یاران خراسانی (۳۹)؛

شهید جهاد خراسان که کومله‌ها برای سرش جایزه تعیین کردند

کومله‌ها برای شهید «خزان گلاری» پیغامی فرستاده و به او گفته بودند که حتی اگر یک روز از جنگ مانده باشد، او را به شهادت خواهند رساند اما او بازهم تا آخرین روز ختم غائله کردستان در این منطقه ماند.
کد خبر: ۴۷۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ - 19September 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، جهادگر شهید «حسین خزان گلاری» در سال ۱۳۴۲ در شاندیز از توابع شهرستان مشهد دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را سپری کرد و سپس به یاری پدرش در تلاش برای معاش به انجام امور مختلفی همچون بنایی و جوشکاری پرداخت. در دبیرستان که همزمان با شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود، با کمک همکلاسی‌ها یک گروه انقلابی تشکیل داد و دانش آموزان را تشویق به حضور در راهپیمایی‌ها علیه رژیم پهلوی می‌کرد تا اینکه پس از برخورد مأموران امنیتی، مدیر مدرسه او را از دبیرستان اخراج کرد.

پس از این ماجرا، شهید خزان گلاری تمام تلاش و وقت خود را صرف سامان‌دهی حرکت‌های انقلابی و حضور در راهپیمایی‌ها می‌کند تا اینکه سرانجام در بهمن سال 57 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و نهضت مردم ایران بعد از سال‌ها مبارزه به بار نشست.

پس از پیروزی انقلاب با پیوستن به سپاه، در جریان غائله کردســتان به این منطقه رفت و نقش مؤثری در شکست تروریست‌های کومله و خنثی‌سازی توطئه‌های آنان ایفا کرد. کومله‌ها که موفق به انتقام گرفتن از شهید خزان گلاری نشــده بودند، برای او پیغامی فرســتاده و به او گفته بودند که حتی اگر یک روز از جنگ مانده باشد، او را به شهادت خواهند رساند اما این تهدیدات هیچ تأثیری در روحیه این شهید والامقام نداشت و او تا آخرین روز ختم غائله کردستان و درهم پیچیدن طومار رذالت کومله‌ها در این منطقه ماند و رشادت‌های زیادی از خود نشان داد.

شهید جهاد خراسان که کومله‌ها برای سرش جایزه تعیین کردند

شهید خزان گلاری در سال ۱۳۶۰ ازدواج کرد و پیش از مراسم برای همسر خود شرط کرد که مانع از حضورش در جبهه‌ها نشود و سه فرزند از این ازدواج به یادگار ماند.

در جریان حضور مستمر و مداوم این شهید عالی‌قدر در خطوط مقدم و جبهه‌های نبرد، در عملیات‌های مختلف همچون خیبر، والفجر ۴ و والفجر ۸ شرکت داشت و به خصوص در عملیات فاو که همچون بسیاری از رزمندگان دیگر دچار مصدومیت شیمیایی شد اما نه تنها این جراحت سخت بلکه حتی شهادت برادر کوچکترش «حسن» در سال 1366 نیز  خللی در اراده و عزم او برای حضور در جبهه‌ها و دفاع از دین خدا ایجاد نکرد.

سرانجام بعد از حضور هفت ساله در میدان‌های نبرد و تنها چند ماه بعد از پایان جنگ در سومین روز از بهمن سال ۶۷، شهید خزان گلاری و یارانش که برای حفظ امنیت مرزهای غربی به کردستان اعزام شده بودند، با تهاجم گسترده و غافلگیرکننده منافقین و کومله‌ها در منطقه کردســتان مواجه شدند و در جریان تبادل آتشی سنگین و مهیب، سنگر این شهید بزرگوار جهاد سازندگی خراسان توسط تروریست‌های کومله منفجر شد و شهید خزان گلاری در سن 25 سالگی به شهادت رسید و پیکر مطهرش در قطعه شهدای بهشت رضا (ع) مشهد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار