ایزدیار:

آمریکا عامل به‌وجود آمدن بحران کنونی در افغانستان است

معاون اول مجلس سنای افغانستان گفت: آمریکا از یک طرف با دولت افغانستان پیمان امنیتی امضا کرد، از طرف دیگر معاهده‌ای را با طالبان امضا کرد. این همان آغاز بحران جدید در افغانستان بود.
کد خبر: ۴۷۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵ - 08August 2021

ایزدیار: آمریکا عامل به‌وجود آمدن بحران کنونی در افغانستان استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد علم ایزدیار»، معاون اول مجلس سنای افغانستان گفت که واشنگتن با به رسمیت شناختن همزمان طالبان و حکومت در افغانستان، باعث به‌میان آمدن بحران کنونی در این کشور شده است.

ایزدیار امروز در مراسم پشتیبانی از نیرو‌های امنیتی و دفاعی، با اشاره به عملکرد طالبان از امضای پیمان امنیتی میان واشنگتن و کابل و نیز امضای موافقت نامه صلح میان آمریکا و طالبان انتقاد کرد.

وی در این باره افزود: «حتی اگر طالبان به زور افغانستان را اشغال نظامی کند، معنایش حاکمیت نیست! معنایش آوردن ثبات نیست! جنگ ادامه پیدا می‌کند، مقاومت ادامه پیدا می‌کند.»

ایزدیار تصریح کرد: «یک طرف با حکومت افغانستان پیمان امنیتی امضا کردند، از طرف دیگر معاهده‌ای را با طالبان امضا کردند و دو طرف را در افغانستان به رسمیت شناختند. همان آغاز بحران جدید در افغانستان بود. آغاز افزایش بحران در افغانستان بود.»

شرکت‌کنندگان دیگر مراسم امروز، بازگشت نمایندگان حکومت و طالبان را به مذاکرات صلح، از راه‌های اصلی نجات افغانستان از بحران می‌دانند.

شالیزی دیدار، رییس شورای بزرگ مردم کابل تصریح کرد: «قناعتش بده؛ بخواهش، تفاهم کن! گپ بزن! راه حل را پیدا کنیم، افغانستان را نجات بدهیم.»

احمد حسین، فعال جامعه مدنی نیز افزود: «این کشور متعلق به تمام اقوام افغانستان است؛ اگر مفادی بیاید، اگر ضرری برسد، ضررش به همه ما می‌رسد.»

با آغاز خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، جنگ در بخش‌های گوناگون این کشور از سر گرفته شد؛ آن‌هم در اوضاعی‌که انتظار می‌رفت پس از امضای موافقت‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، مذاکرات صلح میان‌افغان‌ها هم به نتیجه مطلوبی برسد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار