سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

حضور دستگاه‌های حاکمیتی در پلتفرم‌های خارجی بدون مجوز، جرم است

حجت الاسلام و المسلمین نصیرایی گفت: با اجرای «طرح صیانت از فضای مجازی»، در صورتی که دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در پلتفرم‌های خارجی فاقد مجوز حضور داشته باشند جرم تلقی خواهد شد.
کد خبر: ۴۶۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ - 26July 2021

حضور دستگاه‌های حاکمیتی در پلتفرم‌های خارجی بدون مجوز، جرم استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری پیرامون «طرح صیانت از فضای مجازی» اظهار داشت: از گذشته دلسوزان و خانواده‌ها نسبت به حوزه فضای مجازی و مدیریت آن دغدغه‌مند بوده اند؛ موضوعی که در همه دنیا برای آن قائل به چارچوب و قاعده است اما در کشور ما با وجود صحبت‌های مختلف خروجی از آن عنوان نشده است.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از فضای مجازی و ساماندهی آن می‌شود عده‌ای به جای تمرکز بر اصل قضیه به حواشی آن می‌پردازند که این طرح به دنبال فیلترینگ پیام رسان‌های خارجی است در حالی که ۲ هزار نفر ساعت در این طرح بحث کارشناسی شده و هدف آن صرفاً ساماندهی این فضا است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که اولویت اصلی این طرح فیلترینگ نبوده و به دنبال ساماندهی فضای مجازی بوده و قصد حمایت از پیام رسان‌های داخلی و فعالان آن را دارد، گفت: از موارد دیگری که در این طرح مورد توجه قرار گرفته ضمانت اجرایی برای این ساماندهی است.

نصیرایی در ادامه با اشاره به برخی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶ در ارتباط با ساماندهی فضای مجازی در کشور عنوان کرد: در مصوبات این شورا در چهار سال گذشته آمده که هر پلتفرم خارجی که قصد فعالیت در داخل کشور را دارد ابتدا باید ثبت نام کرده، سپس در داخل کشور دفتر و یک نماینده ایرانی داشته باشد و همچنین در چارچوب مقررات کشور عمل کند.

وی ماندن اطلاعات کاربران ایرانی در داخل کشور را از دیگر مصوبات شورایعالی فضای مجازی در سال ۹۶ عنوان کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: جای تعجب دارد که برخی قائل به رها بودن فضای مجازی در کشور هستند در حالی که خیلی از کشور‌ها در این خصوص قوانین فراوانی دارند؛ به عنوان مثال آمریکا در بحث فضای مجازی ۲۷۰ قانون دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که ۷۰ درصد پهنای باند کشور در دست پلتفرم‌های خارجی است، گفت: چرا نباید بخش مهمی از پهنای باند کشور در اختیار ایرانی‌ها باشد. در صورتی که در این فضا بتوانیم از پیام رسان‌های داخلی حمایت کنیم می‌توان انتظار داشت که این فضا در اختیار پیام رسان‌های داخلی قرار گیرد.

نصیرایی تصریح کرد: با اجرای این طرح ضمانت اجرایی برای آن تعیین خواهد شد و پس از آن حضور دستگاه‌های حاکمیتی در پلتفرم‌های خارجی که مجوز فعالیت در کشور ندارند جرم خواهد بود.

وی با بیان این که در «طرح صیانت از فضای مجازی» بنا نیست که برای کاربران محدودیت ایجاد شود و این که گفته می‌شود هر کسی که فیلترشکن اجرا کند مجرم تلقی خواهد شد اشتباه است، گفت: در این طرح آمده تا زمانی که یک پلتفرم که مجوز فعالیت در داخل کشور را دریافت نکرده یک درصد از کل کاربران فضای مجازی در آن فعال باشند تا زمانی که نمونه مشابه داخلی و یا خارجی دارای مجوز آن مطرح نباشد کسی حق فیلتر کردن آن را ندارد.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار