ساسان ناطق:

شناخت پیشینه ادبی موجب خلق آثار فراگیر می‌شود

یکی از نویسندگان دفاع مقدس گفت: هر ایرانی لازم است که پیشینه ادبی خود را بشناسد و یا از زاویه دید تاریخی به آن بنگرد. مطالعه، نوشتن و بازنویسی کردن لازمه نوشتن آثار خوب است و با رعایت این موارد، شاهد آثار خوب در زمینه دفاع مقدس و انقلاب خواهیم بود.
کد خبر: ۴۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ - 20May 2015

شناخت پیشینه ادبی موجب خلق آثار فراگیر می‌شود

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر دفاع پرس، ساسان ناطق نویسنده ای است که بدون تجربه جنگ و فضای مربوط به آن تقریبا تمام آثارش مربوط به جنگ است. وی نویسنده داستان و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس دارای تالیفاتی چند در این زمینه است. از جمله آثار وی می توان به روایت داستانی"به سختی پولاد به نرمی لبخند"، داستان کوتاه "ما سه نفربودیم" و "از عطر خاک تا بوی مین"، "اروند ما را با خود می برد"، "سربازان چکمه پوش"، "کشاورز و سفره جادویی"، "روزه عقیل"، "خلیل در آتش" و "وقتی جنگ تمام شود" اشاره کرد.

ناطق در حاشیه سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در گفتو گو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، اظهار کرد: کارهایی که از من تا به امروز منتشر شده است به دلیل تعلق خاطر من به حوزه دفاع  مقدس در این حوزه بوده است. دوران زندگی من از 13 سالگی به بعد با حضور د رمسجد و فعالیت در آن با رزمندگان و خاطرات آنها گره خورده است.

وی افزود: حضور در برنامه های مسجد و همنشینی با بسیجی ها باعث شده است که رزمندگان را بشناسم و با خاطرات آنها به نوعی زندگی کنم. این خاطرات همراه با تعلق خاطر من به حوزه داستان نویسی باعث شد تا من در این حوزه قلم بزنم. البته این خاطرات را با قوه تخیل و رگه های طنزی که وجود داشت همراه کردم تا داستان های جالبی دست دهد.

ناطق ادمه داد: "وقتی جنگ تمام شود" اولین مجموعه داستان نویسی من بود. پس ز ان هم به سراغ تاریخ شفاهی رفتم و چند خاطره در این زمینه منتشر کردم که در زمینه خاطرات رزمندگان و فرماندهان استان اردبیل بود. آخرین اثری هم که در زمینه دفاع مقدس منتشر شد، "در آفریقا همه چیز سیاه است" بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس مبنی بر اینکه استقبال جوانان از موضوع دفاع مقدس و انقلاب در آثار ارسالی در چه سطحی بوده است، ادامه داد: در سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره انقلاب و دفاع مقدس، پررنگ ترین بخش بود و نگاه نویسندگان جوان در این موضوع قابل ستایش بود. اما این آثار هنوز به پختگی کامل نرسیده اند.

ناطق خاطر نشان کرد: هر ایرانی لازم است که پیشینه ادبی خود را بشناسد و یا از زاویه دید تاریخی بنگرد. فکر می کنم مطالعه، نوشتن و بازنویسی کردن لازمه نوشتن آثار خوب است. با رعایت این موارد، شاهد آثار خوب در زمینه دفاع مقدس و انقلاب شاهد خواهیم بود.

این داستان نویس در پاسخ به این سوال که چرا داستان ها و رمانهای عرصه انقلاب و دفاع مقدس در کلانشهرها صورت می گیرد، گفت: آنچه که بیشتر در این زمینه نمود پیدا می کند در تهران و کلانشهرها صورت می گیرد. در حالی که برآیند تلاش همهی استانها در یک قالب به نام ایران منتشر می شود.

وی اظهار کرد: یکی از آسیبهای داستان و رمان محدود شدن آنها به کلانشهری چون تهران است. متاسفانه در زمنیه تبلیغ آثار استانی نیز این امر پررنگتر است. به همین دلیل در حوزه هنری مرکز 5 کارگاه رمان نویسی در 5 استان البرز، شیراز، ایلام، آذربایجان شرقی و اردبیل شروع کرده ایم تا به دیده شدن زوایای مختلف انقلاب و دفاع مقدس بپردازیم. بومی نویسی نیز یکی از ارکان مهم و موفقیت در قلمرو جغرافیایی است  که سعی داریم به ان نیز توجه کنیم.

 ناطق گفت: با پیگری برنامههای آموزشی در استانها متوجه پررنگ  بودن خط سیر داستانی در استانها می شویم. گاهی اوقات شاهد انتشار آثار خوبی در استانها هستیم.

نظر شما
پربیننده ها