یادداشت/

انقلاب اسلامی ایران رسالت تحول در عرصه حکمرانی را بر دوش می‌کشد

انقلاب اسلامی ایران در پنجمین دهه از حیات تربیتی خویش، رسالت تحول در عرصه حکمرانی را بر دوش می‌کشد. 
کد خبر: ۴۷۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳ - 10August 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «محمدامین دهقانپور» انقلاب اسلامی ایران در پنجمین دهه از حیات تربیتی خویش، رسالت تحول در عرصه حکمرانی را بر دوش می‌کشد. ازاین‌رو بی‌شک تحول در عرصه آموزش‌ و پرورش، یکی از دستگاه‌های درجه اول در اداره کشور، مبدا و کانون اصلی ساختن، پرورش دادن و تولید انسان‌های کارآمد، تحول‌خواه و تحول نگر می‌باشد. آموزش و پرورش را می‌توان مهم‌ترین اندام و به منزله‌ی قلب پیکره جامعه دانست که هرگونه آسیبی به آن، موجب زیان سایر بخش‌ها می‌شود. وظیفه آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه انسان ساز، تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است.
 
اما از اوایل انقلاب تا کنون فراز و نشیب‌هایی مواجه شده که نتوانسته به صورت کامل و دقیق از پس مشکلات بر بیاید و رسالت خود را به صورت کامل انجام دهد و این نشأت گرفته از انتخاب افراد غیرمتخصص و ناکارآمد برای کرسی وزارت خانه بوده است. به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی «تحول در آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین مطالبه‌ی جدی من است و اصلی‌ترین مطالبه این امر بر دوش وزیر آموزش و پرورش می‌باشد».
 
این روز‌ها با روی کار آمدن دولت سیزدهم ومعرفی وزرای پیشنهادی جهت رای اعتماد، حساسیت معلمان، دغدغه‌مندان عرصه‌ی تعلیم و تربیت وبدنه‌ی دانشجویی در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیش از پیش خود را نشان داده و دلیل آن قسمی بر درک اهمیت این وزارت خانه است و قسمی هم اینکه بر اساس شنیده‌ها و گمانه زنی‌ها انتظار نمیرفت که در دولت مردمی برای آموزش و پرورش افرادی پیشنهاد شوند که در قد و قواره‌ی این وزارت خانه‌ی کلیدی نیستند.
 
این امرخیلی بدیهی و ابتدایی است که وزیر آموزش و پرورش، و حتی مشاوران جهت پیشنهاد وزیر، باید از جنس معلمان باشد و از درون این دستگاه انتخاب شود تا مسائل و مشکلات را از نزدیک بشناسد و نسخه‌ی اجرایی برای درمان درد‌های مزمن آموزش و پرورش ارائه دهد. اگرچه این همه‌ی شرایط لازم نیست، اما ابتدایی‌ترین شرط است.
 
از دیگر شرایطی که می‌توان برای انتخاب وزیر عنوان کرد: ۱. دارای برنامه، نقشه‌ی راه و فهم صحیح نسبت به مسئله‌ی تحول در نظام آموزش و پرورش. ۲. فهم در چیستی و چگونگی تربیت معلم همراه با واقع نگری در تآمین معلم. ۳. متخصص، انقلابی و دارای کارنامه‌ی تحولی. ۴. توانمند در برقراری عدالت اموزشی ۵. نگاه درست و تخصصی به مدارس خصوصی؛ لذا نه تنها توقع جامعه‌ی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد بلکه تمام خانواده بزرگ فرهنگیان، از مجلس دلسوز و انقلابی این است که در مبحث بررسی شاخص صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی به صورت دقیق و با ملاحظه، این شاخص‌ها را بررسی نموده تا بتوان شایسته‌ترین فرد را در جهت اتخاذ این کرسی مهم وزارت انتخاب کرد.
 
امید است وزیر آینده‌ی آموزش و پرورش با نگاهی تحولی و تمدنی به تعلیم و تربیت راهبرد عصر جدیدی در گام دوم انقلاب اسلامی باشد و رهنمود‌های مقام معظم رهبری، را سرلوحه اقدامات و تصمیمات خود بداند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها