یادداشت/ سعید اللهیاری

خیال واهی منافقین برای رسیدن به تهران

رجوی در اجتماع نیرو‌های سازمان در حالی که شعار «امروز مهران فردا تهران» را سر می‌دادند، گفت: دیگر وقت آن رسیده است که به ایران برویم. طرح عملیات بزرگی را کشیده‌ایم که در نهایت منجر به فتح تهران و سقوط رژیم می‌شود.
کد خبر: ۴۶۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷ - 25July 2021

گروه استان‌ها دفاع‌پرس- سعید اللهیاری؛ پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ایران و رژیم عراق و خاتمه جنگ، تحلیل درون‌گروهی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) از اوضاع سیاسی و نظامی ایران به ویژه شرایط خاصی که در روز‌های پایانی جنگ بر جبهه‌ها حاکم شده بود، با این استدلال که: «ابتدا جمهوری اسلامی از حیث نظامی در حداقل توان خویش و از حیث روحیه و توان عملیاتی و تدافعی بسیار ضعیف است، دوم این که  از حیث کمک‌های مردم حدّاکثر نارضایتی وجود دارد، بر این قرار گرفت که در صورت حمله نظامی، نیرو‌های سازمان تحت عنوان ارتش آزادی‌بخش ملی که سال‌ها در خدمت ارتش متجاوز بعثی آموزش‌های نظامی را گذرانده بودند با پشتیبانی ارتش عراق خواهند توانست به راحتی از مرز‌های ایران عبور کرده و در مسیر حرکت خود، شهر‌های ایران را یکی پس از دیگری تصرف کرده و بر نظام جمهوری اسلامی ایران فائق خواهند آمد.

بر این اساس تصمیم سران منافقین بر این شد تا در یک برنامه زمان‌بندی شده تعجیلی طرح عملیاتی خود را تحت عنوان «فروغ جاویدان» در جبهه غرب، با بکارگیری ۲۵ تیپ رزمی در قالب تیپ‌های ۲۰۰ نفره با عبور از شهر‌های سرپل ذهاب، اسلام آباد، کرمانشاه، همدان و قزوین برای رسیدن به تهران و نهایتاً سرنگونی نظام و جایگزین کردن خود به اجرا در آورند.

رجوی در اجتماع نیرو‌های سازمان در حالی که شعار «امروز مهران فردا تهران» را سر می‌دادند گفت: دیگر وقت آن رسیده است که به ایران برویم. طرح عملیات بزرگی را کشیده ایم که در نهایت منجر به فتح تهران و سقوط رژیم می‌شود. البته این دفعه احتیاج به ماکت و کالک منطقه‌ای نداشتیم، چون این بار قرار است به تهران برویم.

بر این اساس ستون نظامی منافقین با زمینه چینی‌های قبلی، حرکت خود را در ساعت ۸ صبح مورخه ۳/۵/ ۱۳۶۷ با عبور از مرز به سمت اهداف تعیین شده آغاز کردند. منافقین در ساعات اولیه پیشروی با به شهادت رساندن بسیاری از مردم بی‌دفاع و سر بریدن نیرو‌های پاسدار و بسیجی که در بیمارستان شهر بستری بودند توانستند با عبور از گردنه پاتاق و کرند غرب شهر اسلام آباد را تصرف کرده و تا گردنه چارزبر حدود ۳۰ کیلومتری کرمانشاه به پیشروی خود ادامه دهند. اما نقطه ثقل و کانون درگیری در محور پیشروی منافقین با رزمندگان اسلام در همین گردنه که بعداً به تنگه مرصاد معروف شد شکل گرفت.

با اعلام خبر حمله منافقین، یگان‌های رزمی جمهوری اسلامی به سرعت به سوی محور پیشروی حرکت کرده و با استقرار در مسیر عبور آن‌ها مقاومت جانانه‌ای از سوی رزمندگان اسلام از یگان‌های مختلف رزمی سپاه و بسیجیان جان برکف و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با هدایت مستقیم سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» در برابر ستون نظامی منافقین شکل گرفت که در نتیجه این نبرد سرنوشت ساز، نصرت الهی یاور رزمندگان اسلام شد و سرانجام، گروهک منافقین با به جای گذاشتن بیش از ۳۰۰۰ کشته و زخمی که منجر به انهدام کامل ستون جنگی آن‌ها شد، ناکامی و شکست خفت‌باری را متحمل شدند.

اما در کنار دلاور مردی‌های رزمندگان اسلام از یگان‌های مختلف رزمی از سراسر کشور در عملیات مرصاد، مدال افتخاری ماندگار نصیب رزمندگان جان برکف استان سمنان در قالب تیپ مستقل ۱۲ قائم (عج) که با زدن اولین خاکریز سد راه دشمن شده و آن‌ها را زمین گیر کردند شد. جایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده‌های معظم شهدای استان، در تحسین نقش آفرینی رزمندگان استان سمنان که با تقدیم ۶۷ شهید و قریب ۳۰۰ جانباز همراه بود، این جملات ماندگار را به یادگار گذاشته و فرمودند: «همین تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد مهمترین نقش را ایفا کرد. شنیدم که نقش تیپ قائم در عملیات مرصاد آنچنان بود که اگر نبود، دشمن ممکن بود تا کرمانشاه پیش بیاید. آنکه ایستاد تیپ قائم (عج) بود. این‌ها در تاریخ می‌ماند.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار