فرمانده نیروی دریایی ارتش:

نجات ۱۲ شناور خارجی از چنگ دزدان دریایی/ ساخت شناور‌های سنگین در دستور کار «نداجا» قرار دارد

امیر دریادار «ایرانی» با تأکید بر اینکه حضور نیروی دریایی ارتش در دریا‌ها امنیت‌آفرین و آرام‌بخش است، گفت: ان‌شاءالله به سمتی خواهیم رفت که شناور‌های سنگین بسازیم و توان خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.
کد خبر: ۴۷۶۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴ - 08September 2021

امیر دریادار ایرانیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شب گذشته (سه‌شنبه) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، اظهار داشت: مهم‌ترین هدف و دستاورد ناوگروه ۷۵ متشکل از ناوشکن تمام ایرانی جمهوری اسلامی ایران سهند و ناوبندر مکران انجام ماموریتی بود که برای‌شان برنامه‌ریزی شده بود. آن‌ها توانستند محدوده‌ای را در آب‌های بین‌المللی و دوردست و محیط خشن اقیانوسی و اقیانوس وحشی جهان که اطلس است با موفقیت طی کنند.

وی افزود: مهمترین دستاورد این بود که ما ناوشکن سهند که یک ناوشکن تمام‌ایرانی و با علم و دانش و صنعت و توانمندی تکنولوژی ایرانی ساخته شده و از نسل ناوشکن جماران است، تجهیزات آن به‌روز شد و توانست این مسیر طولانی را بدون نیاز به پهلوگیری در هیچ بندری یا توقف در کشوری طی کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: کارکنان و همرزمان عزیز من با توجه به آموزش‌ها و مهارت‌هایی که داشتند در همان محیط خشن دریا مشکلات را برطرف می‌کردند و پایداری و ماندگاری را به نحو احسن انجام دادند و از کنار ۵۵ کشور عبور کردند. این ناوگروه اقیانوس هند را به سمت دماغه امید نیک حرکت کرد که آنجا آبراه خشنی است و به قبرستان کشتی‌ها معروف است و اگر کشتی‌های ضعیف و ناتوان به آنجا بروند، قطعاً آسیب می‌بینند و غرق می‌شوند.

دریادار ایرانی ادامه داد: این ناوگروه سپس از آنجا وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و به اقیانوس اطلس شمالی رسید و آنجا با توجه به دعوتی که کشور روسیه از ما برای حضور در سالروز رژه دریایی این کشور کرده بود تغییر مسیر داد و در نهایت به بندر سن پترزبورگ رفت و پهلو گرفت.

وی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شهیدپرور ایران به این توانمندی رسیده‌اند و امروز که ما می‌گوییم ناوشکن تمام‌ایرانی سهند، این افتخار حاصل توانمندی علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور است. اینکه امروز ما چگونه به این مهم دست یافته ایم نتیجه تجارب سال‌های گذشته خصوصاً ۱۲، ۱۰ سال اخیر بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: ما در این سال‌ها به غرب اقیانوس آرام در دریای چین رفتیم و دو مرحله از کانال سوئز عبور کردیم و دو مرتبه وارد دریای مدیترانه شدیم. در ادامه یک مرحله تا دماغه امیدنیک را تجربه کردیم و جمع کردن این تجارب و انتقال آن به دانشمندان و صنعتگران باعث شد تا ما امروز چنین موفقیت بزرگی را به دست آوریم. ما به شدت زیر ذره‌بین بودیم؛ چون دشمن به صراحت اعلام کرده بود که ایرانی‌ها هیچ وقت نمی‌توانند این مسیر را طی کنند.

امیر ایرانی ادامه داد: این ناوگروه از کنار ۵۵ کشور عبور کرد که برخی دوست و برادر مسلمان بودند و تضاد منافع نداشتم، اما برخی هم جزو دشمنان قسم‌خورده ما هستند. پیام ما برای آن‌ها این بود که ما می‌توانیم با وجود اینکه در تحریم و تهدید هستیم، با ایستادگی، خودباوری و روحیه جهادی و انقلابی و با داشتن تجارب ارزشمند و توانمندی که در حوزه آموزش و تقویت کارکنانمان داریم با دستور فرمانده معظم کل قوا در آنجا حضور پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: ما در این مسیر‌های طولانی و سخت با چند مسئله روبه‌رو هستیم؛ یک اینکه اتفاقات طبیعی در دریا رخ می‌دهد و زیر پای ما هزاران متر عمق دریاست و دریا همان‌طور که آرام و زیباست، خشن هم هست، اما در کنار آن، دشمن هم وجود دارد. این ارتقای توان رزمی با همین حضور موفق در دریا‌ها اتفاق می‌افتد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: حضور ما در دریا‌ها امنیت‌آفرین و آرام‌بخش است. امروز خیلی از کشور‌ها از حضور ما در دریا لذت می‌برند و ما از طرف سازمان‌های بین‌المللی بار‌ها مورد تقدیر قرار گرفتیم؛ چرا که هر جا بودیم، امنیت را برقرار کردیم. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نماد مقدس کشور را به زیبایی به اهتزاز درآورده است.

دریادار ایرانی درباره تفاوت نیروی دریایی سال‌های دوران دفاع مقدس و امروز، گفت: امروز ما در پهنه اقیانوسی در مسیر‌های حداقل ۲ هزار کیلومتری کارهایمان را انجام می‌دهیم و حتی فراتر از آن هم‌اکنون حضور پیدا کردیم و ۴۵ هزار کیلومتر را با اقتدار طی کردیم. ما حضور موفقی در دریا‌ها داشتیم و در طول مسیر هم انواع عملیات‌ها را انجام دادیم؛ به‌ویژه اینکه ما در این ماموریت یک فروند بالگرد را هم به همراه داشتیم و همه این توانمندی‌ها نشانه اقتدار جمهوری اسلامی است. این مسیر ادامه دارد و ما ان‌شاءالله به سمتی خواهیم رفت که شناور‌های سنگین بسازیم و توانمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

وی درباره اینکه حضور نیروی دریایی ارتش در اقیانوس اطلس چه پیامی برای آمریکا دارد، تصریح کرد: وقتی شما در یک صحنه حضور نداشته باشید، دشمن جای شما را می‌گیرد، اما وقتی در آن صحنه حضور جدی پیدا کردید، دشمن مجبور می‌شود دست و پای خود را جمع کند و به مرز‌های خود برگردد. تا الان توجیه آن‌ها این بود که ما امنیت شناور‌ها را تامین کنیم، اما آن‌ها حتی وقتی با چندین کشور دیگر ناوگروهی تشکیل دادند، موفق عمل نکردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند و با توان و حمایت مردم و زیر سایه ولایت توانست به طور مستقل حضور پیدا و امنیت را برقرار کند. آن‌ها در خواب خرگوشی هستند و خیلی تبلیغات کردند که جمهوری اسلامی ایران این توان دریایی را در حوزه نظامی ندارد که بتواند در اقیانوس اطلس حضور پیدا کند، اما ما شاهد بودیم که این حضور بدون نقص و باقدرت انجام شد.

امیر ایرانی درباره ساخت موتور‌های تمام ایرانی، تاکید کرد: موتور‌های جدید یک نگرانی همیشه برای ما در بحث نفوذ و تحریم بود. آنچه که در دریا برای ما مهم است، رانش است؛ در رانش به این نتیجه رسیدیم که امروز در کشور توانایی ساخت موتور‌های تمام ایرانی وجود دارد.

وی افزود: تجربه لازم را به مراکز علمی و تحقیقاتی کشور انتقال دادیم و خدا را شکر امروز جوانان این سرزمین توانسته‌اند این موتور تمام ایرانی را بسازند و مراحل تست آن در حال انجام است و ان‌شاءالله رونمایی خواهد شد. وقتی شما به این توانمندی دست یافته اید دیگر نه در حوزه غیرنظامی مشکل دارید و نه در حوزه نظامی، وقتی برای یک ناوشکن موتور ساخته می‌شود، دیگر برای شناور‌های غیرنظامی خیلی کار سختی نیست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: ما همیشه به دنبال این بودیم اقتدار را با یکدیگر ایجاد کنیم. ایرانی‌ها معمولاً دنبال این هستند هم‌افزایی را گسترش دهند و همین تفکر باعث شده که همواره در طول تاریخ نماینده صلح و دوستی باشیم. آنچه که به ما تکلیف شده این است که از توان علمی جوانانمان استفاده کنیم و امروز شرکت‌های دانش‌بنیان ما واقعا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

دریادار ایرانی با تاکید بر اینکه ما بهترین استعداد‌ها را در اختیار و بالاترین حد خودباوری را داریم، گفت: غیرت، غرور و همه این عناصر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و ناوشکن سهند و زیردریایی فاتح شکل می‌گیرد. ان‌شاءالله شناور‌های سنگین‌تر و بزرگتر را هم خواهیم ساخت و امروز این خودباوری در جوانان ما تقویت و انرژی مضاعفی به آن‌ها تزریق شده است. جوانان ما می‌دانند آنچه که انتظار می‌رفت را به‌خوبی توانستند به عرصه بیاورند و آن را ابتدا به کشور خود و بعد به جهانیان ارائه کنند.

وی با بیان اینکه اولویت کاری ما انجام فرامین فرماندهی معظم کل قوا است، تاکید کرد: ایشان فرامین را تبیین و ابلاغ می‌کنند. قطعاً توجه ما این است که از حداکثر ظرفیت داخلی استفاده کنیم و مسیری که اکنون به‌ویژه در دهه گذشته باز شده را دنبال کنیم و حوزه حضورمان را در محدوده‌های آبی جهان و همه اقیانوس‌ها تثبیت کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: آنچه که خود دشمن بیان کرده این است که جمهوری اسلامی ایران امروز با توجه به توانمندی رزمی که در اختیار دارد در سه حوزه زیرسطحی و هوا و توان موشکی و پهپادی رتبه پنجم را در جهان به خود اختصاص داده است که قطعاً با این حضور مقتدرانه و افتخارآمیز در عرصه سه اقیانوس جهان این رتبه بالاتر هم خواهد رفت.

دریادار ایرانی ادامه داد: ما چون کیلومتر‌ها دورتر از مرز‌های خودمان حضور داریم، آنچه که از نظر ابزار بتواند به ما کمک کند در عرصه‌های عملیاتی به کار می‌گیریم. یکی از ابزار‌هایی که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم انواع پهپاد‌ها است، اما با این تفاوت که پهپاد‌های ما دریایی است؛ یعنی مشخصات ویژه خود را دارد. قطعاً هم شعاع نظارتی و هم شعاع کنترل و هم اشراف ما را در پهنه آبی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین تهدید موجود در منطقه و نگاه استراتژیک نیروی دریایی ارتش به این تهدیدات چیست، گفت: بیشترین تهدیدی که وجود دارد بحث تروریسم دریایی است و بیشترین آن همین دشمنی‌هایی است که جبهه استکبار مدام تکرار می‌کند. در کنار آن سعی دارند با تحریم و تهدید، فشار‌ها را بیشتر کنند. آنچه که مسلم است، هیچ‌کدام از اقدامات دشمنان ما موفقیت‌آمیز نبوده و امروز خودشان به شکست‌شان پی برده‌اند و متوجه شده‌اند که ایرانی‌ها هیچ سدی را پیش روی خود نمی‌گذارند و قطعا آن را خُرد کرده و از آن عبور می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ما تا الان بیش از سه هزار و ۵۰۰ فروند شناور را در ۱۰ سال اخیر اسکورت کرده‌ایم، افزود: این اسکورت‌ها شامل شناور‌های داخلی و خارجی بودند و حدود ۱۲ فروند شناور خارجی را از چنگ دزدان دریایی نجات دادیم و آن‌ها هم توانستند از امنیتی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده، بهره‌مند شوند.

امیر ایرانی درباره اینکه مهم‌ترین شاخصه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر کشور‌ها چیست، اظهار داشت: مهم‌ترین شاخصه ما توکل و توسل است. شعار امروز ما ادامه راه امام حسین (ع) است. حرف ما مفهوم اقتدار است. در کنار آن خودباوری وجود دارد و در کنارش ایرانی‌ها همیشه تهدید‌ها را به فرصت‌های طلایی تبدیل کرده‌اند و روی پای خود ایستادند و به فرمان مولای خود به دقت گوش کرده و مأموریت یا کار درست را به درستی انجام داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات بدون نیروی انسانی روح ندارد، بیان کرد: قطعاً تجهیزات و نیروی انسانی با یکدیگر پرورش و توسعه پیدا می‌کنند، اما آنچه که ما به عنوان اولویت مورد توجه قرار داده ایم نگاه ویژه به خانواده‌های عزیزی است که همرزم‌های من را به خوبی پشتیبانی و حمایت می‌کنند. وقتی همرزمان ما ۱۲۰ روز با افتخار و اقتدار یک مسیر طولانی را در دریا طی می‌کنند قطعاً پشتیبانی آن‌ها در جمهوری اسلامی متشکل از مردم، خانواده‌های شهدا و خصوصا خانواده‌های خودشان است که من از همه این خانواده‌ها تشکر می‌کنم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران در کنار هم به دنبال تامین امنیت و آرامش مردم عزیز ایران هستند. هیچ نگرانی هم بابت به مشکل خوردن تجهیزات نداریم؛ چراکه در صورت به مشکل خوردن در داخل کشور بهتر از همان را تولید و وارد چرخه می‌کنیم.

دریادار ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: ما یک فرمان از فرمانده معظم کل قوا داریم که فرمودند «ان‌شاالله یک نیروی دریایی بسازید در شأن ملت ایران» و ان‌شاءالله من بتوانم نیروی دریایی را به آن جایگاهی که مورد نظر مقام معظم رهبری است، برسانم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار