جغرافیای حماسه (۳۰)؛

«حسینیه پیروان دین نبوی»؛ کانون فراگیری مشق رزم

با پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته‌ی انقلاب اسلامی و سپس سپاه پاسداران به‌ فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد؛ تا با سازمان‌دهی داوطلبین مردمی در مساجد و حسینیه‌ها و برپایی گشت‌های شبانه و ایجاد پست‌های نگهبانی در مراکز حساس، نظم و امنیت را در شهرها برقرار کنند که «حسینیه پیروان دین نبوی» شهر مشهد یکی از اماکن فعال در این عرصه بود.
کد خبر: ۴۷۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ - 13August 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزارو ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

بر این اساس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، در سلسله مطالبی به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، پرداخته‌ایم. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

«حسینیه پیروان دین نبوی»

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و فرار سران خائن رژیم پهلوی و نابسامانی اداره‌های دولتی و قوای انتظامی، برای برقراری نظم و امنیت در شهرها و حفاظت از انقلاب به‌ فرمان امام خمینی (ره) کمیته انقلاب اسلامی و سپس سپاه پاسداران تشکیل شد؛ تا با سازمان‌دهی داوطلبین مردمی در مساجد و حسینیه‌ها و برپایی گشت‌های شبانه و ایجاد پست‌های نگهبانی در مراکز حساس، نظم و امنیت را در شهرها برقرار کنند.

«حسینیه پیروان دین نبوی» که در خیابان شهید نواب صفوی مشهد واقع شده یکی از اماکن فعال در این عرصه بوده است.

از آنجاکه عموم نیروهای داوطلب مردمی، غیرنظامی و از اقشار مختلف بوده و به‌ استثنای عده‌ی معدودی که به‌ دلیل‌ سپری کردن دوران سربازی شناخت نسبی با اصول نظامی داشتند، بقیه مردم، آشنایی با این اصول نداشتند، دوره کوتاه آموزش نظامی، برای آشنایی با اصول اولیه‌ی به‌کارگیری و استفاده از سلاح در مواقع لزوم و همچنین انجام پست‌های ایست و بازرسی و نگهبانی، به وسیله چند تن از مربیان آموزش که از کادر سپاه پاسداران و کمیته انقلاب بودند، در مساجد و حسینیه‌ها، از‌جمله «حسینیه پیروان دین نبوی»، برگزار و در پایان دوره برای شرکت‌کنندگان کارت ستاد مشترک بسیج عمومی، صادر می‌شد.

این حسینیه با گذشت ۴۳ سال از حیات انقلاب اسلامی هنوز کانون تزریق روح ایثار و شهادت به شهر مشهد است و در طول سال گاهی سرآغاز برگزاری مراسم تشییع شهدای دفاع مقدس و یا جانبازانی که بر اثر عوارض ناشی از مجروحیت به شهادت می‌رسند، است.

«حسینیه‌ی پیروان دین نبوی» در سال ۱۳۷۹ تجدید بنا شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها