دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کتاب؛ ابزاری برای عمق‌بخشی به فرهنگ عاشورایی

احیای توجه به کتاب در ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عمق‌بخشی و تعمق دینی است که برای گرامی‌داشت این مسئله مهم باید جهاد فرهنگی صورت گیرد.
کد خبر: ۴۷۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 16August 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: شیعه در طول سال‌ها بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در عزای سالار و سرور شهیدان عالم همواره همه داشته‌های مادی و معنوی خود را برای احیای شعائر اسلامی به میدان آورده است.

طی دوره‌های سپری شده پس از شهادت آن حضرت، فاخرترین آثار هنری از سوی هنرمندان دغدغه‌مند به عزای امام حسین (ع) تعلق گرفته است.

البته شعر، ادبیات و تعزیه خوانی از جمله هنرهایی است که در این زمینه از قدمت بیشتری برخوردار بوده است. در ادامه این جریان هنرمندان بسیار دیگری در عرصه‌هایی همچون موسیقی، نقاشی و سینما درخصوص موضوع عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله (ع) آثار هنری خلق کردند که بسیاری از این آثار از جمله برترین و برجسته‌ترین کارهای هنری شدند.

جهاد فرهنگی برای بزرگداشت کتاب در محرم

سهم آثار مکتوب درخصوص موضوع عاشورا، جایگاه ویژه و ممتاری دارد. آثار تاریخی مستند، مقتل‌ها از جمله کتاب‌هایی بوده‌اند که به عنوان آثار مرجع پیرامون موضوع عاشورای حسینی قلمداد می‌شوند و مورد استفاده دیگر رشته‌های هنری از جمله سینما، شعر، موسیقی و آثار تجسمی قرار می‌گیرد.

با وجود اهمیت موضوع کتاب و مطالعه درخصوص قیام امام حسین (ع)، اما متاسفانه کتاب در هیئات عزاداری همواره از جایگاه مطلوبی برخوردار نبوده است و کمتر هیئات و حسینیه‌ای وجود دارد که برنامه مداوم و مشخصی را پیرامون کتاب و آثار عاشورایی موجود برنامه‌ریزی کرده باشد.

هرچند همواره پیرامون موضوعات عاشورایی نمایشگاه‌ها و رویدادهای ادبی از جنس فروشگاه‌های کتاب و جشنواره‌های ادبی وجود داشته و گاهاً در برخی از هیئات برنامه شعرخوانی توسط شاعران جوان مورد توجه قرار گرفته اما در نهایت سرانه مصرف کتاب در هیئات و دسته‌های عزاداری رقم مورد توجه و قابل قبولی نیست.

جهاد فرهنگی برای بزرگداشت کتاب در محرم

عدم وجود دغدغه ارائه کتاب و محتوای مکتوب مرتبط با موضوعات عاشورا در هیئات مهم‌ترین دلیل عدم موفقت در عرضه آثار عاشورایی است درحالی که هیئات باید توجه خاصی به مقوله کتاب داشته باشند. اتفاقی که امسال با همت مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی و هم‌افزایی چند مجموعه مرتبط با کتاب با عنوان  «نسل حسینی» رقم خورده است تا به معرفی و عرضه برخی از کتاب‌های برجسته حوزه عاشورا بپردازد.

«میز کتاب» اتفاق مبارک دیگری است که امسال در کنار تمام فعالیت‌های هیئات برای آن دسته از مخاطبان و عزادارانی که تعمق به مسئله عاشورا را مهم و ضروری می‌دانند پیش‌بینی شده است که امیدواریم این مجموعه اتفاقات کوچک در آینده تبدیل به جریان‌های فرهنگی مهم کشور شود که استمرار این حرکت‌ها که در راستای عمق بخشی و تعمق دینی است با جهاد فرهنگی با موفقیت به ثمر برسد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها