بلینکن:

هرگز انتظار فروپاشی نیرو‌های افغان در برابر طالبان را در ۱۱ روز نداشتیم

وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماعی در کنگره گفت که هرگز انتظار نداشتیم که نیرو‌های دولتی افغانستان تنها ظرف ۱۱ روز در برابر طالبان با فروپاشی مواجه شوند.
کد خبر: ۴۷۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱ - 14September 2021

هرگز انتظار فروپاشی نیرو‌های افغان در برابر طالبان را در ۱۱ روز نداشتیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه (به وقت تهران) در جلسه استماعی در کنگره آمریکا در خصوص تحولات افغانستان حضور یافت.

وی در این نشست اظهار داشت: «در ژانویه ۲۰۲۱، طالبان در قدرتمندترین وضعیت نظامی خود پس از حملات ۱۱ سپتامبر قرار داشته است».

بلینکن افزود: «دولت بایدن تنها دو گزینه در افغانستان داشتند یا اینکه از این کشور خارج می‌شدند یا آنکه تقابل نظامی را تشدید می‌بخشیدند و این دولت توافقی را با طالبان به ارث برده بود که بر اساس آن نیرو‌های آمریکایی باید از افغانستان خارج می‌شدند».

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «طولانی‌تر شدن حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان هرگز به تقویت نیرو‌های افغانستانی منجر نمی‌شود و تصمیم خارج کردن نیروهایمان از افغانستان با هماهنگی ناتو، اتحادیه اروپا و دیگر همپیمانان صورت گرفت».

وی ادامه داد: «طی سال اخیری که در افغانستان حضور داشتیم برآورد‌های مختلفی درباره وضعیت این کشور انجام دادیم. بدترین سناریو‌ها نیز هرگز انتظار نداشت که نیرو‌های افغانستانی تنها ظرف ۱۱ روز در برابر طالبان با فروپاشی مواجه شوند».

بلینکن گفت: «با آغاز فروپاشی ناگهانی نیرو‌های افغانستانی در برابر طالبان، اجرای طرح تخلیه اضطراری را آغاز کردیم و بزرگترین عملیات تخلیه هوایی افراد را انجام دادیم که طی آن در مدت زمان اندکی ۱۲۴ هزار نفر را از افغانستان خارج کردیم».

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «تمامی عملیات دیپلماتیک خود را از کابل به دوحه منتقل کرده‌ایم و با قطر و ترکیه در راستای بازگرداندن فرودگاه کابل برای پرواز‌ها به حالت عادی هماهنگی می‌کنیم».

وی اضافه کرد: «همچنان به خارج کردن تمامی آمریکایی‌هایی که خواستار خروج از افغانستان هستند پایبند هستیم».

بلینکن اضافه کرد که واشنگتن از طالبان انتظار دارد که آزادی سفر را تضمین کرده و به تعهدات خود در مبارزه با تروریسم احترام بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که این کشور انتظار دارد که طالبان به حقوق زنان احترام گذاشته و مانع از انجام عملیات‌های انتقام شود.

وی گفت: «آمریکا کمک‌ها به ملت افغانستان را از طریق نهاد‌های سازمان ملل و نهاد‌های غیردولتی ادامه خواهد داد».

بلینکن افزود که واشنگتن اقدامات خود برای دسترسی افغانستانی‌هایی که به دنبال خروج از این کشور بوده و به دنبال رسیدن به آمریکا بودند، تسریع بخشیده است.

در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن همچنین مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم صورت جالبی نداشته است. نظرسنجی‌ای که چند روز پیش توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

بایدن همین یک ماه قبل هم به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که ۷۵ هزار طالب در مقابل ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها