به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «علی کاظم بهرام» کارشناس علوم قرآنی در گفتوگویی پیرامون قیام «امام حسین (ع)»، اظهار داشت: «امام حسین (ع)» نجات دهنده اسلام و امحا کننده جهل و کفر و نفاق بود. ایشان در مقابل ظلم ایستادگی کرد و درسی بزرگ به جامعه بشری داد و آزادگی پیام بزرگ و تأثیر گذار آن بر تاریخ بود.
وی به فلسفه قیام کربلا اشاره و تأکید کرد: برای دریافتن فلسفه قیام عاشورا باید به دو عنصر زمان و مکان توجه ویژه شود «امام حسین (ع)» کسی بود که پس از شهادت «امام حسن مجتبی (ع)» همچنان به صلح نامه برقرار شده بین «امام حسن (ع)» و معاویه پایبند بود و این امر تا مرگ معاویه ادامه داشت، اما از آنجا که در زمان معاویه و خصوصاً پس از مرگ او بسیاری از اصول صلح نامه زیر پا گذاشته شد و از همه مهمتر بندی که مربوط به عدم حاکمیت یزید میشد زیر پا گذاشته شد، موجی از اعتراضات را به دنبال داشت که «امام حسین (ع)» به این امر اعتراض کردند البته باز هم تأکید دارم که این اعتراض تنها مختص «امام حسین (ع)» نبود بلکه بسیاری از افراد با حاکمیت یزید مخالف بودند همین امر سبب شد تا نامههای فراوانی برای «امام حسین (ع)» ارسال شود و از ایشان خواسته شود تا حاکمیت را بر عهده بگیرند.
بهرام به حرکت «امام حسین (ع)» از مکه بهسوی کربلا اشاره و ابراز کرد: «امام حسین (ع)» نمایندهای به عنوان مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد تا از همراهی مردم مطمئن شود پس از دریافت نامه مسلم مبنی بر بیعت بسیاری از کوفیان، «سیدالشهدا (ع)» پای در راه سفر کربلا گذاشتند، اما زمانی نگذشت که با تهدید عبیدالله؛ کوفیان نهتنها مسلم بلکه «امام حسین (ع)» را نیز تنها گذاشتند.
وی به عملکرد دشمن برای دور کردن مردم از اطراف «امام حسین (ع)» اشاره و تصریح کرد: تاریخ پر از درسهای گوناگون و مردم همواره باید آگاه باشند که دشمن در کمین نشسته است همان مردمی که با «امام حسین (ع)» بیعت کرده بودند نماینده ایشان را به شهادت رساندند این امر به خاطر شکلگیری برخی از رویدادها و تغییر افکار عمومی توسط دشمن بود. فردی به نام عمر بن سعد که خطابه گوی بسیار خوبی بود به همراه شمر که در آن زمان به عنوان جانباز سپاه «امیرالمؤمنین (ع)» محسوب میشد حرکت جدیدی را آغاز کردند آنان افکار عمومی را در سخنرانیهای خود در مساجد بر علیه «امام حسین (ع)» تغییر دادند به نحوی که مردم «امام حسین (ع)» را عامل اصلی نابودی دین اسلام میدانستند. این درست شبیه به چالشهایی است که این روزها منطقه خاورمیانه را در برگرفته ایران که محور مقاومت محسوب میشود و همواره پیرامون آرامش در منطقه تأکید دارد از سوی دشمنان به عنوان عامل ناآرامی معرفی شده و باعث عدم وحدت منطقه گردیده است این در حالیست که این وهابیت و داعش هستند که مهمترین دشمنان جامعه اسلامی محسوب میشوند.
گمراهی مردم عامل قیام کربلا
وی تأکید کرد: گمراه کردن جامعه از سوی دشمنان یکی از عواملی بود که زمینهساز قیام کربلا شد دشمن برای نابودی جامعه اسلامی خوابهای جدید دیده بود و بدعتهای تازهای را بهصورت نامحسوس وارد زندگی جامعه میکرد درست همانگونه که امپراطوری رسانههای معاند امروز تلاش دارد تا حقیقت جامعه اسلامی را از اذهان عمومی پنهان کند آنان برای این کار از تبلیغات ضد اسلامی استفاده میکنند و همواره جامعه اسلامی را به عنوان تهدید کنندگان امنیت جهانی معرفی میکنند و ما موظفیم تا از واقعه کربلا درس بگیریم و مکتب اسلام و اهل بیت را بهدرستی معرفی کنیم.
بهرام تصریح کرد: شهادت و ریخته شدن خون «اباعبدالله الحسین (ع)» باعث زنده شدن دین اسلام شد پس از شهادت «امام حسین (ع)» بود که هوشیاری مردم نیز کلید خورد و جامعه تازه متوجه جنایتهای انجام شده بودند بعد از آن قیامهای متعددی همانند قیام توابین شکل گرفت اگر چه این قیامها پس از واقعه عاشورا رخ داد و تأثیری بر اسلام نداشت، اما مردم متوجه فریب خودشان توسط دشمنان «امام حسین (ع)» شدند.
عمق فاجعه
وی نگاه «امام زمان (ع)» پیرامون واقعه کربلا را مورد بررسی قرار داد و افزود: در زیارت ناحیه مقدسه که از زبان «امام زمان (عج)» مطرح شده آمده است؛ سلام بر کسی که از قفا سرش را جدا کردند این جمله نشان دهنده عمق فاجعه و جهل و نادانی و بیبصیرتی مردم زمان امامت «امام حسین (ع)» است.
کارشناس علوم قرآنی زنده نگهداشتن نام و یاد «امام حسین (ع)» را یکی از رویکردهای معصومین دانست و تأکید کرد: یکی از رویکردهای مهم و اساسی «اهل بیت (ع)» در طول سالها زنده نگهداشتن نام و یاد قیام کربلاست، زیرا این قیام اسلام را زنده نگه داشت در عین حال نکات تربیتی و احکام دین مبین اسلام را جانی دوباره بخشید «امام حسین (ع)» با شهادت خود و یارانش مردم را متوجه جهالت و نادانیشان کرد و زمینه را برای هدایت آنها فراهم کرد این نکته آموزنده و قابل تأمل است لذا تأکید میکنم که جامعه برای درک بهتره قیام عاشورا کتاب مقاتل را بخوانند، زیرا این آگاهی است که ما را از جهالت دور کرده و در عین حال به سعادت نزدیک خواهد کرد.
زیارت عاشورا
بهرام پیرامون اهمیت و جایگاه زیارت عاشورا اشاره و بیان کرد: زیارت عاشورا به عنوان حدیث قدسی محسوب میشود زیارتنامهای که از جانب امام معصوم و در زمان «امام صادق (ع)» بیان شده است.
وی بیان کرد: زیارت عاشورا شامل مضامینی بلند و ارزشمند و محتوایی ارزنده است فرازهای آن عموماً حول دو محور قرار دارد یک محور آن خوب بودن با خوبان و محور دوم بد بودن با بدان است. در زیارت عاشورا چیزی به نام میانهروی وجود ندارد کسانی که قابل هدایت نیستند جزو افراد بد محسوب میشوند افراد یا جزو گروه مؤمناناند و با کاروان کربلا همراهاند و یا جزو دشمنان محسوب میشوند، در زیارت عاشورا مطرح میشود «و سلمی لمن سالمکم و حربی لمن حاربکم، با کسی دوست و در صلحم که در مسیر حق و ا «هل بیت (ع)» قدم بردارد»؛ بیتفاوت بودن یعنی در کثرت جامعه دشمن قرار گرفتند، زیرا افرادی که در روز عاشورا بیتفاوت بودند در حقیقت چراغ سبزی به دشمن نشان دادند تا به یک فاجعه دست بزند و شهادت «امام حسین (ع)» و یاران باوفایش و اسارت اهل بیت «امام حسین (ع)» فراهم شود.
درسهای قیام عاشورا
کارشناس علوم قرآنی وظیفه جامعه امروز در قبال شهادت «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: باید توجه داشت که «امام حسین (ع)» در قیام خود به نکاتی ارزنده اشاره کردهاند، برگزاری نماز اول وقت، توجه به حلال و حرام، احترام به والدین و در عین حال رعایت حقوق افراد جامعه و از همه مهمتر حق الناس که در اولویت قرار دارد را مطرح کردند. «امام حسین (ع)» در شب عاشورا یارانش را گرد هم جمع کرد و به آنان تأکید کرد من امشب بیعت را از شما بر میدارم تا کسانی که حقالناس بر عهده دارند همین امشب کربلا را ترک کنند و بهقدری از ما دور شوند که فریاد کمک خواهی مرا نشنود.
نمایش رذایل و انسانیت
وی تأکید کرد: واقعه کربلا و شهادت «امام حسین (ع)» و یارانش تابلویی از ارزشهای انسانی را به نمایش گذاشت و در مقابل عملکرد یزید و همراهانش تابلویی از رذایل به نمایش گذاشت این امر را در شهادت کودک شش ماهه «امام حسین (ع)» بهخوبی میتوان دید.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱