هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

هماهنگی طالبان با آمریکایی‌ها در انتقال قدرت/ طالب‌‌ها در آینده دچار شکاف می‌شوند

کارشناس مسائل منطقه گفت: آینده افغانستان مشخص نیست؛ چون طالبان هیچ‌گونه راهبردی برای دولت سازی ندارد، مسائلی که اتفاق افتاده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از قبل با طالبان برای انتقال قدرت هماهنگی‌ کردند.
کد خبر: ۴۷۲۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۳ - 18August 2021

هماهنگی طالبان با آمریکایی‌ها در انتقال قدرت/ طالب‌‌ها در آینده دچار شکاف می‌شوند«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، با اشاره به اینکه دلیل اصلی که چرا افغانستان به این سرعت به دست طالبان افتاد؟ اظهار داشت: این نتیجه ۲۰ سال حاکمیت آمریکا بر افغانستان و در حقیقت ناکارآمدی ناتو و نیرو‌های آمریکایی برای ایجاد یک زیرساخت نظامی در افغانستان است که موجب شده طالبان با ابزار‌های بسیار کم نظامی بر تمام افغانستان مسلط شود و نظام افغانستان را سرنگون و یک نوع حاکمیت نظامی غیرپایداری را اعمال کند.

وی ادامه داد: هنوز آینده افغانستان مشخص نیست و طالبان هیچگونه راهبردی برای دولت سازی ندارد. مسائلی که اتفاق افتاده نشان می‌دهد امریکایی‌ها از قبل با طالبان هماهنگی برای انتقال قدرت کردند بدون اینکه با دولت اشرف غنی هماهنگی لازم را داشته باشند.

هانی‌زاده تصریح کرد: آمریکایی‌ها در طول سه سال گذشته به‌طور پنهان و آشکار در دوحه قطر با طالبان مذاکراتی برای خروج شتابزده از افغانستان و انتقال قدرت به طالبان داشتند که این قدرت به صورت غیر سیال و بدون خشونت به طالبان منتقل شد و این نشان می‌دهد افغانستان وارد یک چرخه خشونت آمیز شده که اینده آن معلوم نیست و مهاجرت بی رویه مردم افغانستان و ناامنی‌هایی که صورت گرفته و خشونت‌هایی که طالبان کرده نشان می‌دهد افغانستان وارد یک آینده غیرشفاف و مبهم شده است.

وی در پاسخ به این پرسش، چرا ارتش ۳۵۰ هزار نفری افغانستان نتوانست در مقابل طالبان مقاومت کند؟ گفت: حقیقتاً بسیار تاثرانگیز است که با چند موتورسیکلت قدیمی و کلاشینکف‌های فرسوده طالبان توانست ارتش ۳۵۰ هزار نفری افغانستان را شکست دهد و این نشان می‌دهد امریکایی‌ها در طول ۲۰ سال گذشته هیچ گونه اقدامی برای تقویت ارتش افغانستان انجام ندادند و این ارتش قوام و دوام لازم را نداشته همچنین از ساختار محکمی برخوردار نیست.

هانی‌زاده با اشاره به تبعات قدرت گرفتن طالبان برای ایران چیست؟ گفت: هنوز سیاست‌های طالبان مشخص نیست. طالبان دارای دو بخش است، بخش تحولخواه که خواهان دولت سازی و تشکیل دولت و تعامل با کشور‌های منطقه و جهان است و بخش دیگری طالبان خشونت طلب که با استفاده از ابزار‌های خشونت آمیز سعی می‌کند امارت اسلامی خود را تشکیل دهد. طبیعتاً طالبان در آینده دچار شکاف خواهد شد و بین خود طالبان درگیری ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت مبهم و شفاف نیست و هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تشکیل دولت وجود ندارد و باید در انتظار برنامه‌های طالبان بود که چه دولتی تشکیل خواهد شد. از اکنون اعمال خشونت توسط طالبان علیه مردم افغانستان آغاز شده، ولی باید در انتظار تصمیم شورای صلح افغانستان بود.

انتهای پیام/461

نظر شما
پربیننده ها