نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

راهبرد دشمن تبدیل «برجام» به یک ارزش است

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: برجام به نتیجه نرسید، ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد، وضعیت معیشت مردم نابسامان شد، آخر کاری که می‌خواهند انجام دهند این است که برجام را یک ارزش در این مملکت قرار بدهند تا افرادی که می‌آیند، مجبور بشوند به برجام به‌عنوان یک ارزش عمل کنند، این بدتر از همه است.
کد خبر: ۴۶۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳ - 16July 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» در خطبه نمازجمعه امروز که در حرم امام رضا (ع) برگزار شد، با بیان این‌که این ایام مصادف با ایام حج است، اظهار داشت: حج، فریضه الهی و اجتماعی است که در حفظ کیان امت اسلام در هر زمانی به‌عنوان یک محور قطعی محسوب می‌شود اما به‌خاطر ناشایستی خادم‌الحرمین و کسانی که تولیت حرمین شریفین را عهده‌دار هستند، متأسفانه ضعف مدیریت آنان سبب شده که به‌خاطر ویروس کرونا مردم از حج محروم بشوند.

وی ادامه داد: ریشه این محرومیت از حج، جنایت استکبار و مزدورسازی نظام سلطه در حرمین شریفین است و جنایت دوم این است، افرادی مزدور استکبار شده‌اند که عرضه اداره حرمین شریفین ندارند و در شرایط بیماری این زمان، نمی‌توانند حج را مدیریت کنند.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: تاریخ زندگی ما، آمیخته و مالامال با جنایت‌های غرب و استکبار آمریکایی است و همه ابعاد زندگی معنوی، اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر جنایت‌های نابکارانه غربی‌ها و آمریکای مستکبر قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که در هفته گذشته، سه خاطره تاریخی، چهره ددمنشانه و درنده آمریکا و غرب را برای ما نشان داد، تصریح کرد: خاطره اول، ۲۱ تیر سالروز شهدای مسجد جامع گوهرشاد است که مزدور چکمه به پای انگلیسی، رضاخان ملعون با جلادانش مردم طرفدار حفظ حجاب و عفت و ناموس را در این خانه خدا به خاک و خون کشیدند؛ خاطره دوم، سالروز امضای توافق برجام که ریشه تمام پریشانی‌ها و سختی‌ها و فشارهای اقتصادی و معیشتی امروز ماست و خاطره سوم مربوط به دیروز است، سالروز حمله ددمنشانه مزدوران آمریکایی عربستان سعودی به برادران و خواهران انقلابی ایرانی به خاطر برائت از مشرکین در سال ۱۳۶۶ بود.

علم‌الهدی ادامه داد: همه این جنایت‌ها مال غرب و استکبار آمریکاست، مسئله آدم‌کشی در صحن مسجد گوهرشاد و مسئله به خاک و خون کشیدن زوار ایرانی در کنار کعبه به‌خاطر برائت از مشرکین، دو عملیاتی است که آن چهره عناد، دشمنی و سرسختی نابکاری آمریکا و غرب را در برابر اسلام و امت اسلامی آشکار می‌سازد.

امام جمعه مشهد مسئله برجام را از قبیل همان جنایات غرب در آدم‌کشی دانست و خاطرنشان کرد: این که می‌گویم از آن قبیل است، نه عملیاتی که عزیزان مسؤول ما در این دولت و مملکت انجام دادند، بندگان خدا خدمت کردند و خیانت نکردند، از رهبر معظم انقلاب اسلای اجازه گرفتند. مبنای دولت یازدهم از ابتدا این بود که مشکلات زندگی و مشکلات اقتصادی ما به‌خاطر برخورد با جریان‌های قدرت در دنیا است، باید این برخورد را حل کنند، مشکلات برطرف بشود. فکر کردند اگر مسئله هسته‌ای حل شد، دیگر مسئله‌ای نداریم که گرفتار فشار تحریم‌های غربی باشد و مشکلات اقتصادی نیز حل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به دو اشتباه محاسباتی دولت در طراحی سیاست خارجی اشاره کرد و بیان داشت: دولت براساس دو محاسبه‌ای که داشت عمل کرد. یکی این که اگر تحریم‌ها برداشته بشود مشکلات حل می‌شود، دوم این که اگر از تلاش برای رسیدن به فناوری هسته‌ای‌ دست برداریم مشکل آمریکا با ما حل شده است ولذا با این دو محاسبه غلط به میدان آمدند. نظر مسئولان خیانت نبود بلکه خدمت را در این دو جهت دیدند.

علم‌الهدی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی از همان ابتدا گفتند هم در این اشتباه می‌کنید که تصورتان این است که مشکل آمریکا مشکل هسته‌ای است، مشکل آمریکا مشکل اسلام و نظام اسلامی است و هم در این جهت اشتباه می‌کنید که فکر کردید همه مشکلات ما معلول تحریم است و تحریم‌ها برداشته شود، مشکلات ما حل می‌شود، این‌ها تحریم‌ها را برنمی‌دارند.

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند مردم رأی دادند دولتی سرکار آمده که مبنای سیاست آن، این کار است، جلویشان را نمی‌گیریم. فرمودند می‌خواهید مذاکره کنید، بروید اما در مذاکره نرمش قهرمانانه باشد نه دست به دست دادن ذلیلانه؛ هشت سال تجربه شد برای ملت ما، رفتند نشستند و حرف زدند، سانتریفیوژها را برداشتند، جریان هسته‌ای را لغو کردند، فناوری هسته‌ای را از غنی‌سازی ۲۰ درصد به سه درصد تنزل دادند. سانتریفیوژها را مثل حلب پاره کندند، بار کامیون کردند و بیرون آوردند و در عین حال، دشمن بر آن تحریم و عنادش افزود، نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرد بلکه در طول مذاکرات برجام، صدها تحریم بر تحریم‌های آمریکا افزوده شد.

امام جمعه مشهد، برخورد دشمن در برجام را دهن‌کجی به مردم و کشور توصیف کرد و گفت: این برجام و برخورد دشمن با برجام، دهن‌کجی به ما و به استهزا گرفتن این مردم و مملکت بود. این جنایت آمریکا و دنباله‌روی از غرب و آمریکا، جنایتی همچون آدم‌کشی در مسجد گوهرشاد بود، همچون ایرانی‌کشی کنار کعبه بود. جنایت برجام چنین جنایتی است، و الا عزیزان ما که رفتند خدمت کنند، با قصد خدمت رفتند، عملیاتشان را هم رهبر معظم انقلاب اسلامی تأیید کردند، این‌ها به‌عنوان افراد مورد تأیید معظم له وارد این عرصه شدند اما فقط در آنجا دو اشتباه از سوی مسئولان صورت گرفت.

وی به بیان اشتباهات اجرایی مسئولان در قبال برجام پرداخت و افزود: اشتباه اول این که از اول رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند «این مسئله به نتیجه نمی‌رسد»، گوش به حرف ایشان ندادند، پیش‌بینی رهبر انقلاب را نادیده گرفتند، مسیر کار را به آن شیوه که خودشان فکر کرده بودند، ادامه دادند. اگر از روز اول خود را به ولایت سپرده بودند، تأکید و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی موجب می‌شد مسیرشان را از اندیشه اولی تغییر بدهند و این مشکلات پیش نمی‌آمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اشتباه دوم، اشتباهی است که هم‌اکنون مرتکب شده‌اند. برجام به نتیجه نرسید، ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد، وضعیت معیشت مردم پریشان شد، آخر کاری که می‌خواهند انجام دهند این است که می‌خواهند برجام را یک ارزش در این مملکت قرار بدهند تا افرادی که بعد از آنان می‌آیند، مجبور بشوند به برجام به‌عنوان یک ارزش عمل کنند. این بدتر از همه است؛ این برجام ما را بدبخت کرد، این برجام که دشمن را اینطور بر ما مسلط کرد، برجامی که این خسارت‌های عظیم فناوری هسته‌ای را بر ما تحمیل کرد، این را شما می‌خواهید به‌عنوان یک ارزش در مملکت ثبت کنید؟ دشمن و آمریکا را تطهیر می‌کنید؟ یک جریان فاسدی که کشور را به فساد کشاند، بزک می‌کنید؟ می‌خواهید او را به‌عنوان یک ارزش در عرصه سیاست خارجی تثبیت کنید؟ مردم ما مردم هوشیار هستند، مردم بیدار هستند، ۲۸ خرداد امسال، هوشیاری و بیداری مردم ما را ثابت کرد، با این کیفیت، مردم ما از یک جریان فاسد و مفسدی که معیشت آنان را به چنین روز سیاهی کشانده است، تمکین نمی‌کنند.

امام جمعه مشهد به طرح اخیر مجلس در تصویب قانون نحوه عمل به برجام اشاره کرد و گفت: از مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم با قانونی که تصویب کردند، شر برجام را کندند و ان‌شاءالله مجلس پای این قانون بایستند. موضع مسئولان آینده کشور نیز در قبال برجام، عینأ باید مطابق با قانون مجلس شورای اسلامی و آموزه‌های پیامبرگونه رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

علم‌الهدی با تأکید بر این‌که برجام به هیچ وجه یک ارزش نیست، یادآور شد: برجام عامل فلاکت این مردم بوده، بعد از این هم اگر مسئولان بخواهند با ادامه جریان برجام، هر عملیاتی داشته باشند، باید تابع مصوبه مجلس شورای اسلامی و فرمان و مصلحت‌اندیشی خاص رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند. آنچه در گذشته انجام گرفت، خدایی نکرده خیانت یا گناهی بر مسئولان نبود، خیانت مال دشمن بود و دشمنی دشمن، ادامه این جریان خیانت در برجام را به وجود آورد که تحریم‌ها لغو نشد و ناجوانمردانه از برجام خارج شدند. دشمن مرتکب خیانت شد و مسئولین در فعالیت‌های دیپلماسی‌ خود خلافی انجام نداده‌اند، ممکن است اشتباهاتی در بین باشد اما خلاف خائنانه در بین نبوده است، این واقعیت را باید بدانیم و به کسی بدبین نشویم و خدایی نکرده نسبت به این افراد سوءظن نبریم.

وی افزود: آنچه سبب بدبختی شد، خیانت دشمن، عداوت و دشمنی دشمن در برجام بود که طوری عمل کردند که در مسجد گوهرشاد مردم را کشتند و در کنار کعبه مرد و زن را به خاک و خون کشیدند، دشمن چنین دشمنی است، ما این دشمن را بشناسیم، در همه تنظیم برنامه‌های سیاسی‌مان اولأ چشم به‌فرمان و دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و خیراندیشی ایشان بدوزیم و در عین حال، توجه به عداوت و دشمنی این دشمنان نابکار داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار