معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران به دفاع‌پرس خبرداد؛

دفاع مقدس؛ بخش جنبی تمام نمایشگاه‌های کتاب استانی سال ۱۴۰۰

«نظربلند» به ارتقاء کیفی آثار ادبی حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه‌های کتاب استانی سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور بخش دفاع مقدس به عنوان بخش جنبی قرار داده خواهد شد.
کد خبر: ۴۷۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 14September 2021

«آزاده نظربلند» معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص افزایش ۳۰۰ درصدی آثار ادبی دفاع مقدس اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های آن همچون موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درخصوص مطالبه رهبری نهاد مداخله کننده مستقیم نیست که بتواند آثاری را در این زمینه منتشر کند بلکه تنها فراداده‌های مرتبط را جمع‌آوری می‎کنیم.

وی با تاکید براینکه طبق آمار‌های موجود و طی سه سال گذشته افزایش کمی در حوزه ادبیات دفاع مقدس به رقم ۳۰۰ درصد نرسیده است، گفت: مطالبه رهبری درخصوص افزایش تولید آثار ادبی متوجه تولیدکنندگان محتوا می‌شود که شامل ناشران و پدیدآورندگان است. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که مطالبه‌گری برای رشد این آثار نیز متوجه وزارت ارشاد نیست چراکه تولیدکننده محتوا باید کار را صورت دهد که مجدد متوجه ناشران و تولیدکنندگان خواهد شد لذا باید برنامه‌ریزی توسط نهاد‌هایی صورت گیرد که ارتباط مستقیم با پدیدآورنده و ناشر دارند.

نظربلند به استقبال مخاطبین از آثار منتشر شده دفاع مقدس پرداخت طی ادوار برگزار شده طرح‌های فصلی کتاب اشاره کرد و افزود: کتاب‌های دفاع مقدس ازجمله آثار پرفروش طرح‌های فصلی خانه کتاب و ادبیات ایران طی دوره‌های گذشته بوده است. آثار انتشاراتی همچون شهید کاظمی و دیگر ناشران دفاع مقدس که مشخصاً در این حوزه فعالیت دارند، همواره به صورت ثابت آثاری را در زمره کتاب‌های پرفروش دارند. کتاب‌های حوزه دفاع مقدس معمولاً در طرح‌های فصلی این مجموعه ازنظر موضوعی در لیست پرفروش‌ها بوده که در مقایسه با داستان‌های خارجی که در جامعه با اقبال زیادی روبرو است؛ قابل توجه است.

وی درخصوص تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر فروش کتاب گفت: معمولاً کتاب‌هایی که رهبری معرفی می‎کنند؛ بعد از معرفی جزء کتاب‌های پرفروش قرار می‌گیرد و در رده‌های پرمخاطب خواهد بود. البته آمار میزان فروش ما در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تنها از طریق طرح‌های فصلی است و در هیچ زمینه‌ی دیگری اطلاعات فروش و بازار مصرف را در اختیار نداریم که فروشگاه بیشتر چه کتابی را عرضه می‌کنند در نتیجه آمار دقیق و جامعی نیست. هرچند طرح‌های فصلی نشان می‌دهند کتاب‌های معرفی شده توسط رهبری تا چند سال پرفروش خواهند بود و معرفی ایشان در خرید کتاب و تقاضا از سمت بازار موثر است.

معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران درباره کیفیت آثار ادبی دفاع مقدس عنوان کرد: این زمینه وجود دارد که ازنظر کیفی کتاب‌های دفاع مقدس ارتقاء درجه داشته باشند به همین دلیل هم بوده است که در سال‌های اخیر یک‌سری جشنواره‌های ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت را در سطح ملی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به عنوان نمونه امسال دومین جشنواره کتاب «سرخ نگاران» و نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس را خواهیم داشت.

نظربلند به ارتقاء کیفی آثار ادبی دفاع مقدش اشاره کرد و گفت: بخاطر برگزاری رویداد‌های ادبی با موضوع دفاع مقدس است که در این عرصه طی سال‌های اخیر اُفت کیفی نداشته‌ایم و برعکس کیفیت کتاب‌ها بالا رفته است. پیش‌بینی اضافه شدن بخش جنبی کتاب دفاع مقدس در نمایشگاه‌های کتاب سال استانی یکی از دستاورد‌های ارتقاء سطح کیفی آثار این حوزه بوده که ما برای سال‌جاری درنظر گرفته‌ایم تا در تمام استان‌های کشور عرضه شوند.

وی با تاکید براینکه امروزه کیفیت کتاب‌های دفاع مقدس با سایر گونه‌های ادبی قابل رقابت است، افزود: ایجاد زمینه‌هایی برای داوری و ارزیابی کتاب‌های دفاع مقدس یکی از اتفاقات خوب این عرصه است. در خصوص افزایش کمی نیز اگر یک برنامه‎ریزی دقیق صورت گیرد؛ زمینه افزایش تعداد کتاب با محتوای فاخر وجود دارد.

معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران درباره آینده نمایشگاه‌ها در شرایط کرونا گفت: فکر می‎کنم اگر مداوم شاهد تکرار پیک‌های شیووع ویروس کرونا در سطح کشور باشیم امکان برگزاری فیزیکی نمایشگاه‌های کتاب کمتر خواهد شد. امیدواریم با توجه به وعده مسوولین و وزیر جدید بهداشت و درمان دادند؛ سرعت واکسیناسیون با سرعت بیشتری پیش برود تا بتوانیم شاهد برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب باشیم. در عین حالی که نمایشگاه مجازی کتاب جایگاه خودش را پیدا کرده است و می‌تواند متمم یک نمایشگاه فیزیکی باشد. اگر قابلیت برگزاری نمایشگاه فیزیکی نباشد این نمایشگاه قابلیت جایگزین شدن دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار