به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاعپرس، امیر دریادار «حبیبالله سیاری معاون هماهنگکننده ارتش درباره مأموریت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: از سال ۸۷ که مقام معظم رهبری تدبیر فرمودند که نیروی دریایی باید در دریای آزاد حضور داشته باشد، این آینده را برای خودمان ترسیم کردیم که چگونه حرکت کنیم تا به اینجا برسیم؛ لذا سفرهای دریایی از این سال به فرموده فرمانده کل قوا شروع شد، ما یک جابجایی از خلیج فارس به سمت سواحل مکران داشتیم و به سمت دریانوردی در دریاهای آزاد رفتیم.
وی ادامه داد: شرایط دریا در دریای بسته مانند دریای خزر و یا دریای نیمه بسته مانند خلیج فارس کاملاً از لحاظ شرایط جوی با هم متفاوت است به طوری که طول امواج متفاوت است و شرایط خاص خود را دارند. دریانوردی در دریای آزاد تجهیزات خاص خود را میخواهد. دو ناوگروه به سمت آبهای آزاد حرکت کردند و ما موظف شدیم امنیت خطوط مواصلاتی خود را فراهم کنیم.
معاون هماهنگکننده ارتش عنوان کرد: ما در دریای آزاد حضور داریم و ابعاد مختلفی را پوشش دادیم. حضور در خلیج عدن و بابالمندب باعث شد تا به امروز پنج هزار کشتی تجاری را اسکورت کنیم و سالم به مقصد برسیم. ما توانستهایم امنیت اقتصاد کشور را حفظ کنیم.
دریادار سیاری با اشاره به اینکه رابطه مأموریت نیروی دریایی و اقتصاد کشور در اینجا معلوم میشود، افزود: نیروی دریایی ارتش در این مسیر پر خطر حدود پنج هزار کشتی را اسکورت کرده است، ۲۵۵ درگیری داشتیم و به ۲۵ کشتی متعلق به دیگر کشورهای جهان کمک کردیم؛ همچنین دو کشتی را که دزدان دریایی ربوده بودند، نجات دادیم که یکی مربوط به ایران و دیگری مربوط به چین بود که از کشور ما قدردانی شد.
وی ادامه داد: دریانوردی در دریا برای توسعه دیپلماسی مطرح است. وقتی در دریای آزاد حضور پیدا کردیم به بنادر مختلف کشورهای حاشیه اقیانوس هند رفت و آمد کردیم و توسعه دیپلماسی کشور صورت گرفت.
معاون هماهنگکننده ارتش با اشاره به اینکه ناوگروههای ما در خلیج عدن رفت و آمد میکردند، گفت: امروز هفتاد و هفتمین ناوگروه ما در دریای سرخ است که چند نقطه عطف داشت، یک ناو گروه در سال ۸۹ برای اولین بار از سوئز عبور کرد که بسیار در دریانوردی اثرگذار بود، ناوگروه دیگری هم در سال ۹۰ مجدداً از سوئز عبور و در مدیترانه حضور پیدا کرد.
وی ادامه داد: سومین ناوگروه در سال ۹۱ اعزام شد که در دریای جنوب چین و در بندری در چین پهلو گرفت، چهارمین ناوگروه در بندری در آفریقای جنوبی پهلو گرفت، در این بین، ناوگروههای دیگری هم بودند که در برخی دیگر از کشورها حضور داشتند و رفتوآمد کردند.
امیر سیاری تصریح کرد: ۷۷ ناوگروه در بحث تأمین امنیت اقتصادی کشور اثرگذار بودند؛ لذا توسعه دیپلماسی اقتصادی صورت گرفته است که گل سرسبد این ناوگروهها، ناوگروه ۷۵ بود.
معاون هماهنگکننده ارتش با بیان اینکه ناوبندر مکران این توانمندی را داشت که ناوشکن سهند را از صفر تا صد تغذیه کند، افزود: فقط ۱۰ بار ناوشکن سهند در طول مسیر از ناوبندر مکران سوختگیری کرده است، استکبار جهانی به خیلی از کشورها گفته بود اگر ناوبندر ایران تقاضای پهلوگیری کرد، اجازه ندهید، ما هم کاری کردیم که این آرزو را به گور ببرد.
وی خاطرنشان کرد: از هیچ کشوری درخواست نکردیم که مشکل داریم و میخواهیم پهلو بگیریم؛ از جاهای ناشناخته عبور کردیم به طوری که دماغه امیدنیک شرایط جوی بسیار خطرناکی دارد، اما عبور کردیم، استکبار جهانی علیرغم اینکه اعلام میکنند اشراف اطلاعاتی دارند، اما در ابهام بودند که ما کجا میرویم.
دریادار سیاری با اشاره به اینکه آنها باورشان این است که ما نمیتوانیم چنین اقداماتی را انجام دهیم، گفت: به همت بلند جوانان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ۱۴۰۰ دستور حرکت صادر شد و ما حرکت کردیم به طوری که از مسیر کوتاه نرفتیم یعنی ۲۰ هزار کیلومتر را ۴۵ هزار کیلومتر کردیم لذا ما میتوانیم دریانوردی کنیم.
وی در واکنش به گزارش سال ۲۰۱۱ سیانان از عدم توانمندی ایران برای حضور در آبهای اقیانوس اطلس ادامه داد: سخنگوی وقت کاخ سفید اشاره کرد که ما حرفهای نیروی دریایی ایران را جدی نمیگیریم، مسیر ۹ هزار و ۵۰۰ مایل است که نزدیک ۲۰ هزار کیلومتر میشود؛ لذا آنها میگفتند ناوهای ایران نمیتوانند دریانوردی کنند.
معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اینکه بنادری که در طول مسیر هستند، اجازه ورود به کشتیهای ایران برای تأمین نیازمندیها را نمیدهند، گفت: از کنار ۵۵ کشور عبور کردیم و در هیچ بندری پهلو نگرفتیم.
امیر سیاری با اشاره به اینکه در این سفر آمریکا به اکثر کشورها گفته بود که اجازه پهلوگیری را به ما ندهند، افزود: ۱۰ بار در دریا سوختگیری کردیم و نیاز به کشوری نداشتیم؛ لذا ما ثابت کردیم که توانمند هستیم، آمریکاییها فکر میکردند ما نمیتوانیم و لذا این باور آمریکا بود و باور ما این بود که ما میتوانیم، ما در مقابل باور آمریکا ایستادیم.
وی ادامه داد: وقتی ما در کشورمان تصمیم بگیریم به همت بلند جوانان کشور با ایمان، اعتقاد، علم، دانش و جدیتی که در کار داریم ثابت کردیم که ما میتوانیم و این موضوع غرور ملی دارد، استکبار جهانی سال ۲۰۱۱ به ما گفته بود که ما نمیتوانیم، اما ما توانستیم و بیشتر از آنچه که میتوانستیم به راحتی انجام دادیم.
معاون هماهنگکننده ارتش یادآور شد: به ۳۳ سال پیش برمیگردم، ۲۹ فروردین سال ۶۷ در یک نبرد نابرابر در مقابل آمریکاییها ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند غرق شد و سبلان آسیب دید، لذا ما سبلان را بازسازی کردیم و در دریانوردی سال ۹۱ که ناوگروه ما به اقیانوس آرام رفت، سبلان جلوی آمریکا رژه رفت و نشان دادیم که توان تعمیراتی و بازسازیمان زیاد است و این مسئله سبب تعجب آمریکا شد و آنها ادای احترام کردند.
امیر سیاری با اشاره به اینکه همین اتفاق در مدیترانه برای رژیم صهیونیستی افتاد به گونهای که از کنار رژیم صهیونیستی عبور کردیم، گفت: این جرأت سرباز ایران اسلامی است که در سواحل سرزمینهای اشغالی فلسطین باشیم و ما چنین رژیمی را به رسمیت نمیشناسیم.
وی با بیان اینکه اولین ناوشکنی که ساختیم جماران بود، افزود: همه ناوشکنهایی را که میسازیم به نام شهدا و یا ناوشکنهایی که در جنگ تحمیلی دچار سانحه شده بودند، نامگذاری کردهایم، سهند را نامگذاری و برای این دریانوردی انتخاب کردیم، در حالی که میتوانستیم نیروهای ناوگروههای دیگر را انتخاب کنیم.
معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اینکه به حیاط خلوت آمریکا رفتیم تا آمریکا سهند تمامایرانی را ببینند که آن را تحریم کرده بودند، اظهار داشت: سهند تمامایرانی در حیاط خلوت استکبار جهانی رژه رفته است و این مسئله به برکت خون شهدای سهند و به برکت حضور و پشتیبانی مردم، همت جوانان ایرانی و نیروهای مسلح است؛ همچنین هدایتهای حکیمانه فرماندهی کل قوا پشتیبان راه ما بود.
امیر سیاری با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا صورت میگیرد، افزود: اگر خطوط مواصلاتی کشور در مقابل ناامنیها آسیبپذیر باشد، خطر اقتصاد کشور را تهدید میکند، اگر بچههای ما در دریاها نباشند، خطوط مواصلاتی دچار مشکل میشوند.
وی خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم کمرمان را محکم ببندیم و کشتیها را اسکورت کنیم و امنیت کشتیهایمان را در دریاهای دوردست برقرار کنیم، به همین دلیل گشتمان را ادامه دادیم تا به کانال سوئز برسیم و کشتیهای نفتی ما در رفت و برگشت نیز در این محدوده اسکورت میشوند؛ اگر نباشیم، تهدید به واسطه پهپادها، بحثهای سایبری و زیرسطحی زیاد است، اگر هوشیاری بچههای ناوشکن ما در عرصه دریا نباشد و تمام حواسمان در شبانهروز نباشد، آسیبپذیری بالا میرود.
معاون هماهنگکننده ارتش خاطرنشان کرد: فناوریهای ما بسیار پیشرفته است و میتوانیم دریانوردی کنیم. ما تهدیدات را میشناسیم و آنها را رصد میکنیم.
دریادار سیاری افزود: در مسیر برگشت، دیگر آفریقا را دور نزدیم، بلکه از جبلالطارق وارد مدیترانه و سپس دریای سرخ شدیم و از باب المندب عبور کردیم و در نهایت به بندرعباس رسیدیم در همان مقطعی که تصمیم گرفتیم وارد جبل الطارق و مدیترانه شویم، خیلی از خبرگزاریهای استکبار جهانی عنوان میکردند که ملتی که در همه برنامههایش مرگ بر اسرائیل میگوید نمیتواند در مدیترانه دریانوردی کند.
وی بیان کرد: این دفعه مخصوصاً این مسیر انتخاب شد، لذا از مسیری که خطرناک است و آنها ما را تهدید کردند، مقتدرانه عبور کردیم که آنها بدانند، ما ترسی از تهدیدات نداریم و آن قدر به خودمان مطمئن هستیم و اعتماد به نفس داریم که در مقابل هر تهدیدی آماده هستیم.
معاون هماهنگکننده ارتش با اشاره به اینکه با اقتدار و بالندگی عبور کردیم و کسی هم نتوانست از نزدیک ما عبور کند، اظهار داشت: این موضوع نشاندهنده اقتدار است آن هم در جایی که تنش و تهدید آشکار و جود دارد، لذا جرأت خاص خود را میخواهد و جوانان کشور عزیزانمان در این ناوگروه با دلاوری هرچه تمامتر این کار بسیار زیبا را انجام دادند.
دریادار سیاری گفت: باور آمریکا و استکبار را تغییر دادیم و این بزرگترین دستاورد ماست، ما تهدیدپذیر و تحریمپذیر نیستیم و اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم در جهت منافع کشور انجام خواهیم داد. در یکم مرداد سال ۹۰ مقام معظم رهبری فرمودند شما میروید در آن مناطق و اینها مانند زنبور به جوش و خروش میافتند، آنها میدانند که شما قصد حمله به کسی را ندارید. اما حضور شما برای کشورهای منطقه الهامبخش است، حرکت امروز ناوگروه ۷۵ برای تمام ۵۵ کشوری که از آنها عبور کردیم، الهامبخش بود که خواستن توانستن است.
انتهای پیام/ 231