در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

علت نام‌گذاری عملیات «فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا» از زبان سرلشکر صفوی

سرلشکر صفوی خاطراتی از دوران دفاع مقدس و همرزمی با شهید مصطفی ردانی‌پور را روایت کرد و به تشریح وضعیت جبهه‌ها در ایام عزل بنی‌صدر پرداخت.
کد خبر: ۴۶۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰ - 20July 2021

سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، خاطره‌ای از شهید ردانی‌پور را نقل کرد که در ادامه آن را می‌خوانید.

علت نام‌گذاری عملیات «فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا» از زبان سرلشکر صفوی

شهید ردانی‌پور از اول جنگ به منطقه دارخوین آمد که آنجا خطی پدافندی را به نام خط شیر تشکیل داده بودیم. من، حسن خرازی، شهید ردانی‌پور، آقای بنی‌لوحی، اصغر صبوری، ابوشهاب، حبیب اللهی و... در این خط بودیم. شب تا صبح در خط کسی نمی‌خوابید، نماز شب به صورت جماعت خوانده می‌شد.

شهید ردانی‌پور روحیه امام زمانی و ایمانی را آنچنان در خود تقویت کرده بود که به انسانی خاص تبدیل شده بود. او خودش طلبه بود و در عملیات‌ها با عمامه آرپی‌جی می‌زد.

در عملیات «فرمانده کل قوا خمینی روح خدا» مورخ ۲۱ خرداد سال ۱۳۶۰ جزو رزمندگان بود. این عملیات را ۳۴۰ نفر پاسدار و بسیجی انجام دادند و به لشکر ۳ زرهی عراق حمله کردند، سه کیلومتر پیش رفته و از کنار رود کارون تا جاده اهواز به آبادان را بچه‌های جهاد با هماهنگی مهندس طرحچی، خاکریز زدند.

نیرو‌های عراق، چون منطقه وسیع بود، ۹ شبانه روز حمله کردند تا منطقه را بگیرند، اما نتوانستند. از آن ۳۴۰ نفر در هشت روز اول ۱۰۰ نفر شهید شدند و بیش از ۱۰۰ نفر هم زخمی، اگر روز نهم نیروی کمکی نیامده بود منطقه را پس داده بودیم.

علت نام‌گذاری عملیات «فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا» از زبان سرلشکر صفوی
شهید ردانی‌پور

شهید ردانی‌پور آنجا آرپی‌جی‌زن بود، به حق، ایشان انسان وارسته‌ای بود. زمانی آیت‌الله بهشتی برای سخنرانی به اهواز آمد، شهید ردانی‌پور به اهواز رفت و ایشان را به منطقه آورد تا برای نیرو‌های لشکر امام حسین (ع) که آن زمان گردان بود، سخنرانی کند. عکسش هم موجود است که شهید بهشتی و شهید ردانی‌پور در کنار هم هستند. عملیات زمانی انجام شد که فردایش امام (ره) بنی صدر را عزل کرد، برای همین نام عملیات را «فرمانده کل فوا خمینی روح خدا» گذاشتند.

شهید حجت‌الاسلام مصطفی ردانی‌پور متولد سال ۱۳۳۷ از مؤسسین لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و فرمانده قرارگاه فتح بود که با وجود دو بار مجروحیت و جانبازی از ناحیه دست، لحظه‌ای همرزمانش را تنها نگذاشت و سرانجام در عملیات والفجر ۲ به شهادت رسید و همانطور که آرزویش بود جاویدالاثر شد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها