چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۲۱

بسیج تعاونی‌های مسافربری مشهد در انتقال رزمندگان به جبهه‌ها

در دوران دفاع مقدس شرکت‌های تعاونی مسافربری مستقر در خیابان گاراژدارهای مشهد در کنار دیگر مجموعه‌های فعال در حوزه‌ی اعزام نیرو به جبهه‌ از جمله راه‌آهن، فرودگاه مسافری و نظامی، نقش مهمی تعیین کننده‌ای داشت.
کد خبر: ۴۴۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ - 25February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزارو ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

گاراژدارها

از آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ و ضرورت حضور نیروهای مردمی در جبهه‌های نور علیه ظلمت، یکی از دغدغه‌های مسئولانِ اعزام نیرو در شهر مشهد، چگونگی انتقال نیروها به مناطق عملیاتی بود. در همین راستا، شرکت‌های تعاونی مسافربری مستقر در خیابان گاراژدارها به عنوان پایانه‌ی مسافربری مشهد در دهه‌ی ۶۰، در کنار دیگر مجموعه‌های فعال در حوزه‌ی اعزام نیرو به جبهه‌ از جمله راه‌آهن، فرودگاه مسافری و نظامی، نقش تعیین کننده‌ای داشت.

در ایام اعزام‌های متمرکز و گسترده قبل از عملیات‌های بزرگ، شرکت تعاونی‌های خیابان گاراژدارها که امروز به خیابان کوشش تغییر نام داده بسیج شده و با حداکثر ظرفیت در اختیار رده‌های اعزام کننده نیرو اعم از سپاه و ارتش قرار می‌گرفت؛ و گاهی رزمندگان اسلام را تا خطوط دوم و سوم نبرد در جبهه‌های جنوب و غرب در شرایط سخت جنگی و فصول مختلف سال و دشواری‌های آن انتقال می‌دادند که در این مسیر شهدا و جانبازانی را تقدیم اسلام و انقلاب کردند.

در مواردی هم که رزمندگانی به‌صورت انفرادی یا در قالب گروهای کوچک قصد عزیمت مجدد به جبهه را داشتند، از طریق همین تعاونی‌ها به جبهه اعزام می‌شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها