نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی:

تفکیک رهبری «سیاسی و مرامی» چالش جهان اسلام است

آیت‌الله «علم‌الهدی» با اشاره به آمیختگی رهبری «سیاسی و مرامی» در سیره ائمه اطهار (ع) گفت: امروز خطر تفکیک رهبری سیاسی و مرامی، امت اسلام را تهدید می‌کند و چنانچه این اندیشه باطل در جامعه ما وارد شود دشمنان بر جهان اسلام مسلط خواهند شد.
کد خبر: ۴۶۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳ - 18July 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در ویژه برنامه سالروز شهادت جانگداز امام محمد باقر (ع) که امروز در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: زندگانی امام باقر (ع) همزمان با موقعیت حساس فروپاشی حکومت بنی‌امیه بود و اگر امام، انقلاب و یا قیام مسلحانه‌ای علیه حکومت انجام می‌دادند در آن صورت خلافت و حکومت در خط امامت قرار می‌گرفت اما این کار را بنا به دلایلی انجام ندادند.

وی ادامه داد: اگر امام انقلاب سیاسی را به جای انقلاب فرهنگی بر می‌گزیدند، شاید نتیجه‌ای هم حاصل می‌شد اما نظر امام چیز دیگری بود؛ باقرالعلوم (ع) معتقد بودند اگر مردم شناخت و معرفتشان نسبت به اسلام کامل با‌شد قدرت در مسیر خط امامت قرار می‌گیرد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: رهبری پیامبر اسلام‌ (ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از رسول اکرم (ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد؛ رهبری مرامی همواره و آمیخته با رهبری سیاسی است و نصب امیرالمومنین (ع) به‌عنوان امام پس از پیغمبر (ص) در مقام تحقق آمیختگی این دو شکل رهبری بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: پس از رحلت پیامبر (ص) این خط منحرف شد و فرصت‌طلبان برای اینکه خود به قدرت برسند و سرنوشت مردم را در دست گیرند بزرگترین ضربه‌ را به اسلام زدند و رهبری مرامی را از رهبری سیاسی جدا کردند.

علم‌الهدی بیان داشت: رهبری سیاسی در اسلام یک رهبری آمیخته با سیاست و مرام است و اگر رهبری سیاسی در کشور در دست رهبری مرامی قرار نگیرد ظلم و زور بر مردم حکومت می‌کند و سرنوشت مردم ملعبه خوش‌گذرانی‌ها و دزدی‌های یک عده نابکار قرار می‌گیرد؛ در واقع این واقعیت را امام پنجم در دل، اعتقاد، فکر و انگیزه مردم جا دادند و شناخت مردم نسبت به اسلام تغییر کرد و موجب شد مردم اندیشه سیاسی اسلام را درک کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امام باقر (ع) انقلاب فرهنگی را در راستای اصلاح ساختار فکری و سیاسی مردم قرار دادند، گفت: ایشان رهبری سیاسی را با رهبری مرامی در آمیختند و در ساختار جریان فکری حرکت کرده و انقلاب کربلا را به نتیجه رساندند و با انقلاب فرهنگی رسالت امام سجاد (ع) را تداوم بخشیدند.

علم‌الهدی تصریح کرد: توسعه اندیشه و مکتب امام باقر (ع) دولت بنی‌امیه مستاصل کرده بود و از همین رو در صدد حذف ایشان برآمده و دستور شهادت امام را صادر کردند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: پس از رحلت پیامبر (ص) با تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی، انحراف سیاسی رخ داد که از دل این تفکیک کربلا به وقوع پیوست، مظالم بنی‌عباس و 14 سال زندانی حضرت موسی بن جعفر (ع) برآمده از دل همین تفکیک است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خطر این تفکیک امروز هم امت اسلام را تهدید می‌کند، افزود: چنانچه این اندیشه باطل در جامعه ما وارد شود دشمنان بر ما مسلط می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در پی این ۴۲ سال پیروزی انقلاب اسلامی هر زمان جریان مدیریت نظام یعنی قدرت اجرایی، قوه مقننه و قضایی تابع رهبری نبود و به توصیه‌های رهبری عمل نکرد در نتیجه اقتصاد و وضعیت نابسامان بر مردم فشار وارد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها