فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری:

اولین موتور دریایی تمام‌ایرانی رونمایی می‌شود/ ناوگروه هفتاد و پنجم «نداجا» خودباوری ایرانیان را ثابت کرد

امیر دریادار «ایرانی» با اشاره به برخورداری نداجا از تجهیزات راهبردی، گفت: امسال در روز نیروی دریایی (هفتم آذر) اولین موتور دریایی تمام‌ایرانی رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۴۷۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴ - 07September 2021

اولین موتور دریایی تمام‌ایرانی رونمایی می‌شود/ ناوگروه هفتاد و پنجم «نداجا» خودباوری ایرانیان را ثابت کردبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز (سه‌شنبه) در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به تشریح دستاوردهای اعزام هفتاد و پنجمین ناوگروه نداجا به اقیانوس اطلس پرداخت و اظهار داشت: بزرگترین رویداد تاریخ نظامی در حوزه دریا توسط ارتش‌ با اعزام‌ ناوشکن سهند و ناوبندر مکران با موفقیت به اتمام رسیده و این ناوگروه با عبور از سه اقیانوس، طی کردن ۴۵ هزار کیلومتر و در مقابله با دریا‌های خشن و طوفانی اکنون به میهن بازگشته است.

وی‌ افزود: این نشان‌دهنده توانمندی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی در عرصه جهانی و بیانگر اوج توانمندی‌های کشورمان در حوزه‌های آموزش، تعمیر و ساخت با بهره‌مندی از به‌روز‌ترین توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی است که توسط جوانان این‌ مرز و بوم رقم خورده و توانسته با عبور از دریا‌ها پرچم‌ کشورمان را به جهانیان نشان دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه از کنار ۵۵ کشور در سه قاره با ارسال پیام صلح و دوستی عبور کردیم، ادامه داد: استکبار جهانی این توانمندی را باور نداشتند، اما امروز آن را باور دارند و دوستانمان نیز به این خوداتکایی می‌بالند و از این ظرفیت می‌توانند استفاده کنند.

دریادار ایرانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به شرایطی که به ما تحمیل شد از سال ۱۳۵۸ تا امروز که پدیده شوم تحریم ادامه دارد، نشان دادیم که تحریم‌ هیچ‌گاه در برابر ایرانی‌ها بازدارنده نیست و ایرانیان سد‌هایی را که قرار است مانع حرکت‌شان شود، از سر راه برمی‌دارند.

وی‌ با بیان اینکه ما از تجهیزات راهبردی برخورداریم، عنوان کرد: در هفتم آذر خبر‌های خوبی را اعلام‌ خواهیم‌ کرد که از آن جمله می‌توان به رو‌نمایی از اولین‌ موتور دریایی تمام‌ایرانی اشاره کرد؛ البته پیشران‌ها تغییرات خاصی ندارند، بلکه آنچه مهم‌ است استفاده از موتور تمام‌ایرانی است.

رونمایی اولین موتور دریایی ۱۰۰ درصد بومی
فرمانده نداجا افزود: بنابر این امسال در روز نیروی دریایی شاهد بهره‌برداری از اولین موتور تمام‌ایرانی برای شناور‌های کشورمان خواهیم بود که برای‌ تحقق این مهم، حرکت جهادی روی داده است و استفاده از این‌ موتور دریایی به همه سازمان‌های دریایی کشورمان کمک خواهد کرد.

امیر ایرانی خاطرنشان کرد: امروز با توانی که ایجاد شده است، محدودیتی برای حضور در دریا‌ها نداریم؛ با این‌ حال اولین اولویت ما تأمین‌ امنیت برای ایجاد امنیت افتصادی کشورمان است و لذا دشمنان بدانند که ما بر پایه اقتدار ایستاده‌ایم.

وی یادآور شد: نیروی دریایی ارتش با اسکورت ۱۰ هزار کشتی در دوران دفاع مقدس توانست جنگ را در حوزه دریا اداره کند تا در نهایت پیروزی کشورمان را جشن بگیریم و امروز هم نشان دادیم که می‌توانیم در بازسازی و تولید تجهیزات دفاعی هم موفق باشیم که نمونه آن ساخت ناوشکن جماران است و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به‌روز توانستیم ناوشکن سهند را هم بسازیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه تاکنون ۷۷ ناوگروه اسکورت شناور‌های کشورمان را در دریا‌ها با موفقیت انجام داده‌اند، گفت: ما فقط امنیت را در شاهراه حیاتی کشورمان تأمین نکرده‌ایم، بلکه دیگران‌ نیز در سایه این‌ امنیت، مسیر خود را طی کردند و می‌توان‌ گفت که ما امنیت را به منطقه هدیه دادیم.

دریادار ایرانی بیان کرد: ناوشکن سهند نماد مبارزه با استکبار جهانی است و در آینده هم صحنه‌های با ارزشی را به همه نشان خواهیم داد؛ البته این موفقیت هم مرهون خون‌ تمامی شهدا و تلاش‌های جهادی است که باعث شده نظام مقدس‌ جمهوری اسلامی راهبردی را که انتخاب کرده، الگویی برای سایرین باشد.

فرمانده نداجا ادامه داد: این مأموریت مهم و راهبردی پیام‌آور توانمندی و اقتدار ایران است و از سوی دیگر، پیام‌آور صلح و دوستی نیز هست؛ زیرا ایران هیچ‌گاه چشم طمع به دیگران نداشته و همواره خواهان صلح و دوستی با دیگران بوده است.

وی اضافه کرد: ناوگروه هفتاد و پنجم حاصل تجربیاتی است که از سال ۱۳۸۸ تاکنون کسب شده است؛ چون ما به‌جز اقیانوس هند به سمت دریای چین هم رفتیم و با ناوشکن «سبلان» در آن منطقه حضور داشتیم و در ادامه با عبور از دریای مدیترانه و کانال سوئز، پا را از این فراتر گذاشتیم و به «دماغه امید نیک» رفتیم و در سال ۱۴۰۰ نیز با عبور از سه اقیانوس با افتخار در مراسم روز نیروی دریایی روسیه حضور پیدا کردیم؛ البته همان‌گونه که عنوان شد در این مسیر همواره منادی صلح و دوستی بودیم.

امیر ایرانی بزرگترین دستاورد اعزام ناوگروه هفتاد و پنجم نداجا به اقیانوس اطلس را اثبات خودباوری ایرانیان دانست و گفت: ما تنها کشوری هستیم که امنیت دریایی خودمان را به تنهایی تأمین می‌کنیم و این ناوگروه نیز بدون تأمین نیازمندی از هیچ کشوری به مسیر خود ادامه داد؛ به نحوی که در طول مسیر حتی برای رفع نیاز‌های فنی هم به هیچ بندری نیاز پیدا نکردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود:  البته دقت دشمن روی ناوگروه ما بیشتر به این دلیل بود که ببیند ما قوانین را نقض می‌کنیم یا نه، که از این بابت هیچ بهانه‌ای به دست آن‌ها ندادیم و توانستیم از سه کانال مهم و هشت تنگه دریایی با سلامت عبور کنیم.

دریادار ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما برگزاری رزمایش‌های مرکب با سایر کشور‌هاست که در این رابطه هر دو سال یک‌بار با کشور عمان رزمایش امداد و نجات داریم و به دنبال این هستیم که با دعوت از کشور‌های بیشتر، رزمایش‌های بهتری برگزار کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار