اشرف غنی در امارات است/ فرار با ۱۶۹ میلیون دلار قبل از سقوط کابل

سفیر افغانستان در تاجیکستان گفته «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان قبل از سقوط کابل با کیف‌های محتوی ۱۶۹ میلیون دلار از این کشور گریخته است.
کد خبر: ۴۷۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶ - 18August 2021

اشرف غنی در امارات است/ فرار با ۱۶۹ میلیون دلار قبل از سقوط کابلبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سفیر افغانستان در تاجیکستان گفته «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان قبل از سقوط کابل با کیف‌های محتوی ۱۶۹ میلیون دلار از این کشور گریخته است.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه امارات گفته اشرف غنی در ابوظبی است و امارات او را بنا به دلایل «بشردوستانه» به این کشور راه داده است.

در بیانیه‌ای از وزارت خارجه امارات آمده است: «امارات متحده عربی بنا به ملاحظات بشردوستانه رئیس‌جمهور اشرف غنی و خانواده‌اش را پذیرفته است.»

روز گذشته، کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزاری برای دستگیری غنی راه انداخته و با هشتگ‎ #InterpolArrestGhani گلایه‌های خودشان را از رئیس‌جمهور سابق افغانستان مطرح کردند.

سفارت افغانستان در تاجیکستان هم از اینترپل خواسته اشرف غنی را دستگیر کند. این سفارتخانه اشرف غنی را به دستبرد زدن به خزانه افغانستان متهم کرده است.

سفارت روسیه در کابل روز دوشنبه گفته بود اشرف غنی با چهار خودرو و یک بالگرد پر از پول نقد از افغانستان گریخته است. یک مقام روسیه گفت: «چهار خودرو پر از پول بوده و آن‌ها تلاش کرده‌اند بخش دیگری از پول‌ها را داخل بالگرد جاسازی کنند، ولی همه پول‌ها جا نشده‌اند.»

«صلاح‌الدین ربانی»، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، گفته است ‏که فرار تحقیرآمیز و شرم‌آور غنی، به طرز قابل ملاحظه‌ای شبیه فرار ایالات متحده آمریکا از ‏افغانستان است. «دزدکی، در تاریکی شب و خیانت به یک ملت، چیزی است که ما یک هفته پیش ‏در بگرام شاهد آن بودیم. اگر در آن زمان او را با خود برده بودید، بسیار کم‌هزینه بود.»‌

پس از فرار اشرف غنی ابتدا گزارش‌هایی از رفتن او تاجکیستان منتشر شد و بعد از ان گمانه‌زنی‌هایی درباره استقرار وی در عمان مطرح شد. اما ساعاتی قبل‌تر یک رسانه افغان اعلام کرد که رئیس جمهور فراری افغانستان در ابوظبی پایتخت امارات حضور دارد.

اشرف غنی دلیل فرار خود را جلوگیری از ریختن خون مردم بی گناه افغانستان عنوان کرده است.

امارات عربی متحده دیروز (سه‌شنبه) برای نخستین بار به تحولات افغانستان واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «کشور امارات تأکید می‌کند که از نزدیک و با اهتمام تحولات اخیر در جمهوری برادر، افغانستان، را دنبال می‌کند».

ابوظبی در ادامه «بر لزوم تحقق فوری ثبات و امنیت در افغانستان» تأکید و در عین حال، ابراز امیداوری کرد که «طرف‌های افغانستانی تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت، ثبات و توسعه این کشور در راستای امید‌ها و آرمان ملت برادر افغانستان به کار گیرند».

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی» وارد شهر کابل شد. وال‌استریت‌ژورنال، ورود نیرو‌های طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشور‌های غربی برای «بازسازی افغانستان به شکل یک دموکراسی مدرن» دانسته است.

«محمد نعیم»، یکی از سخنگویان طالبان به شبکه خبری الجزیره گفته که شکل حکومت جدید افغانستان به زودی مشخص خواهد شد. او همچنین گفت که طالبان به دنبال روابط صلح‌آمیز با کشور‌های دیگر است.

آمریکا و کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه و آلمان گفته‌اند که قصد دارند شهروندانشان را از افغانستان خارج کنند. روسیه، ترکیه و چین گفته‌اند سفارتخانه‌هایشان را در افغانستان حفظ خواهند کرد.

«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه گفت ۶۰۰ چترباز برای کمک به تخلیه نظامیان انگلیسی و سایر شهروندان این کشور وارد کابل شده‌اند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشور‌های عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود هزاران نفر از شهروندان افغانستانی-که بسیاری از آن‌ها با نیرو‌های آمریکایی همکاری می‌کردند- بعد از ورود طالبان به کابل به سمت فرودگاه هجوم آوردند. شایعاتی در فضای مجازی پخش شده بود که هواپیما‌ها مسافران را حتی بدون بلیط و گذرنامه از افغانستان خارج می‌کنند.

شاهدان عینی در فرودگاه به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند نظامیان آمریکا چندین بار برای متفرق کردن جمعیت اقدام به شلیک تیرهوایی کردند. تصاویر صد‌ها غیرنظامی افغانستانی در نزدیکی هواپیما‌های مستقر در فرودگاه کابل منتشر شده‌اند.

مسافران گفته‌اند ارتش آمریکا برای متفرق کردن جمعیت دو بالگرد نظامی را در ارتفاع پایین پرواز داده و اقدام به شلیک تیر هوایی کرده است.

مقام‌های نظامی آمریکا یکشنبه گفته‌اند نزدیک به شش هزار نظامی آمریکا در فرودگاه کابل بوده‌اند و یا اینکه به این فرودگاه منتقل شده‌اند. شمار دیگری از نظامیان آمریکا در کویت در وضعیت آماده‌باش قرار دارند.

تحولات افغانستان باعث انتقاد از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا شده است. رسانه‌ها امروز گزارش دادند تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.

اعضای کنگره آمریکا شامل نمایندگان دموکرات که متحدان بایدن نیز محسوب می‌شوند، بامداد چهارشنبه ضمن ابراز نارضایتی شدید از تحولات افغانستان، گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سناتور «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «اتفاقات روز‌های اخیر، تجمیع اشتباهاتی است که دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات طی ۲۰ سال گذشته انجام دادند. ما اکنون شاهد نتایج دهشتناک سال‌های متعدد شکست اطلاعاتی و سیاسی هستیم».

منندز خبر داد که کمیته متبوع وی نشستی را درباره سیاست آمریکا درخصوص افغانستان برگزار می‌کند و در آن مناظراتی بین مقام‌های دولت بایدن و مقام‌های دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» درباره نحوه اجرای عقب‌نشینی از افغانستان برگزار خواهد شد.

اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا نیز طی نامه‌ای به وی خبر دادند که می‌خواهند با احضار «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از او سوال و جواب کنند تا دریابند چرا وزارت خارجه این کشور برای اتفاقات و بحران متعاقب خروج از افغانستان آماده نبود.

به نوشته رویترز، زمان جلسه استماع از مقام‌های دولت بایدن و دولت ترامپ هنوز مشخص نشده است.

پیش از این، نظرسنجی مشترک رویترز و مؤسسه افکارسنجی «ایپسوس» نشان داد ۵۴ درصد از مردم آمریکا به‌دلیل تصمیمات بایدن که منجر به وقوع آشوب در افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور شد، از او ناراضی هستند.

نظر شما
پربیننده ها