کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

بی‌توجهی به توصیه‌های امام خامنه‌ای، توافقات ناپایدار را به نقطه ثقل اقتصاد تبدیل کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رهبر انقلاب بار‌ها هشدار داده بودند توافقی که یک طرف آن بازیگران غربی هستند، توافقی پایدار نخواهد بود اما متأُسفانه به‌دلیل بی‌توجهی به این هشدار‌ها توافقات ناپایدار به نقطه ثقل اقتصاد و سیاست خارجی کشور تبدیل شد.
کد خبر: ۴۶۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 05August 2021

بی‌توجهی به توصیه‌های امام خامنه‌ای، توافقات ناپایدار را به نقطه ثقل اقتصاد تبدیل کردحنیف غفاری کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت دوازدهم اظهار داشت: ناظر بر فرمایشات دقیق و حکیمانه رهبر معظم انقلاب باید این مسئله را مورد تأکید قرار داد که متأسفانه در سال‌های گذشته، دیپلماسی آمریکایی-اروپایی به دیپلماسی محوری تبدیل شد و متعاقباً شاهد بودیم که استراتژی‌ها و حتی برخی روابط سیاست خارجی به چالش کشیده شد.

وی با بیان این‌که عده‌ای معتقد بودند باید استراتژی آمریکای دشمن به آمریکای دوست تبدیل شود، گفت: این باور سبب شد تا حدی برخی عوامل بازدارنده در عرصه خنثی‌سازی تحریم‌ها تضعیف شوند و حتی دستاورد‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در معرض آسیب قرار گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها هشدار داده بودند که نه‌تنها طرف‌های غربی مورد اعتماد نیستند بلکه توافقی که یک طرف آن بازیگران غربی هستند توافقی پایدار نخواهد بود و نیز ابطال‌پذیر است اما متأُسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل بی‌توجهی به هشدار‌های رهبر انقلاب، این توافق ناپایدار به نقطه ثقل اقتصاد و سیاست خارجی کشور تبدیل شد و حتی معیشت عمومی به اندازه‌ای به این توافق پیوند زده شد که از تمرکز بر ظرفیت‌‎های داخلی کشور در راستای برطرف کردن معضلات جامعه امتناع و استنکاف صورت گرفت.

غفاری معتقد است که دولت سیزدهم باید از اشتباهات و فرازوفرود‌های دولت‌های پیشین درس عبرت بگیرد و مسیری نو و تازه در سیاست خارجی را سرلوحه کار خود قرار دهد و دیپلماسی را انتخاب کند که جایگزین دیپلماسی هشت سال گذشته باشد.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است دولت سیزدهم استراتژی مدیریت رفتار دشمن را در نظر بگیرد و آن را جایگزین استراتژی تبدیل دشمن به دوست کند. همچنین دولت سیزدهم نباید برجام یا هر توافقی را که غربی‌ها در آن دخیل هستند به عنوان نقطه ثقل اقتصاد کشور قرار دهد؛ زیرا چنین توافقاتی زمانی ابطال‌پذیر خواهند بود.

این کارشناس سیاسی در پایان با بیان این‌که فعالسازی ظرفیت‌های داخلی و دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد، گفت: توسعه روابط با کشور‌های منطقه نباید فدای دیپلماسی فرامنطقه‌ای شود و دولت سیزدهم باید این نکته را در نظر داشته باشد که توسعه روابط با کشور‌های منطقه‌ای هم‌پوشانی بسیاری با منافع ملی ما دارد.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار