یاران خراسانی (۴۲)؛

«کانال شهید ایوانی»؛ سند نبوغ شهید جهاد خراسان

«ابراهیم ایوانی» شهید جهاد سازندگی خراسان، پروژه کانال ویژه انتقال آب اروند به کارخانه نمک را به گونه‌ای طراحی و اجرا کرد که باعث تثبیت عملیات والفجر 8 شد و به همین خاطر، پس از پایان عملیات، کانال را بنام شهید ایوانی نامگذاری کردند.
کد خبر: ۴۷۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ - 24September 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «محمدابراهیم ایوانی» در ۱۴ خرداد سال ۱۳۳۶ به هنگام اذان مغرب در محله طبرسی مشهد پا به عرصه گیتی نهاد. دوران کودکی را در کنار خانواده سپری کرد و از سن ۱۰ سالگی به طور جدی به کار مشغول شد.

در تمام دوران تحصیل در مقطع ابتدایی به کار شبانه در کفش داری حرم مشغول بود. رنج زحمت و کار در دوران کودکی و نوجوانی او را با رنج دردمندان و زحمتکشان آشنا کرده بود. کودکی بیش نبود که قرآن را به خوبی فرا گرفت و بارها موفق به دریافت جایزه از سوی حافظان و اساتید قرآن شد.

با ورود به دوره دبیرستان و آشنایی با آثار سیاسی و دینی و کتب مرحوم «علی شریعتی»، اطلاعات سیاسی و مذهبی خود را افزایش داد. بخش عمده‌ای از مطالعه او در حوزه قرآن و تفسیر بود. پس از اخذ دیپلم، در انستیتو تکنولوژی مشهد مشغول به تحصیل در رشته راه و ساختمان شد. در آن جا به همراهی تعدادی از دوستان دانشجو، انجمن اسلامی دانشگاه را تشکیل داد و در همین دوران هم بود که دو بار توسط مأمورین ساواک دستگیر شد و به زندان افتاد.

کانال شهید ایوانی؛ سند نبوغ شهید جهاد خراسان

پس از آزادی از بند امنیتی رژیم طاغوت، اراده این شهید عالی‌قدر برای مبارزات سیاسی بیشتر شد. عمده فعالیت‌های شهید ایوانی در این دوره از تحصیل متمرکز بر شرکت در راهپیمایی‌ها و پخش اعلامیه رهبران انقلاب در شهر مشهد بود اما در این حد نیز متوقف نمی‌ماند و گاهی اوقات، مقالاتی درباره مسائل روز و نهضت اسلامی ملت ایران می‌نوشت، خواهرانش این یادداشت‌ها را در محافل زنانه می‌خواندند و زنان مشهدی را هم به خیزش عمومی علیه حکومت دعوت می‌کردند. این روند همچنان برقرار ماند تا اینکه سرانجام در ۱۳۵۷ شهد شیرین پیروزی، کام همه اسلام خواهان و مبارزان راه آزادی و استقلال را شیرین کرد.

پایان تحصیلات شهید ایوانی مصادف با تأسیس جهاد سازندگی در خردادماه سال ۱۳۵۸ بود. او از همان ابتدای تأسیس جهاد سازندگی در این نهاد مشغول به کار شد؛ ابتدا در جهاد مشهد، سپس فریمان و کمیته عمران بخش احمدآباد و در نهایت به محض آغاز هجمه ناجوانمردانه حزب بعث و در همان سال ۱۳۵۹، جبهه‌های جنوب.

در مهرماه ۱۳۵۹ مراسم عقد ازدواج خود را بدون هیچ تشریفاتی در حرم حضرت رضا (ع) برگزار کرد. شش ماه بعد در ۲۲ فوردین ۱۳۶۰ از برگزاری مراسم رسمی ازدواج خودداری کرد و هزینه عروسی را با توافق همسرش برای کمک به جبهه جنگ به حساب اعلام‌شده کمک‌های مردمی واریز کردند.

شهید ایوانی پس از اینکه به مدت یک سال مسئول جهاد سازندگی شهرستان کلات بود، برای دومین بار در سال ۱۳۶۰ به جبهه جنگ اعزام شد و مدت زیادی در جبهه‌های جنوب باقی ماند. در سال ۱۳۶۱ خود را برای بازسازی مناطق جنگی به تهران معرفی کرد. مسئولین، ایوانی را برای عضویت در شورای سرپرستی جهاد سازندگی در اندیمشک انتخاب کردند و او به مدت یک سال و نیم در آن جا خدمت کرد.

 در مهر ۱۳۶۴ برای نقش‌آفرینی مؤثرتر در جهاد سازندگی خراسان، نیاز به ادامه تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان را احساس کرد و لذا پس از کسب رتبه درخشان در کنکور ورودی دانشگاه‌ها، وارد دانشگاه فردوسی شد.

هنگامی که شهید ایوانی در ۲۲ اسفند ۱۳۶۴ به جبهه اعزام شد، به مرتبه‌ای از دانش مهندسی و نبوغ عملیاتی دست یافته بود که مسئولیت احداث یک کانال در شهر فاو را به او سپردند؛ این کانال ویژه که در واقع راه انتقال آب اروند به کارخانه نمک بود، باعث تثبیت عملیات والفجر هشت شد و زمینه دفاع رزمندگان از مناطق آزادشده را تا حد زیادی فراهم کرد. پایان موفقیت‌آمیز اجرای این پروژه از جانب شهید ایوانی به اندازه‌ای مؤثر و چشمگیر بود که بعد از عملیات، کانال را بنام کانال شهید ایوانی نامگذاری کردند.

سرانجام در سحرگاه روز ۲۹ اسفند و در نخستین ساعات از آخرین روز سال ۱۳۶۴، ابراهیم ایوانی بر اثر برخورد گلوله توپ جنگی دشمن به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها