گروه استانهای
دفاعپرس ـ «محمدامین دهقانپور» انقلاب اسلامی ایران در پنجمین دهه از حیات تربیتی خویش، رسالت تحول در عرصه حکمرانی را بر دوش میکشد. ازاینرو بیشک تحول در عرصه آموزش و پرورش، یکی از دستگاههای درجه اول در اداره کشور، مبدا و کانون اصلی ساختن، پرورش دادن و تولید انسانهای کارآمد، تحولخواه و تحول نگر میباشد. آموزش و پرورش را میتوان مهمترین اندام و به منزلهی قلب پیکره جامعه دانست که هرگونه آسیبی به آن، موجب زیان سایر بخشها میشود. وظیفه آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه انسان ساز، تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است.
اما از اوایل انقلاب تا کنون فراز و نشیبهایی مواجه شده که نتوانسته به صورت کامل و دقیق از پس مشکلات بر بیاید و رسالت خود را به صورت کامل انجام دهد و این نشأت گرفته از انتخاب افراد غیرمتخصص و ناکارآمد برای کرسی وزارت خانه بوده است. به فرمودهی رهبر معظم انقلاب اسلامی «تحول در آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین مطالبهی جدی من است و اصلیترین مطالبه این امر بر دوش وزیر آموزش و پرورش میباشد».
این روزها با روی کار آمدن دولت سیزدهم ومعرفی وزرای پیشنهادی جهت رای اعتماد، حساسیت معلمان، دغدغهمندان عرصهی تعلیم و تربیت وبدنهی دانشجویی در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیش از پیش خود را نشان داده و دلیل آن قسمی بر درک اهمیت این وزارت خانه است و قسمی هم اینکه بر اساس شنیدهها و گمانه زنیها انتظار نمیرفت که در دولت مردمی برای آموزش و پرورش افرادی پیشنهاد شوند که در قد و قوارهی این وزارت خانهی کلیدی نیستند.
این امرخیلی بدیهی و ابتدایی است که وزیر آموزش و پرورش، و حتی مشاوران جهت پیشنهاد وزیر، باید از جنس معلمان باشد و از درون این دستگاه انتخاب شود تا مسائل و مشکلات را از نزدیک بشناسد و نسخهی اجرایی برای درمان دردهای مزمن آموزش و پرورش ارائه دهد. اگرچه این همهی شرایط لازم نیست، اما ابتداییترین شرط است.
از دیگر شرایطی که میتوان برای انتخاب وزیر عنوان کرد: ۱. دارای برنامه، نقشهی راه و فهم صحیح نسبت به مسئلهی تحول در نظام آموزش و پرورش. ۲. فهم در چیستی و چگونگی تربیت معلم همراه با واقع نگری در تآمین معلم. ۳. متخصص، انقلابی و دارای کارنامهی تحولی. ۴. توانمند در برقراری عدالت اموزشی ۵. نگاه درست و تخصصی به مدارس خصوصی؛ لذا نه تنها توقع جامعهی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد بلکه تمام خانواده بزرگ فرهنگیان، از مجلس دلسوز و انقلابی این است که در مبحث بررسی شاخص صلاحیتهای وزیر پیشنهادی به صورت دقیق و با ملاحظه، این شاخصها را بررسی نموده تا بتوان شایستهترین فرد را در جهت اتخاذ این کرسی مهم وزارت انتخاب کرد.
امید است وزیر آیندهی آموزش و پرورش با نگاهی تحولی و تمدنی به تعلیم و تربیت راهبرد عصر جدیدی در گام دوم انقلاب اسلامی باشد و رهنمودهای مقام معظم رهبری، را سرلوحه اقدامات و تصمیمات خود بداند.
انتهای پیام/