یادداشت/ میثم خاکپور

مهار کرونا؛ لزوم توجه به رویکرد جامع‌ در مواجهه با بحران

مدیریت کرونا و مهار آن با توجه به اذعان رئیس جمهور اولویت اول کشور است؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد با توجه به تجربیات پیشین در مواجهه با این پاندمی می‌بایست با یک نگاه جامع‌نگرانه مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۴۷۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 25August 2021

مهار کرونا؛ لزوم توجه به رویکرد جامع‌ در مواجهه با بحرانگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- میثم خاکپور؛ کشور‌ها در برهه‌های زمانی مختلف همواره با بحران‌هایی مواجه می‌شوند که رویارویی و مدیریت آن‌ها با توجه به نوع و گستره آن می‌تواند متفاوت باشد.

پاندمی کرونا به‌عنوان یک بحران جهانی مدتی است که همه کشور‌های دنیا را به خود درگیر کرده و جوامع مختلف متناسب با سبک مدیریت بحران و نقش‌آفرینی و وزن‌شان در عرصه بین‌المللی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در این میان برخی آن را مهار کرده و به شرایط نسبتاً باثبات اجتماعی و اقتصادی رسیده‌اند و برخی دیگر نیز همچنان درگیر امواج مختلف این ویروس هستند.

در این میان کشور ما، اما شرایط متفاوتی را در ارتباط با این موضوع دارد؛ با توجه به موقعیت خاص کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در معرض تحریم‌های ظالمانه قرار داشته و حتی در تأمین اقلام ضروری کشور در شرایط عادی نیز با مشکل مواجه هستیم.

چنین وضعیتی باعث شده تا حتی جدای از شرایط کرونایی هم کشور در شرایط خاصی قرار داشته باشد و این موضوع انجام امور جاری مملکت را نیز با چالش مواجه کند، اما به‌نظر می‌رسد بروز برخی ناهماهنگی‌ها و بعضاً فقدان جامع‌نگری در شرایط کرونایی در کنار تحریم‌ها شرایط را بر مردم سخت گرفته و دوران گذار از آن را با مشقت بیشتری همراه می‌کند.

آنچه به‌عنوان جامع‌نگری در موضوع کرونا بیش از پیش خود را نشان می‌دهد توجه به این موضوع است که وقتی یک مسأله کلیت جامعه را در همه زمینه‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد یعنی نگاه به مدیریت این شرایط می‌بایست از تأمین صرف واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی و ... فراتر رود.

از زمان پاندمی کرونا و مواجهه با امواج مختلف آن موضوعات متفاوتی همچون تعطیلی و ضرر و زیان کسب و کارها، ناکارآمدی در سیستم حمل و نقل عمومی در کلانشهرها، افزایش افسارگیسخته قیمت کالا‌های مصرفی، بی‌سامانی در بازار ارز، ناتوانی در ساماندهی امور بیمه‌ای (همچون یکپارچه‌سازی و اجرای پوشش کامل بیمه در مراکز درمانی) و ... همه و همه از مواردی است که متناسب با شرایط و امکانات کشور می‌بایست مورد توجه قرار می‌گرفت.

در شرایط کنونی و با روی کارآمدن دولت سیزدهم به‌نظر می‌رسد این نگاه جامع در برخی از اظهارنظر‌های حجت‌الاسلام رئیسی به گوش می‌رسد؛ به‌طوری‌که رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی به اولویت‌های کشور اشاره و بیان کرد: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی و دومین اولویت نیز بهبود وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان است و اولویت بعدی مساله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.

امید آن می‌رود که دولت با وجود سختی‌ها و مشکلاتی که از آغاز راه پیش رو دارد بتواند به واقع و در عمل با نگاهی کلان و جامع‌نگرانه نسبت به تحقق اهدافی که براساس آن پای در میدان گذارده موفق شده و بنا بر سخنان رئیس جمهور نشان دهند که فرد فرد خدمتگزاران ملت -که در آینده نزدیک فعالیتشان را آغاز می‌کنند- از اصحاب «ما می‌توانیم» باشند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار