یادداشت/

پرورش جوانان شهادت‌طلب کارکرد مسجد در طراز انقلاب اسلامی

مسجد در طراز انقلاب و اسلام امثال شهید قاسم سلیمانی، عبدالحسین برونسی، محمود کاوه، محسن حججی را می‌سازد و لذا پویایی جامعه اسلامی به احیای مساجد است.
کد خبر: ۴۷۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶ - 22August 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - سرهنگ پاسدار محمدرضا حقدادیان؛ در ۳۱ مرداد ۱۳۴۸ مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و به همین جهت این روز بنام روز جهانی «مساجد» ثبت شد.

مسجد در طراز انقلاب و اسلام امثال شهید قاسم سلیمانی، عبدالحسین برونسی، محمود کاوه، محسن حججی را می‌سازد ولذا پویایی جامعه اسلامی به احیای مساجد است.

معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، با تاکید بر حفظ مساجد به عنوان اصل و اساس انقلاب می‌فرمایند: «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است‌.»

مسجد اولین پایگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و شهیدان درس شهادت را از مساجد آموخته‌اند. در طول تاریخ نیز هر کجا مبارزه‌ای بین حق و باطل شکل گرفته؛ مرکز پشتیبانی، تجهیز و آمادگی روحی و معنوی جبهه حق، مسجد بوده است.

مسجد، مهمترین پایگاه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان و اسلام بوده و هست. حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «مساجد در زمان رسول اکرم (ص)، مرکز جنگ‌ها و مرکز سیاست‌ها و مرکز امور اجتماعی و سیاسی بوده است. این طور نبوده که در مسجد پیغمبر (ص) همان مسائل عبادی نماز و روزه باشد؛ مسائل سیاسی‌اش بیشتر بوده، هر وقت می‌خواستند اشخاصی را به جنگ بفرستند و بسیج کنند مردم را برای جنگ‌ها، از مسجد شروع می‌کردند این امور را.»

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی و حمله به خاک مقدس ایران توسط دشمن بعثی، اولین هسته‌های مقاومت در مساجد شکل گرفتند. چه بسیار جوانانی که با آشنایی با مسجد و رزمندگانی که در آن رفت و آمد داشتند، به مسیر جهاد و شهادت آمدند و به شهادت رسیدند و خود نگین آسمان هدایت شدند.

یکی دیگر از مراتب و کارکردهای مسجد، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و پشتیبانی از رزمندگان و جبهه‌ها، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود که هیچ‌گاه آن صحنه‌های شورانگیز از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

برگزاری بزرگداشت و یادواره شهدا، اعزام کاروان‌های راهیان نور از فعالیت‌های شاخص مساجد در طول دفاع مقدس و پس از آن می‌باشد.

اکنون نیز با شیوع ویروس منحوس کرونا مسجد سنگر سلامت و محل کمک به آسیب‌دیدگان از این بیماری همه‌گیر است و این‌ها، بیانگر جایگاه و تأثیر مساجد در تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است که می‌بایست بر آن عمق بیشتر بخشید؛ چرا که در فرهنگ اسلام، ایثار یکی از ارکان مهم تربیتی به شمار می‌رود که در بقاء، پویایی و پیشرفت جامعه تأثير بسزا و مستقیمی دارد.

بزرگ‌ترین ایثار، بذل جان در راه دین خدا می‌باشد، که مهمترین سرمایه یک انسان هست، خون شهدای عزیز که از جان خود گذشتند و ایثار کردند، حافظ امنیت، پیشرفت و بقای ملت ماست و مسجد در ترویج این فرهنگ نقش اول را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار