دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پشت پرده تزریق واکسن کرونا در ارمنستان چیست؟

تب سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا و تبلیغ واکسن کرونای رایگان باعث شده تا این روزها تنور درآمدزایی تورهای گردشگری داغ شود و قیمت سفر به ارمنستان از سه الی چهار میلیون تومان به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد.
کد خبر: ۴۶۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۷ - 18July 2021

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: بیش از یکسال از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد؛ با ورود این مهمان ناخوانده ضرر و زیان‌های زیادی به بازار کار و اقتصاد وارد شد و بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از کار بیکار شدند. ویروس کرونا باعث شد برخی از کشورها از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس دست به دزدی‌های آشکار در حوزه پزشکی بزنند.

سرقت‌ این کشورها تاجایی پیش رفت که برخی از کشورها برای حمل تجهیزات پزشکی از نیروهای نظامی استفاده می‌کردند.

با ورود این ویروس منحوس به کشورمان با وجود تحریم‌هایی که وجود داشت در ابتدا کشور در حوزه تامین ماسک، گان‌‎های پزشکی و مواد ضدعفونی دچار مشکلاتی شد اما پس از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ورود نیروهای مسلح برای مقابله با ویروس کرونا، قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) در ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد و نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بسج وارد میدان شدند.

بسیج در این میان با استفاده از ظرفیت پایگاه‌ها و گروه‌های جهادی با تولید روزانه میلیون‌ها ماسک، گان‌های پزشکی و مواد ضدعفونی توانست کشور را در این حوزه بی نیاز کند.

با شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش بیماران کرونایی گروه‌های جهادی در کنار پزشکان و پرستاران قرار گرفتند و به بیماران خدمات‌رسانی کردند؛ در تمامی این خدمات کشورمان همچون دیگر کشورها اقدام به تولید واکسن کرونا کرد و پس از کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، چین، هند و انگلیس توانست با ساخت واکسن کوو ایران برکت مجوز دریافت اضطراری را دریافت کند.

علی‌رغم کارشکنی‌های صورت گرفته توسط آمریکا به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد تاکنون بیش از هفت میلیون نفر در کشور واکسینه شدند و براساس سخنان اخیر رئیس جمهور تا دو هفته آینده ۱۰ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق خواهد شد.

علی‌رغم تمامی زحماتی که در کشور در حال انجام است چند روزی است عکس‌ها و فیلم‌هایی در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف دست به دست می‌شود که نشان‌دهنده افرادی است که از ترس کرونا و برای واکسینه شدن با هزینه حداقل ۱۰ میلیون تومانی به ارمنستان سفر می‌کنند و متاسفانه سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن امروز همچون رخدادهای دیگر که رسانه‌های معاند از آن برای سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند؛ این رسانه‌ها به دنبال این هستند تا با یک پروپاگاندای رسانه‌ای فرآیند تزریق واکسن در کشورمان را زیر سوال ببرند و افراد ساده‌لوح را ترغیب کنند تا برای دریافت واکسن به کشور ارمنستان سفر کنند.

تبلیغات دروغین در فضای مجازی

داغ شدن تب سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا و تبلیغ واکسن کرونای رایگان باعث شده تا این روزها تنور درآمدزایی تورهای گردشگری داغ شود و قیمت سفر به ارمنستان از سه الی چهار میلیون تومان به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد!‌ اما این همه ماجرا نیست و در این بین برخی افراد فرصت‌طلب نیز با سو استفاده از جو حاکم و تبلیغات عجیب و غریب در فضای مجازی می‌کوشند با ارائه تخفیف‌ها و خدمات جانبی آنان را سرکیسه کنند و حتی در مواردی نیز می‌بینیم که پس از پرداخت پول به این افراد سودجو نه از سفر ارمنستان خبری هست و نه از واکسن کرونا.

در این میان نباید از این نکته غافل شد که تقریباً تمام واکسن‌های کرونای تولید شده در بازار ۲ دزی هستند؛ یعنی برای ایمن شدن تقریبی از شر این ویروس منحوس باید فرد متقاضی دو دز واکسن کرونا دریافت کند و این درحالی است که برخی از افرادی که برای دریافت واکسن کرونا به کشور ارمنستان سفر کرده بودند پس از دریافت دز اول واکسن هزینه اقامت ۱۴روزه در این کشور را نداشته و از تزریق دز دوم واکسن محروم مانده‌اند!

قانون جدید سفر به ارمنستان

اما نکته عجیب‌تر ماجرا آنجاست که چند روز پیش سفیر ارمنستان در تهران عنوان کرد که از پانزدهم ژوئیه (۲۴ تیر) افرادی می‌توانند در کشور ارمنستان واکسن کرونا بزنند که بیش از ۱۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند. بیشتر کسانی که در این کشور با سه واکسن استرازنکا، اسپوتنیک‌وی و سینوواک واکسینه شده‌اند، شهروندان خود این کشور هستند اما اتباع غیرارمنستانی هم که بیش از یک هفته در ارمنستان بوده‌اند، به طور رایگان واکسن دریافت می‌کنند. با این‌حال از ۲۴ تیر دیگر حداقل زمان ماندن برای تزریق واکسن ۱۰ روز خواهد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشور در این خصوص می‌گوید که در حال حاضر به دلیل ازدحام بیش از حد مسافران ایرانی در ارمنستان، خدمات کاهش یافته است و نه تنها محل اقامت مناسب پیدا نمی‌شود بلکه خودرو و سایر امکانات خدماتی هم کم شده است و علاوه بر این واکسن هم نیست و مسافران باید حداقل ۱۵ روز صبر کنند تا نخستین دز را بزنند.

تعداد واکسن‌های ارمنستان نیز خیلی محدود است و این محدودیت شرایط جدیدی برای مسافرانی که خواهان واکسن هستند، به وجود آورده است.

در این میان باید به این موضوع توجه داشت که وزارت بهداشت هنوز واکسن‌هایی که در ارمنستان تزریق می‌شود را تایید نکرده و از این رو این واکسیناسیون مورد تایید این وزارتخانه نیز نیست.

کارتن‌خوابی برای واکسن

اما برخی از افرادی که به کشور ارمنستان برای دریافت واکسن سفر کرده‌اند هم اظهارات جالبی دارند؛ به طوری که یکی از آنها، صف‌های طولانی‌، عدم برنامه‌ریزی درست و حساب شده توسط دولت‌، دعوا و کتک کاری، اخــاذی‌، تقلـب، کارتن خوابی و مــواردی از این قبیل را از جمله مشکلات سفرهای واکسن عنوان می‌کند.

پشت پرده تزریق واکسن کرونا در ارمنستان چیست؟

به گفته یکی دیگر از این مسافران صبح‌ها ۱۰ واکسن کرونا و بعـدازظهر ۱۰ واکسن در ارمنستـان آن هم توسط آمبولانس‌های سیار تزریق می‌شود. نکته عجیب اینجاست که به‌تازگی قانونی در ارمنستان وضع شده که هرفرد خارجی باید ۱۰ روز قبل از دریافت واکسن کرونا به ارمنستان بیاید. از آن طرف برای دز دوم هم بایــد ۱۰ روز قبل در این کشور حضور داشته باشد. حالا حساب کنید یک فرد باید هتل رزرو کند، با هزینه خورد و خوراک! خیلی از ایرانی‌ها پس از سه روز دیگر نتوانسته‌اند از پس هزینه هتل بربیایند و مجبور شده‌اند در خیابان بمانند.

یکی دیگر از این افراد می‌گوید که بیش از ۹۰ درصد کسانی که با قصد دریافت واکسن کرونای رایگان در ارمنستان راهی سفر می‌شوند، حتی نمی‌دانند که به دلیل شیوع کرونا، تردد زمینی بین ایران و ارمنستان با محدودیت‌های اساسی مواجه است و آنان باید پس از پیاده شدن در گمرک نوردوز، ساعت‌ها برای عبور از مرز و رسیدن به ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان، معطل و متحمل هزینه‌های گزاف شوند.

وی یادآوری می‌کند: اغلب کسانی که پس از سفر به ارمنستان با اتوبوس به تهران بازگشته‌اند، از اینکه فریب تبلیغات دروغین فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را خورده و چندین برابر قیمت‌های اعلام شده در آنها، متحمل هزینه برای سفر به یک کشور همسایه شده‌اند، پشیمان بوده‌اند.

خجالت‌آور است که مردم برای دریافت واکسن به ارمنستان بروند

اخبار و حواشی ایجاد شده در این خصوص با واکنش قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس مواجه شد و وی در واکنش به مسافرت برخی افراد به ارمنستان جهت دریافت واکسن کرونا متذکر شد: برای کشوری که خودش از دانش فنی در حوزه واکسیناسیون بهره‌مند است و توانایی تولید واکسن را دارد، خجالت‌آور است که مردمش برای دریافت واکسن به دبی، ارمنستان و ترکیه بروند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار