دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

لزوم استفاده از تجربه‌های دفاع‌مقدس برای مقابله با دشمنان امروز

تجارب و برکات دفاع‌ مقدس تنها مختص به هشت سال نبود؛ بلکه تجربه این جنگ هشت‌ ساله خط و مشی دائمی جمهوری اسلامی در مبارزه با دشمنان نظام و اسلام است.
کد خبر: ۴۷۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 30September 2021

لزوم استفاده از تجربه‌های دفاع‌مقدس برای مقابله با دشمنان امروزیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، چهل و یکمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس مقدمه‌ای برای ورود به مرحله‌ای تازه از شکوفایی دستاورد‌های دفاع مقدس در گام دوم است و به‌کارگیری این فرهنگ بیشتر از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

دفاع مقدس که از ماندگارترین حماسه‌های ملت دینمدار، فهیم، بصیر و انقلابی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و دستاورد‌های ارزشمند و عظیم آن در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، امنیت و … مشهود و تأثیرگذار بوده است.

هشت سال دفاع مقدس، باعث به وجود آمدن و نهادینه شدن مفاهیم ارزشمندی در تاریخ معاصر ایران اسلامی شده است که برای حفظ این ارزش‌ها باید به بایسته‌ها و راهبرد‌هایی توجه کرد؛ در این راستا می‌توان گفت که بر علما، نخبگان و صاحبنظران است تا با بررسی، شناخت، تبیین و تشریح و … این مفاهیم ارزشی، جهت حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و مقاومت به نسل‌های آینده جدیت در برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تمام توان خویش را به کار گیرند.

برپاداشتن یاد و خاطرۀ دوران استثنائی دفاع مقدس و حماسه آفرینان آن دوره طلایی از بایسته‌ها و وظایف اساسی همگان است، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این راستا فرموده‌اند: «به نظر من، ما پنجاه سال دیگر هم بایستی دربارۀ دفاع مقدس بنویسیم، بگوییم، توصیف کنیم، تشریح کنیم.»

گسترش فرهنگ دفاع‌مقدس از اولویت‌های نظام

در شرایط حساس کنونی و در هنگامۀ بحران‌های فزاینده جهانی و به صورت خاص تهاجم سازمان یافته فرهنگی دشمنان علیه بنیان‌های فکری نسل جوان و تمرکز آن‌ها برای زیر سؤال بردن فرهنگ درخشان دفاع مقدس و تلاش برای تحریف وقایع دوران دفاع مقدس علاوه بر تقویت داشته‌های اعتقادی و معنوی، ترویج و گسترش فرهنگ دفاع مقدس و بهره گیری از آن گنجینه‌های تمام ناشدنی باید آیندۀ این نظام را در پرتو آن دوران مشعشع تاریخی تضمین کرد.

سیاست، رویکرد و راهبرد محوری جمهوری اسلامی بر بازدارندگی، تقویت توان همه جانبه برای تقویت عمق راهبردی و مقابله با انواع تهدیدات احتمالی دشمنان غدار است و این نگرش اصولی در کنار ترویج فرهنگ مقاومت باید به نحو شایسته تقویت شود تا از مرز‌های عقیده و ایمان حفاظت شده و موجبات اعتلای هر چه بیشتر انگاره‌های معرفتی اسلام ناب محمدی (ص) در گستره فرهنگ انقلاب اسلامی فراهم شود، در این شرایط که نه تنها دشمنان از پا ننشسته‌اند، بلکه همواره بر گستره و عمق دشمنی آن‌ها افزوده می‌شود اما به دلیل رشادت‌های ملت ایران به ویژه در دوران دفاع مقدس از اثربخشی جنگ سخت و نظامی مأیوس شده‌اند، زمینه و جبهۀ جنگ را تغییر داده‌اند و در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و… مشغول توطئه و جنگ هستند و ملت ایران همچنان، چون سال‌های دفاع مقدس با همت و تلاش قابل تقدیر و عزم راسخ و جهاد کبیر از کیان اعتقادات و فرهنگ غنی ایران اسلامی دفاع می‌کنند بیش از پیش نیاز است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دفاع مقدس بر دشمنان غلبه کند.

برکات هشت سال دفاع‌مقدس و الگوپذیری از آن

تحکیم همبستگی، شکوفاسازی استعدادها، ایستادگی، اراده و صبر، تمرکز بر الگوی دفاع مقدس از عوامل پیش‌برنده‌ای است که ظرفیت‌های لازم را برای موفقیت در عرصه‌های مختلف در اختیار ملت ایران می‌گذارد.

آگاهی و شناخت توطئه دشمن، تقویت همبستگی، تأکید بر مشترکات دینی - میهنی و … که از ویژگی‌های اساسی مدافعان ایران اسلامی در دفاع مقدس بود، امروزه نیز به عنوان عوامل پیش‌برنده در رویارویی ملت ایران با نظام سلطه مطرح است و این عوامل نیز باید با شناخت موقعیت‌ها، فهم نیاز‌ها و حضور در لحظۀ مناسب و مورد نیاز همراه باشد.

به علت این‌که ایران اسلامی امروزه کانون الهام‌بخش و محور حرکت تعالی‌بخش امت اسلامی است و حرکت توفندۀ این ملت توانسته است امت اسلامی را در جایگاه تعیین کننده‌ای قرار دهد و زمینه‌های لازم را برای تغییر هندسۀ قدرت به نفع ایران اسلامی و امت اسلامی فراهم کند.

قدرتمندان عالم برای حفظ قدرت خود و جلوگیری از تغییر در هندسه قدرت، همۀ توان خود را علیه امت اسلامی بسیج کرده‌اند. آن‌ها بر تعارض‌گرایی، اختلاف انگیزی، ناامن سازی جوامع اسلامی و فشار حداکثری بر ملت ایران تمرکز کرده‌اند، به گونه‌ای که باید گفت که شکل دادن به جنگ ایده‌ها و نبرد اراده‌ها از سیاست‌های مورد توجه دشمنان در شرایط کنونی است و در جنگ ایده‌ها عنصر و عامل اراده و مقاومت نقش تعیین کننده دارند و اراده‌های کارآمد و انگیزه ساز از اعتقادات عالمانه و حکیمانه ناشی می‌شود.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار