگتن برای اطمینان دهی مجدد به کشورهای عرب خلیج [فارس] نسبت به این موضوع است که توافق هسته ای تهران و قدرت های جهانی، منافع آن ها را تهدید نمی کند.»

 

در این گزارش همچنین آمده است: «تهران در حالی که تنش فزاینده ای در موضوع یمن با عربستان دارد، کشورهای عربی را به خاطر وحشیگری و بی مبالاتی در این کشور محکوم می کند؛ جایی که ائتلاف تحت رهبری عربستان به گروه شبه نظامی متحد ایران حمله کرده است.»

 

رویترز نوشت: «ایران همچنین یک کشتی کمک های انسانی به نام "ایران شاهد" را به سوی دریای سرخ فرستاده تا محاصره دریایی اجرا شده توسط ائتلاف را بسنجد. چندین مقام نظامی ایران هشدار داده اند که در صورتی که کشتی شاهد ایران توسط نیروهای تحت رهبری عربستان مورد حمله قرار گیرد، جنگ در خواهد گرفت. انتظار می رود این کشتی روز پنج شنبه به بندر برسد.»

 

در ادامه این گزارش به نقل از یک مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود، آمده است: «اقدامات اخیر ایران در تنگه هرمز، پیامی روشن برای عربستان دارد. هیچ کس نمی تواند نقش کلیدی ایران را نادیده بگیرد. تمامی رهبران ایرانی، اصول گرا یا اصلاح طلب، نسبت به حفظ نفوذ ایران در منطقه اتفاق نظر دارند. آمریکا و متحدین خلیج [فارس] نباید از یک قدرت منطقه ای مانند ایران انتظار داشته باشند که نسبت به جلوگیری از ورود کشتی کمک های انسانی اش به یمن، ساکت بماند.»

 

در انتهای این نوشتار با اشاره به نقل از "مایکل فرادل" مشاور اندیشکده آمریکایی "خطرات جهانی" آمده است: «ایران درحال نمایش قدرت و عرض اندام در خلیج فارس است.»

 

 

 

منبع: جام نیوز

نظر شما
پربیننده ها