آیت الله عابدینی در آیین سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره:

هنرمند باید حریت داشته باشد

امام جمعه قزوین گفت: خدای متعال هنر را جز در عرصه پاک دلهای مستعد به نمایش نمی‌گذارد. پاک ترین دل نیز متعلق به پیغمبر گرامی اسلام است و وی کسی است که در او هنر متجلی می‌شود.
کد خبر: ۴۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹ - 19May 2015

هنرمند باید حریت داشته باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنوار شعر و داستان سوره اظهار کرد: خداوند متعال آفرینندهای است که جز هنر را نیافریده است. با مشاهده آفرینش خداوند متوجه ابعاد و زوایای مختلف هنر خداوند میشویم.

وی افزود: هر که میخواهد در وادی هنر قدم بگذارد باید شایسته باشد. خداوند کینه و اختلاف را نمیپسندد. خداوند دوستدار زیبایی است. خدای متعال هنر را جز در عرصه پاک دلهای مستعد به نمایش نمیگذارد. پاک ترین دل نیز متعلق به پیغمبر گرامی اسلام است و وی خلیفه خدای است که در او هنر متجلی میشود.

آیت الله عابدینی با بیان اینکه پاکی و طهارت حضور انسان موجب حضور در عرصه تجلی گاه هنر خداوند میشود، رهاورد مهم دیگری هم دارد، ادامه داد: این امر چشمههای هنر و حکمت را در درون انسان به جوشش در میآورد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: حریت و آزادی مسئله دیگری است که باید به آن توجه داشت. در میان اهالی فرهنگ، محلی به نام تحریریه وجود دارد که در آنجا افکار و عقاید خود را با حریت کامل به روی کاغذ میآورند. یکی از چیزهایی که باعث میشود این هنر متجلی شود حریت است. اصولاً به استثنا بعضی از موارد، آنان آزاده هستند و برای گفتن مطلب از چیزی و کسی واهمه و حتی طمع ندارند. هر زمان که طمع در آنها رخنه کرد، آنان را به آتش کشید.

وی با بیان مصداقهایی از تجلی هنر در میان هنرمندان ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب دکتر شریعتی معتقد بود که هنر برای هنر نباشد، بلکه هنر در خدمت خلایق باشد. حضرت موسی(ع) نیز هنرمند بودند. این هنر تنها در محافل و اجلاسیه نباید بکار برود. موسی(ع) در مقابل فرعون هنرنمایی کرد و در پاسخ به سوال وی که پروردگار تو کیست گفت: خدایی که همگان را آفرید.

آیت الله عابدینی با اشاره به هنرنمایی امام(ره) در مقابل رژیم پهلوی، گفت: شاه در نیمه خرداد سال 42 به امام خمینی(ره) پیغام داد که اگر دست از این مخالفتها بر ندارید، من چکمههای پدرم را خواهم پوشید که امام(ره) در پاسخ فرمودند: اگر شما چکمههای پدرتان را میپوشید من نیز ذوالفقار جدم را بر خواهم داشت. این جملهها و جملاتی چون "انقلاب ما انفجار نور بود" و دیگر جملات نشان از هنر امام(ره) داشت. امروز نیز شاهد هستیم که این هنر به دیگر جهان صادر شده است و شاهد هستیم که هنر در حماسه آفرینیها تاثیر دارد و امروز یمن این کشور انقلابی در این فضا نفس میکشد.

انتهای پیام/م.م

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار