شهدای حج خونین؛

معلم کُردی که زیر شکنجه آل سعود به شهادت رسید

معلم شهید «محمدعلی بشارت» متولد روستای "پیربابا علی" از توابع شهرستان قروه استان کردستان است که در راهپیمایی برائت از مشرکین در مکه به دست آل سعود دستگیر و زیر شکنجه قربانی مسلخ عشق شد و شربت شهادت نوشید.
کد خبر: ۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۴ - 20October 2013

معلم کُردی که زیر شکنجه آل سعود به شهادت رسید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، شهید معلم "محمدعلی بشارت" پنجم خردادماه 1339 در روستای پیربابا علی از توابع شهرستان قروه استان کردستان پا به عرصه وجود نهاد.

پدرش اسماعیل از متدینین شیعه منطقه و مادرش از ارادتمندان به اهل بیت علیه السلام بود. محمد علی دوران ابتدایی تحصیل را در روستای خود گذراند و پس از آن به علت نبود امکان ادامه تحصیل عازم قروه شد. او دوران تحصیل را با وجود شرایط سخت و فقر خانواده با نمرات ممتاز طی کرد و پس از اخذ دیپلم در سال 1356 وارد دانشسرای تربیت معلم شهرستان دیواندره شد.
 
در این دوران نقشی تاثیر گذار در شکلگیری تشکلهای اسلامی پیش از انقلاب در منطقه را بر عهده داشت و در دانشسرا نیز عضو فعال انجمن اسلامی به حساب می آمد.
 
بعد از اخذ مدرک از تربیت معلم و استخدام در آموزش و پرورش، به صفوف انقلابیون پیوست و تلاش کرد با توزیع اعلامیه پیامهای امام(ره) و ایراد سخنرانی بین دانش آموزان و مردم منطقه، آنها را از ظلم و ستم رژیم پهلوی آگاه سازد، دیری نپایید که مامورین ساواک او را شناسایی کرده و با دستگیری و شکنجهاش سعی کردند اجازه اشاعه افکارش را از او بگیرند.
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی محمد علی و چند تن از دوستان انقلابی وی، گروه حزبالله قروه را تشکیل دادند تا در مقابل تفرقه افکنی، خیانات و جنایات گروهکهای ضد انقلاب در کردستان ایستادگی کرده و با حفظ و تقویت انسجام روحیه انقلابی مردم کردستان از ارشهای انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن حراست کنند؛ پس از تشکیل کمیته انقلاب اسلامی در قروه نیز از اعضای فعال این کمیته در کردستان شد و برنامه های ارزشمندی را در آن جا ارائه کرد؛ او همچنین در راستای تقویت فرهنگ انقلاب اسلامی در منطقه، بنیاد 15 خرداد قروه ب را راهاندازی کرد.
 
 در دوران دفاع مقدس مسئولیت تدارکات سپاه پاسداران در قروه را به عهده گرفت و همزمان در عملیات های گوناگون شرکت کرد.
 
همزمان با صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل ارتش 20 میلیونی به جرگه بسیج پیوست و در حال تعلیم دانشآموزان روستاهای محمودآباد، گنداب، علیا، طوغان، باباگرگر، قاملو و قروه از تربیت و فراخواندن آنان به بسیج و آشنایی با آرمان ها، اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی غافل نشد.
 
سخنرانی های مذهبی، سیاسی و اجتماعی محمد علی در خطبه های پیش از نماز جمعه قروه اهالی این شهر را از بسیاری از توطئه های ضد انقلاب مصون ساخته، آنان را با اصل ولایت فقیه آشنا و اراده شان را در تلاش در جهت اعتلای میهن استوارتر ساخته بود.
 
سال 1363 مسئولیت بنیاد شهید اسلامی شهرستان اسلامآباد غرب از توابع استان کرمانشاه را به عهده گرفت و به قدری در این عرصه از خود موفقیت نشان داد که بارها مورد سو قصد منافقین قرار گرفت.
 
پنجم آذرماه 66 هنگامی که محمد علی 26 ساله همراه با کاروانیان جانباز اسلامآباد غرب به مکه مکرمه مشرف شده بود، ندای اللهم لبیک خود را به عرش رساند و در جریان راهپیمایی برائت از مشرکین در حرم امن الهی و در ماه محرم به دست رژیم سعودی دستگیر و پس از تحمل وحشیانه ترین شکنجه ها از سوی سعودیان در مکه، با شکستن از خود و پیوستن به خدا و شنیدن بشارت آسمانی شدن، شهد شیرین شهادت را به کام جان چشاند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار