دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس در قم خبر داد؛

تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه استانی کنگره شعر دفاع مقدس در قم تا ۱۵ مهر

حجت‌الاسلام «خان محمدی» از تمدید مهلت ارسال شعر به دبیرخانه استانی کنگره شعر دفاع مقدس در قم تا ۱۵ مهرماه خبر داد.
کد خبر: ۴۷۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲ - 18September 2021

تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه استانی کنگره شعر دفاع مقدس در قم تا ۱۵ مهرحجت‌الاسلام «محمدمهدی خان محمدی» دبیر علمی بیست و سومین کنگره شعر دفاع مقدس در استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در قم اظهار داشت: زبان شعر ابزاری نیرومند، رسانه‌ای قدرتمند و دارای جایگاهی ویژه و اصیل است که به واسطه آن می‌توان بخوبی از مبانی اسلام و انقلاب دفاع کرد. تاثیرگذاری و قدرت زبان یک شعر که از اندیشه و خیال و هنر متعالی ریشه می‌گیرد، گاهی از یک کتاب و ساعت‌ها سخنرانی بیشتر است و می‌تواند قشر‌های مختلف جامعه را به سوی ارزش‌ها جذب کند.

مسئول انجمن شعر بسیج هنرمندان قم ادامه داد: بحمدالله حماسه بی بدیل دفاع مقدس که برگرفته از ثمرات انقلاب اسلامی و ریشه‌های عاشورایی آن است، در طول سال‌های متمادی در میان هنرمندان عرصه‌های مختلف بخصوص شعر، جایگاه ویژه‌ای یافته و آثار ارزشمندی در این زمینه تولید شده است.

وی در خصوص برپایی بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع قدس، عنوان کرد: این کنگره که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان بسیج هنرمندان و دیگر دستگاه‌ها در برپایی آن مشارکت دارند، در کنار جشنواره‌های فجر و اشراق و .. از موقعیت خاصی برخوردار است و از جمله رویداد‌های جریان ساز مهم در عرصه جشنواره هاست که شاعران همواره با روی خوش با آن مواجه شده اند.

خانمحمدی ادامه داد: کنگره شعر در دو بخش استانی و ملی برگزار می‌شود و ابتدا آثار ارسالی شاعران در بخش استانی کد گذاری و داوری شده و سپس اشعار برگزیده به مرحله کشوری راه می‌یابند. جریان عمومی دفاع مقدس، رزمندگان، آزادگان، مادران شهدا، جانبازان شیمیانی، جانبازان موجی و ...، نخستین محور کنگره شعر را تشکیل می‌دهد.

وی دومین محور کنگره را حماسه جبهه مقاومت به عنوان ثمره‌ای از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نام برد و افزود: پرداختن به اصل جریان مقاومت و شهدای مدافع حرم با محوریت شهدای مدافع حرم استان قم بخش دیگری از محتوای اشعار ارسالی را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه رسانه‌های امروزی بخصوص غربی‌ها با ایجاد جنگ نرم افزاری و سلاح بدون رویت، در تقابل با نظام اسلامی و ارزش‌های انقلاب هستند، این بخش نیز حائز اهمیت فراوان خواهد بود.

وی همچنین موضوع شهدای مدافع سلامت، گروه‌های جهادی، کادر درمان و روحیه برگرفته از دوران دفاع مقدس و نیز شعر کودک و نوجوان را محور‌های چهارم و پنجم کنگره شعر خواند و از شاعران استان که همواره در سطح استانی و ملی درخشیده اند، دعوت کرد تا در این کنگره نیز حضور داشته باشند.

دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس در استان قم با اشاره به اینکه اشعار کنگره می‌تواند به دو زبان فارسی و بومی و در قالب‌های مختلف سروده و به صورت فایل ورد ارسال شود، خاطرنشان کرد: ترجمه فارسی اشعار بومی حتما باید همراه شعر بومی ضمیمه شود.

وی با بیان این نکته که محدودیتی از لحاظ تعداد اشعار ارسالی و سن شرکت کنندگان وجود ندارد، تاکید کرد: مهلت اعلام شده برای شرکت در کنگره شعر تا ۳۱ شهریور اعلام شده بود، اما بدلیل لزوم بهره مندی بیشتر از فضای حماسی و معنوی هفته دفاع مقدس، تا ۱۵ مهرماه تمدید شده است. لازم است مشخصات فردی شاعر شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، تحصیلات، آدرس محل سکونت و شماره تماس، در انتهای اشعار قید شده و به شماره واتساپی ۰۹۳۶۸۳۱۱۹۲۰ مدیر ادبیات و هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم ارسال شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار