انتخاب بهترین کتاب مدافعان حرم از نگاه مردم اقدامی خلاقانه است

«جعفری» به ابتکار عمل دست‌اندرکاران برگزاری دومین دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم (انتخاب بهترین کتاب مدافعان حرم از نگاه مردم) اشاره کرد و گفت: اینکه خود مخاطب هم در این کار جدی دیده می‌شود، برای مخاطب حس خوبی دارد.
کد خبر: ۴۷۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ - 07September 2021

انتخاب بهترین کتاب مدافعان حرم از نگاه مردم اقدامی خلاقانه استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمدعلی جعفری نویسنده فعال در حوزه مقاومت و شهدای مدافع حرم که آثاری همچون «شغل شریف»، «خانه مغایرت»، «عمار حلب»، «قصه دلبری»، «جاده یوتیوب»، «فرزند کشمیر»، «پادشاهان پیاده»، «دل پلاس»، «آرام جان» و «رهبر دارالعباده» را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به بررسی و ارزیابی کتاب‌هایی که در حوزه مدافعان حرم و شهدای مقاومت نگاشته شده است، پرداخت.

جعفری که در اولین دوره دوسالانه جایزه شهید همدانی نامزد دریافت جایزه در بخش خاطره بوده است، پررنگ بودن مسائل اقتصادی نسبت به بار محتوایی را از ایراداتی دانست که به نویسندگان این حوزه وارد است و گفت: متأسفانه ‌بخشی از کتاب‌ها جنبه بازاری دارد و کارها باکیفیت مطلوب و حرفه‌ای نیست. به‌طور مثال در یک بازه زمانی بحث مدافعان حرم داغ بود و مخاطب هم این کتاب‌ها را خیلی دوست داشت، بعضی از نویسندگان یا بعضی از ناشران به دلیل اینکه این کتاب‌ها سریع به بازار بیاید؛ چون مشتری دست‌به‌نقد داشت، خیلی عجله‌ای کتاب‌هایی را تولید کردند و این امر متأسفانه موجب شد تا محتوای خوبی به مخاطب ارائه نشود.

وی افزود: بنده برای کتاب «سربلند» حدود یک سال وقت گذاشتم، کلی سفر رفتم، از هفتاد، هشتاد نفر مصاحبه گرفتم تا از خروجی مصاحبه‌ها تعداد نفرات کتاب «سربلند» را نوشتم. درحالی‌که بعضی از کتاب‌ها را نویسنده از خانه خودش با پنج نفر مصاحبه تلفنی می‌گیرد، مثلاً سه ساعت مصاحبه می‌گیرد یک کتاب می‌نویسد! واقعاً از این کتاب شخصیت آن شهید درنمی‌آید. این کارهای عجله‌ای ضربه سنگینی به ادبیات پایداری و بحث شهدای مدافع حرم زده است و به نظر من این اتفاق خوبی نبود.

این نویسنده به ابتکار عمل دست‌اندرکاران برگزاری دومین دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم یعنی «انتخاب بهترین کتاب مدافعان حرم از نگاه مردم» اشاره کرد و گفت: اینکه خود مخاطب هم در این کار جدی دیده می‌شود برای مخاطب حس خوبی دارد؛ یعنی در همه جشنواره‌ها محور داور جشنواره و آن اثر است و درنهایت بخش سلیقه‌ای است و صددرصد کارشناسی نیست و خیلی وقت‌ها دیده می‌شود کتابی که مخاطب دوست داشته داور نپسندیده و برعکس.

وی اظهار کرد: وقتی‌ یک جشنواره می‌آید و به علاقه مخاطب توجه می‌کند، این اقدام خودش یک نوع کارشناسی است از حیث اینکه ببینند مخاطبان ما چه نوع کتابی را دوست دارند و از طرفی ناخودآگاه یک بررسی اتفاق می‌افتد.

جعفری به دیگر مزایای این اقدام پرداخت و گفت: در اینجا چون یک وزنه‌ای برای مخاطب قائل می‌شوند و مخاطب می‌بیند که او هم می‌تواند حضور مؤثری در این انتخاب‌ها داشته باشد حس خیلی خوبی دارد به اینکه در این حوزه دارد کتاب می‌خواند، در این حوزه دارد نظر می‌دهد. این اقدام بسیار خوبی است و ان‌شاءالله که بازهم ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها