سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد؛

واردات ۶۰ میلیون دُز واکسن در ماه آتی/ دیدار با هیئت آمریکایی در دستور کار نیست

خطیب‌زاده گفت: در ماه آتی ۶۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود که این میزان به غیر از واردات بخش خصوصی است.
کد خبر: ۴۷۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳ - 19September 2021

واردات ۶۰ میلیون دُز واکسن در ماه آتی/ دیدار با هیئت آمریکایی در دستورکار نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که حسین امیرعبداللهیان فردا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، عازم نیویورک می‌شود، اظهار دشت: او حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف خواهد داشت.

وی درباره برگزاری نشست گروه ۱+۴، عنوان کرد: اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آن‌چه گفتیم یعنی مذاکره سودمند باشد تصمیم آن را اتخاذ خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وزیر خارجه با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت و اگر دستورکار ویژه‌ای بود می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و ۱+۴ برگزار شود اما در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای دیدار هیئت ایرانی و هیئت آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نظر گرفته شده است؟، گفت: «خیر»

وی همچنین درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: سازوکارهای درونی این سازمان برای ما مهم است و امیدوارم این سازوکارها را هم اجرا کنیم و هم آن را ارتقا بدهیم. عضویت ایران در شانگهای نشانه‌ای از شکست سیاست‌های آمریکا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص واردات واکسن کرونا نیز، خاطرنشان کرد: در ماه آتی ۶۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود، این به غیر از واردات بخش خصوصی است. هر واکسنی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد وارد می‌شود، چه در هند، اروپا یا کشورهای دیگر تولید شده باشد. همین واکسن بایو تک در آلمان در حال تولید است.

خطیب زاده درباره ارسال سوخت به کشور لبنان، گفت: جمهوری اسلامی ایران به همکاری و کمک به دوستانش و دولت‌ها و کشورهای دوست همواره متعهد بوده است. آنچه درباره این تجارت انجام شد درخواست تُجار لبنانی بود و مسیر خرید کاملا عادی و به طور معمول صورت گرفته و این محموله ارسال شده است.

وی گفت: می‌توانم اطمینان دهم که اگر همین فردا دولت لبنان برای رفع مشکلات مردم این کشور بخواهد باز هم از ما سوخت بخرد ما در اختیارشان قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی، گفت: وزیر امور خارجه در همان روز‌های اول کاری، جلسه‌ای با حضور همکاران وزارت امور خارجه برگزار کرد و بلافاصله جلسه‌ای نیز با تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله قوه قضاییه، دادستانی، نیروی قدس سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و همچنین همکاران من در وزارت امور خارجه تشکیل شد.

خطیب‌زاده تاکید کرد: سردار سلیمانی، سردار «صلح‌ساز» منطقه ما بود و این ترور به دست شقی‌ترین اشقیا انجام شد و شهادت فوز عظیمی بود که نصیب وی شد.

وی تاکید کرد: ما اجازه نخواهیم داد که این پرونده از بعد حقوق بین‌الملل بدون کیفر باقی بماند، از این رو در داخل کشور دادخواست‌های لازم تهیه شده است. در این جلسه ابعاد و نکاتی را که باید تکمیل می‌شد را در چند صد صفحه آماده کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در این جلسه پیرامون متهمین این پرونده بحث و مقرر شد که بر علیه آن‌ها نیز کیفرخواست تنظیم شود، تصریح کرد: همچنین در خصوص اینکه در حوزه بین‌الملل از چه مسیر‌هایی می‌توان مقامات سابق ایالات متحده را مورد سوال قرار داد و آن‌ها را متوجه عدالت کرد، بحث شد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: دومین سالگرد ترور سردار نزدیک است و انشاءالله تا قبل از آن ما شاهد آغاز این دادگاه باشیم.

وی تاکید کرد: مقدمات این دادگاه با همت دوستان ما در قوه قضاییه و با تعیین قاضی ویژه آغاز شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نهاد‌های اطلاعاتی تمامی اطلاعات را فراهم کرده‌اند، اظهار داشت: وزارت امور خارجه نیز تمامی آنچه را که باید انجام می‌داده، چه در ارتباطات با نهاد‌های بین‌المللی و چه در موضوعات حقوق بین‌الملل، انجام داده است و امیدواریم که قبل از دومین سالگرد شهادت سردار، شاهد آغاز دادگاه باشیم.

خطیب زاده افزود: فکر می‌کنم در یک ماه آینده، جلسه‌ای در سطح وزیر امور خارجه در این خصوص، مجدد برگزار خواهد شد که گزارش آن را خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بی توجهی دولت سابق در قبال قاره آفریقا، تصریح کرد: سیاست خارجی دولت در چند مفهوم گفته شده است. یکی از مفاهیم سیاست خارجی، متوازن بودن است. هرچند همسایگان در اولویت هستند، اما رابطه با همه کشور‌ها در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: طی هفته‌های آتی سفر امیر عبدالهیان به قاره افریقا برنامه ریزی شده است.

خطیب زاده همچنین درباره عدم صدور روادید برای ورزشکاران دوچرخه سوار کشورمان از سوی سفارت بلژیک، گفت: جزئیات این موضوع را نمی‌دانم، اما سفارت بلژیک در تهران همکاری خوب و عادی داشته است، باید ببینیم موضوع چه بوده و اگر مشکلی بوده تذکر می‌دهیم.

وی در خصوص شورای حقوق بشر و اقدامات آن در برابر تحریم‌های ضد انسانی علیه کشورمان، تصریح کرد: نماینده ما در ژنو سخنرانی مبسوطی داشت. همه را دعوت می‌کنم آن سخنرانی را بخوانند. در آن سخنرانی انتظارات بیان و این نکته هم اذعان شد، آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر است و تمام اقداماتش بی کیفر مانده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته یک کاروان عادی مردم افغانستان مورد حمله قرار گرفت و بعد آمریکایی‌ها گفتند اشتباه کردیم؛ این وضعیت شرایط دردناکی را برای دنیا ایجاد کرده است.

خطیب زاده با بیان اینکه الان استثناگرایی خاص در حقوق بین‌الملل است که برخی کشور‌ها فکر می‌کنند برخی از قوانین فقط برای بقیه است، گفت: ما به صورت فعال، اعتراض به این موضوع را دنبال می‌کنیم و امروز صدا‌های بیشتری در این باره در کنار صدای جمهوری اسلامی از سوی آزادی‌خواهان جهان، می‌شنویم.

وی همچنین در خصوص آخرین اقدامات جهت پیگیری ترور شهید فخری‌زاده، گفت: نهادهای اطلاعاتی امنیتی ما جزئیات را بررسی کردند و جزئیات مشخص است. این موضوع از چند مسیر در حال پیگیری است. این یک ننگ است، برای آن‌ها که به چاقوکشی افتخار می‌کنند. از مسیر حقوقی پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار