سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد؛

لغو روادید ایران و عراق برای سفرهای هوایی/ رژیم صهیونیستی به قرارگاه ترور و تروریسم دولتی تبدیل شده است

خطیب‌زاده گفت: لغو روادید عراق برای اتباع ایرانی در حال حاضر برای ترددهای هوایی است.
کد خبر: ۴۷۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹ - 13September 2021

لغو روادید ایران و عراق برای سفرهای هواییبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالم وضعیت کرونایی کمی آرام‌تر شده و برخی شهرها در شرایط بهتری هستند. این مسئله می‌تواند نوید کنترل بیماری را بدهد.

وی با تبریک روز سینما به هنرمندان، سینماگران و کسانی که دل در گرو هنر دارند، اظهار داشت: ایران یکی از پرچمداران سینمای جهان بوده است و سینما برای ما اهمیت داشته و دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره افزایش سهمیه اربعین ایران پیرو سفر نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: سفر الکاظمی به تهران در راستای روابط نزدیک ایران و عراق است. نخست‌وزیر عراق به عنوان نخستین مقام ارشد خارجی پس از تحلیف به ایران سفر کردند. هیئت عالی‌رتبه‌ای همراه ایشان بود و گفت‌وگوهای خوبی درباره همکاری‌های دو کشور و پروژه‌های در دست اجرا انجام شد.

خطیب‌زاده با بیان این‌که در این سفر درباره تسهیل روادید دو کشور و زوار اربعین صحبت شد، خاطرنشان کرد: دو طرف تلاش می‌کنند سهمیه اربعین را بالا ببرند. توافق اولیه، ۳۰ هزار زائر ایرانی بود. پیش از این سفر، درباره عدد ۶۰ هزار نفر توافق شد. در این سفر قرار شد مقامات دو طرف این عدد را بررسی کنند و چند هزار نفر به آن اضافه شود.

وی با بیان این‌که ایران لغو روادید برای اتباع عراقی را تصویب کرده بود ولی منوط به اقدام طرف عراقی بود، ابراز داشت: قرار شد این کار برای مسافرت‌های هوایی از سوی طرف عراقی انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده درباره سفر امیرعبداللهیان به هند ابراز داشت: سفری در دستورکار به هند بود که به خاطر چندین موضوع مرتبط با یکدیگر از جمله نشست شانگهای، سفر رییس‌جمهوری به تاجیکستان و چندین جلسه مهم در حوزه سیاست خارجی، امکان این سفر نبود و قرار است این سفر در زمان‌بندی جدیدی انجام شود.

خطیب‌زاده درباره مورد هدف قرار دادن مقر تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق گفت: این اقدام در پاسخ به حملات مکرری است که از سوی این گروهک‌ها در نزدیکی مرز ایران و علیه جمهوری اسلامی عملیات انجام داده و چندین نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند. ایران تحمل نمی‌کند مرزهایش توسط گروهک‌های تروریستی مورد خدشه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در نشست‌های رسمی با مقامات عراقی بار‌ها متذکر شدیم که خاک عراق مورد سوءاستفاده این گروهک‌های تروریستی قرار نگیرد، یادآور شد: ایران آغوشش برای کسانی که توبه کنند و به دامن جمهوری اسلامی برگردند، باز است. توصیه ما به کسانی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، این است که مام میهن محل امن‌تری برای آن‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره توافق دیروز ایران و آژانس عنوان کرد: مراودات ایران و آژانس معمول و فنی است و مادامی که جنبه‌های غیرسیاسی و غیرتبعیض‌آمیز آژانس با ایران حفظ شود، ایران در پرتو آن، روابط خود را با جدیت پیگیری می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: سفر گروسی به ایران پیش از برگزاری نشست شورای حکام در چارچوب برخی از مسائل فیمابین بود که با تفوق رویکرد فنی آژانس صورت گرفت و رایزنی‌های خوبی انجام شد. این موضوعات، مسائل جدیدی نبوده و نیست و در بستر همکاری‌های فیمابین در حال انجام بود و این گفتگو‌ها به خاطر نشست شورای حکام انجام شد.

وی سفر گروسی به تهران را موفق ارزیابی کرد و گفت: قرار شد همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب همکاری‌های فنی و بدون مداخله دیگران ادامه یابد.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه محمد اسلامی در آینده در راس هیاتی برای حضور در اجلاس عمومی آژانس به وین سفر می‌کند، اظهار داشت: همچنین توافق شد گروسی سفرهایش به تهران را به صورت منظم‌تری انجام دهد.

وی اضافه کرد: قرار شد گروسی بعد از نشست شورای حکام به تهران سفر کند تا موضوعات دیگر که در دستورکار است، مورد بررسی قرار گیرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه مفاهمه میان طرفین وجود دارد و دو طرف با حسن نیت این کار را جلو می‌برند، تصریح کرد: اگر کسانی بخواهند همکاری مبتنی بر فهم فنی را با اغراض سیاسی آلوده کنند، پاسخ ایران، پاسخ درخوری خواهد بود. برخی شاید به دنبال قطعنامه بودند، ولی این چیزی نیست که در چارچوب فنی بین ایران و آژانس انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بیانیه مشترک میان ایران و آژانس به اندازه کافی گویا بود، خاطرنشان کرد: آژانس بدون آنکه پروتکل الحاقی دسترسی داشته باشد و بدون دسترسی به فیلم‌ها و کارت‌های حافظه، اقداماتش را انجام می‌دهد. کارت‌های حافظه به دلیل پر شدن حافظه نیاز به جایگزینی دارد، بدون دسترسی به آژانس تعویض خواهند شد. یکسری تعمیرات دوربین‌ها لازم دارند که باید براساس زمانبندی انجام شود.

به گفته رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، ایران با دقت و از نزدیک نشست شورای حکام را دنبال می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است رییس جدید سازمان انرژی اتمی عضوی از تیم مذاکره‌کننده باشد و در سفر وی به وین، مذاکرات احیای برجام انجام می‌شود، ابراز داشت: تاریخ قطعی سفر اسلامی به وین را ندارم، ولی سازمان انرژی اتمی عضوی از تیم مذاکره‌کننده بوده و در سطح مدنظر آن‌ها افرادشان در مذاکرات حضور داشتند.

وی تصریح کرد:کارگروه‌های فنی و هسته‌ای مذاکرات، به صورت مستقیم توسط سازمان انرژی اتمی هدایت می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان کرد: گردش مدیران موضوع شناخته شده‌ای در وزارت امور خارجه است. وزارت امور خارجه یک نهاد حاکمیتی است و یک وزارتخانه سیاسی و جناحی نیست؛ و دیپلمات‌های ایران در چارچوب اصول حاکمیتی حرکت می‌کنند.

خطیب زاده تغییرات مدیریتی در وزارت امور خارجه را متحمل دانست و یادآور شد: هر وقت ضروری و لازم باشد، گردش مدیران در وزارت امور خارجه انجام می‌شود. این تغییرات محتمل است و احتمالا طی روز‌های آینده اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سفر رییس‌جمهور به دوشنبه، عضویت ایران در سازمان شانگ‌های قطعی می‌شود، عنوان کرد: این اولین سفر خارجی رییس‌جمهور است. این سفر دوجنبه دارد؛ یک جنبه شرکت در اجلاس شانگ‌های و دیگری ظرفیت دوجانبه سفر است. در هر دو جنبه، برنامه‌های گسترده‌ای توسط نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه در دست پیگیری است. پیگیری‌های ضروری هم در دوشنبه و سفارت ایران در تاجیکستان انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اینکه درخواست ایران در نشست شانگ‌های بررسی می‌شود، امیدواریم این بررسی به نتیجه‌ای که انتظار داریم، ختم شود.

این دیپلمات ارشد درباره واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا نیز گفت: ما در خصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم. مرجعیت صلاحیت‌دار و یگانه اینکه کدام واکسن وارد شود، وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت در مقاطعی مصحلت ندانسته و تصور این بوده که این منابع، قابل اعتماد نیستند و شرکت‌های وارداتی دارای ویژگی‌های واردات نبودند.

به گفته خطیب‌زاده، در یکی، دو ماه اخیر درخواست‌ها به صورت حداکثری و از مسیر‌های مختلف در حال تایید شدن است که این امر باعث تسریع در واردات واکسن شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآورشد: واردات و تامین واکسن از مسیر کوواکس و همکاری با کشورهایی، چون چین در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص تامین نیاز‌های مردم مسیر برجامی و غیربرجامی نمی‌شناسیم و هیچ خط قرمزی نداریم، اظهار داشت: دولتی در جهان است که می‌خواهد خود را به عنوان پلیس دنیا معرفی کند و بدون توجه به قوانین بین‌المللی، خودش قاضی و زندانبان می‌شود. دنیا بیدار شده و می‌داند که آمریکا نمی‌تواند قوانین خود را به عنوان قوانین بین‌المللی تحمیل کند. به رغم تمامی تحریم‌ها و فشار‌ها وظیفه قطعی و اصلی حاکمیت تامین نیاز‌های مردم است.

خطیب زاده با اشاره به واردات واکسن در هفته‌های گذشته تصریح کرد: ادامه واردات واکسن در مسیر عادی خود ادامه خواهد یافت که این مسیر، همراه با تولید پرافتخار داخلی تشدید خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره به رسمیت شناختن طالبان خاطرنشان کرد: ایران جزو معدود کنشگرانی است که با همه طرف‌ها در افغانستان روابط خود را دارد؛ با برخی گفتگو‌های فراگیرتر و با برخی محدودتر، همواره سعی کردیم با این گروه‌ها گفتگو کنیم. همانطور که می‌دانید دور اول گفتگو‌های فراگیر بین‌الافغانی در تهران برگزار شد و سعی کردیم همه گروه‌ها و نه فقط دولت و طالبان را در این گفتگو‌ها مشارکت دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بار‌ها تاکید کردیم مسیری که به برادرکشی در افغانستان منجر شود، مسیر درستی نیست، ابراز داشت: جنگ و خشونت راه حل نیست و کسی نمی‌تواند جنگ و خشونت را جای گفتگو قرار دهد. موکدا گفته‌ایم دولت فراگیر می‌تواند صلح و اثبات ایجاد کند. هیچ دولت اقلیتی نمی‌تواند در بلند مدت مشارکت حداکثری، صلح و ثبات و آرامش ایجاد کند.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه بر خواست مردم افغانستان و عدم مداخله خارجی در این کشور است، بیان کرد: مردم افغانستان حضور نیرو‌های خارجی در خاک‌شان را نمی‌پذیرند و طرف‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید گفتگو‌های بین‌الافغانی را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه در وزارت امور خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به صورت جدی و متمرکز کار‌ها را جلو ببریم، یادآور شد: اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت امور خارجه ذیل نماینده ویژه شکل گرفته است. تلاش کردیم مردم افغانستان از دسترسی‌های ضروری و مراودات کنسولی ما محروم نشوند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: آنچه اراده قطعی ماست، تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم، اما سربلند و غیور افغانستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره دعوت از ایران توسط طالبان برای مراسم آغاز به کار دولت‌شان و احتمال به رسمیت شناختن طالبان عنوان کرد: زود است در این زمینه صحبت کنیم. باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم می‌گیریم. براساس عملکرد طالبان، در خصوص درخواست و دعوت آن‌ها تصمیم می‌گیریم.

خبرنگاری پرسید که آیا در سفر مصطفی الکاظمی به تهران، پیامی از سوی عربستان سعودی به ایران آورده شد که رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه پاسخ داد: چند دور گفتگو‌های ایران و عربستان را در بغداد داشتیم. دولت عراق نقش بسیار موثری داشته است و از این به بعد، اگر این فرصت وجود داشته باشد، این نقش را تقدیر می‌کنیم.

توافق کشور‌های ساحلی دریای خزر عدم حضور نظامی کشور‌های دیگر است

خطیب‌زاده درباره مانور نظامی مشترک در دریای خزر توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت: کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر این موضوع را کاملا روشن کرده است. توافقات پنج کشور ساحلی مبتنی بر عدم قانونی بودن حضور نظامی کشور‌های غیر از این پنج کشور است. این موضوع در وزارت امور خارجه در دست بررسی است.

وی درباره بیانیه کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب علیه ایران اظهار داشت: القائاتی که توسط برخی از کشور‌های خاص، اما شناخته‌شده در تدوین این بیانیه‌های نخ‌نما، خسته‌کننده و ملال‌آور انجام می‌شود، با روح تحولات در منطقه، چه به صورت چندجانبه و چه به صورت دوجانبه و همچنین تحولات بین کشور‌های منطقه، نه تنها مغایرت دارد بلکه موانع بیشتری برای همگرایی منطقه‌ای ایجاد می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه صدا‌های مختلف و متعارضی که از پایتخت‌ها شنیده می‌شود، سازنده نیست، تصریح کرد: نفس این بیانیه‌ها نشان می‌دهد آن‌هایی که این بیانیه‌ها را کپی پیست می‌کنند، چقدر از تحولات منطقه و درک بدیهیات تحولات در منطقه به دور هستند. ایران به عنوان کشور مقتدر در منطقه درباره امنیت ملی و تمامیت ارضی خود هیچ مصالحه‌ای نمی‌کند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه مسیر گفتگو‌های منطقه‌ای برای امنیت درون‌زا، تنها مسیری است که این کشور‌ها باید به آن پایبند باشند، خاطرنشان کرد: بهتر است این کشور‌ها بر جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه ملت فلسطین و خود این کشور‌ها متمرکز شوند. این بیانیه‌ها حتی برای من نیز که باید به آن واکنش نشان دهم، ملال‌آور شده‌اند.

وی درباره میزان مطالبات ایران از عراق نیز اظهار داشت: این مطالبات در چند بخش است، پاسخ میزان تجمیع شده آن را از بانک مرکزی سوال کنید. اما این یکی از موضوعاتی است که به طور مستمر موضوع گفتگو‌های ما با دوستان در عراق بوده است.

به گفته این دیپلمات ارشد، بخشی از این بدهی‌ها، تأدیه شده، ولی بخش عمده آن باقی مانده است. در این سفر در خصوص این‌ها گفتگو‌هایی شد و درباره بخش‌های فنی و تکنیکی موضوع با هم جلساتی داشتند و پیشرفت‌هایی داشته، ولی قابل قبول نبوده است.
خطیب‌زاده اضافه کرد: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و سفیر ما بعد از بازگشت به بغداد این موضوع را در دستورکار خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق دیروز با آژانس، براساس مصوبه مجلس بوده است، تصریح کرد: مصوبه مجلس کاملا روشن و لازم الاجراست. دولت از روزی که مصوبه مجلس لازم‌الاجرا شد، تمامی دسترسی‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد و این دسترسی‌ها همچنان هم متوقف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دوربین‌ها هیچ گاه برخط و آنلاین نبودند، ولی فیلم‌ها ضبط می‌شدند و الان هم ضبط می‌شوند، خاطرنشان کرد: دسترسی آژانس به محتویات دوربین‌ها زمانی خواهد بود که تعهدات طرف مقابل براساس مصوبه مجلس انجام شود. حافظه‌ها نگهداری می‌شوند. اگر روزی به توافق مرضی‌الطرفین درخصوص برجام رسیدیم، اجرای کامل برجام از سوی ایران از سر گرفته می‌شود و محتویات دوربین‌ها در اختیار آژانس قرار می‌گیرد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ایران با حسن نیت اجازه می‌دهد که این فیلم‌برداری‌ها انجام شود، ولی دسترسی وجود نخواهد داشت، ابراز داشت: کلیه اقدامات هسته‌ای ایران قانونی است و، چون عضو آژانس است، براساس پادمان هسته‌ای فعالیت می‌کند. ایران عضو ان‌پی‌تی است و مقررات پادمانی را اجرا می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ایران به مذاکرات وین با توجه به توافق روز گذشته با آژانس بیان کرد: ایران میز مذاکره و برجام را ترک نکرده است. این آمریکا بود که برجام را نقض کرد، میز گفتگو را در آن زمان ترک کرد و ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بود. روابط ایران و آژانس روابط فنی و به دور از ملاحظات سیاسی است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: حسن نیت نشان دادن یک اتوبان دوطرفه است و نمی‌تواند یکطرفه باشد. آنچه بین ایران و آژانس رخ داده، اگر توسط جهات دیگر تخریب شود، پاسخ ایران را در پی خواهد داشت.

خطیب‌زاده با بیان اینکه تصمیم ما درباره مذاکرات تغییر نکرده است، یادآور شد: گفتگو‌های وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و دولتی آمده است. دولت ضمن اینکه اعلام کرده گفتگو‌های وین را در تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد، ولی قطعا انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند، با رویکردی واقع‌بینانه و واقعیات روی زمین به وین بیایند.

وی با تاکید بر اینکه ایران تعهدات فرابرجامی را نمی‌پذیرد و هیچ منفعت کمتر از برجام را هم برای مردم ایران متصور نیست، عنوان کرد: آمریکا باید بداند طرفی است که از برجام خارج، قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض، تحریم‌ها را اعمال کرد و جنگ اقتصادی روزانه را علیه ملت ایران ادامه می‌دهد و در میانه فراگیری کرونا، این مسیر را ادامه داد، اما همه آن‌ها به شکست منجر شد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، آمریکا باید بداند در جایگاه متهم قرار دارد و در عمل نشان دهد که در عمل، منش و اقدامات تجدیدنظر جدی کرده است، اما فعلا ما نشانه‌ای از تغییر رویکرد از سوی آمریکا ندیده‌ایم.

خطیب‌زاده درخصوص احتمال پذیرش دولت طالبان هم از سوی ایران گفت: آنچه آن‌ها عنوان کرده‌اند، برای سرپرستی امور معرفی شده است و دولت فراگیر مدنظر ایران و جامعه جهانی نیست. طالبان گفته تدبیر امور است. باید دید نوع پاسخگویی طالبان به مطالبات بین‌المللی چیست.

وی درباره ادامه محاصره پنجشیر از سوی طالبان هم گفت: باید مردم و آرامش آنها، جان، مال و ناموس مردم محترم شمرده شده و از هرگونه برادرکشی اجتناب شود. باید از محاصره پنجشیر و هر اقدامی مانند قطع آب و برق که به گرسنگی دادن مردم منجر می‌شود، باید اجتناب شود.

این دیپلمات ارشد با تاکید بر اینکه پنجشیر و افغانستان جز گفتگو مسیر دیگری را ندارد، تصریح کرد: همه طرف‌ها را دعوت کردیم به مسیر گفتگو بروند و مشخصا گفته‌ایم همه امکانات و تمامی مساعی خود را در اختیار دوستان افغانستانی قرار دهیم.

خبرنگاری پرسید وزارت امور خارجه و ایران موضع صریحی درباره افغانستان نداشته‌اند و این مسئله موجب شکل‌گیری فضای دوقطبی در کشور شده است که خطیب‌زاده پاسخ داد: مواضع ایران از روز اول درباره افغانستان تداوم داشته و به صراحت و به روشنی گفته شده است. سخنرانی‌های وزیر امور خارجه در اجلاس وزرای خارجه ۶ کشور همسایه و گفتگو‌هایی که با گوترش و... انجام شده، تمام رایزنی‌های نماینده ویژه ایران و... مبین این مسئله است. ضمن آنکه رهبری در سخنرانی‌شان مسائل را با دقت و به درستی مطرح کردند.

وی با بیان اینکه آنچه از سوی ایران به عنوان سیاست خارجی گفته می‌شود، چیزی است که از سوی بنده یا وزیر امور خارجه گفته می‌شود، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه در تمامی تحولات افغانستان تا به امروز حاضر بوده و همه را بیان کرده است. جامعه ایران جامعه پر از گفتگو است و لازمه یک جامعه پویا همین گفتگو است، اما مواضع حاکمیتی از سوی سخنگو و وزیر امور خارجه مطرح می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط خارجی ایران در دولت سیزدهم با همسایگان و سایر کشور‌ها ابراز داشت: همواره ایران به عنوان لنگرگاه ثبات عمل کرده است. برخلاف رویکرد استثمارگرایانه و رویکرد حذفی و امنیتی، رویکرد دیپلماسی اقتصادی رویکردی است که مبتنی بر همکاری و شمول‌گرایی حداکثری است. این مسیری است که محور توسعه برای منطقه بحران زده ماست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران سعی کرده موتور محور توسعه باشد، عنوان کرد: برای این هم تلاش خود را کرده است که با کشور‌های همسایه روابط خود را جلو ببرد. سیاست متوازن حاکی از آن است که سیاست آسیاگرایی و همسایگی را داریم و از موقعیت ژئوپلتیک خود آگاه هستیم.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنیم ایران به عنوان کشوری بسیار متمدن، تاریخی و پرتمدن در جایگاهی است که باید روابط بسیار خوبی با همه جهان داشته باشد، یادآور شد: به جز رژیم اشغالگر قدس روابط متوازن خود را با دنیا و هر طرفی که اصول منطقی را رعایت کند، داریم. اروپا هم جزو شرکای ما بوده و هستند و روابط خود را با این پهنه سبز ادامه خواهیم داد و روابط خود را محدود به چند کشور نخواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد درباره زمان سفر بازرسان آژانس هم بیان کرد: سفر‌های دوجانبه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی هم بازرسان و هم نمایندگان سازمان انرژی اتمی به صورت منظم انجام می‌شود. در تهران توافق شد این روابط در سطوح عالی تقویت شود و در اولین فرصت این سفر‌ها انجام خواهد شد.

به گفته خطیب‌زاده درباره زمان سرویس دوربین‌ها طی روز‌های آینده و براساس زمانبندی توافقات، این کار انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشور‌های اروپایی نسبت به برنامه هسته‌ای غیرصلح آمیز رژیم صهیونیستی حساسیتی نشان نمی‌دهند؟ گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان موجودیت نامشروعی که به قرارگاه ترور و تروریسم دولتی تبدیل شده، شرایط بسیار خطیری را برای منطقه و جهان رقم زده است.

وی افزود: این رژیم قانون‌گریز که به حقوق بین‌الملل پایبندی ندارد، بر روی صد‌ها کلاهک هسته‌ای نشسته و برنامه فعال نظامی هسته‌ای دارد و به صورت ممتد پیوستن خود را به پیمان منع سلاح هسته‌ای و هرگونه رژیم بین‌المللی نظارتی که در این حوزه است، رد کرده، مقررات پادمان را نپذیرفته و به عنوان رژیم یاغی در نظام بین‌الملل و رژیم پادمان هسته‌ای شناخته می‌شود و آبرویی ندارد.

به گفته رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، متاسفانه استاندارد دوگانه و بسیار شرم‌آور برای غرب وجود دارد که نه تنها فشاری برای پیوستن و خلع سلاح این رژیم انجام نمی‌دهند، بلکه همه امکانات خود را در اختیار این رژیم نامشروع قرار می‌دهند که نظام بین‌الملل را نقض کند و تهدید دائم منطقه و جهان باشد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه طبیعی است ایران و کشور‌های متحد و اسلامی و دوست پیگیر خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای هستند، اظهار داشت: این طرح بار‌ها پیشنهاد شده است که آخرین بار توسط آمریکا به خاطر این رژیم، بایکوت شد. ما این مسیر را همچنان ادامه می‌دهیم، این رژیم هیچ جایگاهی ندارد که درباره کشور‌های عضو ان‌پی‌تی و پایبند به مقررات صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای صحبت کند.

وی درباره اظهارات نخست‌وزیر ارمنستان درباره ساخت راه‌آهن بین ایران، ارمنستان و روسیه و همچنین روابط تهران و ایروان تصریح کرد: روابط با همسایگان اولویت ایران است. در دولت سیزدهم این موضوع هم در مجلس و هم در مراسم تحلیف و بعدا هم توسط وزیر امور خارجه گفته شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما به صورت متوازن، ولی با اولویت بالا با تمامی کشور‌های همسایه روابط خود را بیش از پیش گسترش داده و می‌دهیم، خاطرنشان کرد: برای اینکه توسعه و ثبات منطقه‌ای با مشارکت همه کشور‌های منطقه و با پیشرفت و توسعه همان کشور‌ها حاصل شود، تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های طرفین استفاده شود.

وی افزود: روابط با ارمنستان نیز به صورت ویژه در دستورکار است و با سایر کشور‌های دیگر در همسایگی ایران این مسیر ادامه دارد و ان‌شاءالله طی ۶ ماه آینده گزارش مبسوط آن به اطلاع خواهد رسید.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها