سازمان ملل متحد گزارش داد؛

آوارگی حدود ۴۰۰ هزار نفر در درگیری‌های اخیر افغانستان

سخنگوی دبیرکل سازمان متحد تاکید کرد که درگیری‌ها در افغانستان باعث آوارگی حدود ۴۰۰ هزار نفر در این کشور شده است.
کد خبر: ۴۷۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰ - 12August 2021

آوارگی حدود ۴۰۰ هزار نفر در درگیری‌های اخیر افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از روسیا الیوم، استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی اظهار داشت: اوضاع امنیتی افغانستان و جنگ در این کشور از ابتدای سال جاری تاکنون باعث آواره شدن حدود ۳۹۰ هزار نفر شده است.

وی با بیان این مطلب افزود: بیش از چهار هزار آواره دیگر شامل زنان، کودکان و مردان افغانستانی در فهرست تیم‌های ارزیابی سازمان ملل متحد ثبت شده اند. از ابتدای جولای تا پنجم جولای پنج هزار و ۸۰۰ آواره وارد کابل شدند که در جستجوی مکانی امن و دریافت مواد غذایی و آب آشامیدنی بودند.

دوجاریک خاطرنشان کرد: اغلب این افراد در کابل اسکان داده شده اند و دوستان و خانواده هایشان میزبان آن‌ها هستند.

وزارت امور مهاجرین افغانستان، نیز چند روز پیش گزارش داده بود: تنها در پنج ماه گذشته، ۵۷ هزار خانواده به دلیل شدت گرفتن جنگ و خشونت، آواره شده‌اند. مسئولان این وزارتخانه تأکید می‌کنند که ممکن است شمار آوارگان بیش از این باشد و به دلیل جنگ از ثبت باز مانده باشد. به هرحال، بیشتر بی خانمان‌ها به کمک فوری نیاز دارند و با گسترش دامنه جنگ، این روند با چالش مواجه شده است.

طالبان با تصرف شهر «غزنی» که مرکز ولایتی به همین نام است، شمار مراکز ولایت‌های تحت کنترل خود را به ۱۰ مورد رساند. آشفتگی این روز‌های افغانستان نتیجه خروج غیر مسئولانه نیرو‌های خارجی است که طی ۲۰ سال گذشته، با ادعای تأمین صلح و امنیت، این کشور را به اشغال خود درآورده و همزمان مانع استقلال دولت و ارتش این کشور برای مواجهه با چالش‌های پیش رو شدند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها