تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

حمایت آمریکا از طالبان برای تصرف کامل افغانستان/ ایران به‌دنبال مهار طالبان است

هانی‌زاده گفت: آمریکایی‌ها طالبان را تشویق کردند تا تمام افغانستان را اشغال کند و بتواند آسیب جدی به ایران وارد کند.
کد خبر: ۴۶۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱ - 19July 2021

حمایت امریکا از طالبان برای تصرف کامل افغانستانحسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره آخرین وضعیت افغانستان اظهار داشت: طالبان اخیراً با استفاده از فضای موجود و خروج عجولانه و غیرمنظم آمریکا و ناتو از افغانستان توانست بخش‌های مهمی از خاک افغانستان را اشغال کند. هم‌اکنون حدود 80 درصد از اراضی افغانستان در دست طالبان است؛ اگرچه عنوان شده نیروهای افغانستانی توانستند بخشی از این اراضی را پس بگیرند، ولی هم‌اکنون سلطه در دست طالبان است و اگر شرایط به این شکل ادامه یابد، طبیعتاً طالبان خشونت‌گرا طی هفته‌های آینده کابل را به‌طور کامل اشغال و دولت اشرف غنی را سرنگون خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد طالبان دچار نوعی شکاف در دیدگاه است. برخی از از اعضای طالبان به‌دنبال اعمال قدرت و بهره‌گیری از شیوه‌های خشونت‌طلبانه برای تسلط بر افغانستان است و مجموعه تحول‌گرای دیگری هستند که اعتقاد دارند باید در دولت اشرف غنی، مشارکت سیاسی داشته باشند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و همین مجموعه هم اخیراً با ایران و روسیه مذاکراتی داشتند.

این تحلیلگر تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد این گروه تحول‌خواه به‌دنبال راهکار سیاسی برای افغانستان هستند، ولی بخش وسیعی از مجموعه طالبان به‌دنبال خشونت و اعمال خشونت و تسلط بر افغانستان آن هم با استفاده از شیوه‌های نظامی است که طبیعتاً این مسئله بحران منطقه‌ای برای ایران و کشورهای منطقه ایجاد می‌کند.

هانی زاده در پاسخ به این سوال، مبنی بر اینکه حمایت پشت پرده آمریکا از طالبان برای تصرف کابل چقدر صحیح است؟ گفت: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ماندن در افغانستان و منطقه هزینه‌های سیاسی، مالی و انسانی بالایی برای آنها دارد؛ لذا تیم جو بایدن به‌دنبال خروج از منطقه بویژه افغانستان برآمدند و هزینه‌های زیادی را نمی‌توانند تحمل کنند. بویژه اینکه آمریکا طی سال‌های اخیر متحمل خسارت‌های سنگینی در افغانستان و عراق شده است. به همین دلیل آمریکایی‌ها در پی سومالیزه کردن افغانستان هستند؛ همان نسخه‌ای که برای سومالی در آفریقا ایجاد کردند، می‌خواهند برای افغانستان نیز بپیچند تا بتوانند از طریق ناامنی مشکلاتی برای ایران و کشورهای منطقه ایجاد کنند.

وی با اشاره به اقدامات طالبان و اینکه آیا به قرار داد دوحه برمی‌گردند، پاسخ داد: طبیعتاً آمریکایی‌ها در طی سه سال اخیر مذاکراتی با طالبان خشونت‌طلب داشتند در حالی که ایران به‌دنبال مهار طالبان است. آمریکایی‌ها طالبان را تشویق کردند تا تمام افغانستان را اشغال کند و بتواند آسیب جدی به ایران وارد کند. اگر طالبان خشونت‌طلب بر افغانستان تسلط یابد، قطعاً داعش در افغانستان قدرت می‌گیرد و ناامنی‌ها را در مناطق شرق ایران گسترش می‌دهد؛ ضمن اینکه بخشی از کشورهای اطراف افغانستان نیز آسیب جدی می‌بینند.

هانی‌زاده در پایان با اشاره به حضور مجدد داعش در منطقه اظهار کرد: اخیراً گزارش‌ها نشان می‌دهد، ترکیه شمار زیادی از عوامل داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کرده و در واقع بتواند این ناامنی‌ها را با استفاده از فضای افغانستان گسترش دهد. طبیعتاً حضور داعش و طالبان خشونت‌گرا در افغانستان می‌تواند مشکل بزرگ و بحران شدیدی برای منطقه و افغانستان ایجاد کند؛ بویژه اینکه طی هفته‌های آینده موج مهاجرت افغان‌ها به سمت ایران تشدید می‌شود.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار