مدیرکل امور مرزی وزارت کشور:

ایران فراتر از اعلام سازمان ملل آوارگان افغانستانی را اسکان داد

قاسمی گفت: ایران از منظر بشردوستانه، حفظ کرامت انسانی و با نگاهی دینی و معنوی آوارگان کشور افغانستان را اسکان داده است، همه افرادی که تاکنون مراجعه کردند به سمت خاک خودشان بازگشت داده شده‌اند.
کد خبر: ۴۷۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲ - 14August 2021

ایران فراتر از اعلام سازمان ملل آوارگان افغانستانی را از منظر بشردوستانه اسکان داد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین قاسمی» مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در گفت‌وگویی با اشاره به اظهارات برخی مقامات سازمان ملل مبنی بر ضرورت باز نگه‌داشتن مرز کشور‌های همسایه افغانستان برای ورود آوارگان کشور افغانستان، اظهار داشت: صرف اظهارنظر برخی مقامات سازمان ملل، دلیلی نمی‌شود که سیاست کشور‌ها براساس نظر آن‌ها تنظیم شود.

وی ادامه داد: گذرگاه‌های مرزی مشترک با افغانستان همزمان با شیوع ویروس کرونا با یکسری محدودیت‌ها روبرو شد. بعد از شیوع ویروس هندی نیز محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری برای تردد وضع شد. خیلی از افراد به دلایل خانوادگی، اقتصادی و یا اجتماعی تردد‌هایی داشتند که آن‌ها نیز با همان پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تأکید کرد: از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که تحولات در کشور افغانستان منجر به حضور آوارگان این کشور به سمت مرز‌های ایران شود، این آمادگی را به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ابلاغ کردیم تا در قالب مدیریت بحران اماکنی را در نظر بگیرند تا اگر چنین افرادی مراجعه کردند آن‌ها را در همان اماکن مستقر کرده و بعد با دولت مرکزی افغانستان هماهنگ کرده و این افراد به موطن خودشان بازگشت داده شوند.

قاسمی عنوان کرد: یک مرحله از مرز دوغارون، دو مرحله از ماهیرود و یک مرحله نیز از میلک سیستان و بلوچستان شاهد مراجعه مردم عادی و برخی از نظامیان و مسئولان اداری مستقر در مرز‌های کشور افغانستان بودیم که از ترس جان خود به سمت ایران آمده بودند.

وی گفت: این افراد را با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی، نظامی، انتظامی و وزارت خارجه، اسکان دادیم یا اگر ادوات داشتند آن‌ها را گرفتیم و بلافاصله پس از انجام هماهنگی‌ها این افراد را با هواپیما بازگرداندیم.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: ایران فراتر از آنچه سازمان ملل اعلام کرده از منظر بشردوستانه و حفظ کرامت انسانی و با نگاهی دینی و معنوی آوارگان از کشور افغانستان را اسکان داده است، اما برخی کشور‌های همسایه افغانستان مرز‌های خود را به روی این افراد بسته و این را هم به‌صراحت اعلام کرده‌اند. همه افرادی که تاکنون مراجعه کردند به سمت خاک خودشان بازگشت داده شده‌اند.

منبع: میزان  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار