یادداشت/ سیروس فتح‌اله

نگرانی غرب از عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای

عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای گام بسیار بزرگی بود که چند روز پیش با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به‌صورت رسمی اعلام شد؛ اقدامی که غربی‌ها را نگران کرد.
کد خبر: ۴۷۸۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۳ - 20September 2021

علت نگرانی غربی‌ها از عضویت دائم ایران در پیمان شانگهایگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای گام بسیار بزرگی بود که چند روز پیش با حضور حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان به‌صورت رسمی اعلام شد؛ سازمانی که کشورهای عضو آن 42 درصد از جمعیت و بیش از 50 درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند.

این سازمان با اهدافی چون مبارزه با تروریسم و افراطگرایی در منطقه شرق آسیا راه‌اندازی شده است، قطع به یقین عضویت کشورمان در چنین سازمانی ثمرات چشمگیری برای ایران و کشورهای عضو این سازمان خواهد داشت؛ چون حمایت ایران از دولت‌های ملی در عراق و سوریه نشان داد که تهران تنها قدرتی است که به‌دنبال مقابله با افراط‌گرایی است و این در حالی است که سایر کشورها به دنبال استفاده از گروه‌های تروریستی به عناوین مختلف بوده‌اند.

جای هیچ شک و تردیدی نیست که غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها از عضویت رسمی ایران در این سازمان به‌شدت عصبانی و ناراحت هستند و البته همین ناراحتی آن‌ها موجب خواهد شد که تلاش کنند به هر طریقی به ایران نزدیک شوند؛ چون از نزدیک شدن کشوری با ظرفیت ایران به چین احساس نگرانی می‌کنند.

اما علت نگرانی اتحادیه اروپا و آمریکا چیست؟ علت نگرانی غربی‌ها از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان شانگهای به دو دلیل عمده بر می‌گردد؛

دلیل اول؛ ایران با عضویت در پیمان شانگهای تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها و آمریکایی‌ها را تا حدود قابل توجهی خنثی و بی‌اثر خواهد کرد. بنابراین، عضویت رسمی کشورمان در پیمان شانگهای از حیث منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در شرایطی که دامنه تحریم‌های آمریکا علیه ایران گسترده‌تر شده و کشورهای اروپایی نیز قادر به اجرای تعهدات اقتصادی ناشی از برجام نیستند، حائز اهمیت است و در صورت توانمندی برای عدم یا کاهش تأثیرپذیری کشورهای عضو این سازمان می‌تواند فرصت مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها و افزایش صادرات غیرنفتی ایران فراهم کند.

لذا فعال شدن جمهوری اسلامی ایران در سازمانی که کشورهای عضو آن 42 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، آسیب‌پذیری چین و روسیه در برابر آمریکا کمتر خواهد شد، زیرا آمریکایی‌ها در شرق آسیا توانایی کنترل داد و ستدهای تجاری را ندارند و عضویت کشورمان در پیمان شانگهای یکی از راهکارهای عملی برای دور زدن تحریم‌های ضد ایرانی است.

دلیل دوم؛ جمهوری اسلامی ایران منطقه‌گرایی و عضویت در سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای را در سال‌های اخیر با جدیت پیگیری می‌کند تا با عضویت در اتحادیه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و انجام داد و ستدهای تجاری وزن سیاسی و ژئوپلیتکی خود را در منطقه و جهان بالا ببرد؛ لذا این همان موضوعی و مسئله‌ای است که غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها را نگران کرده است.

غربی‌ها می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است که می‌تواند در یک همکاری گسترده با کشورهای عضو پیمان شانگهای مورد استفاده قرار بگیرد و جهان را از دست زیاده‌خواهانی همچون آمریکا نجات دهد. البته باید منتظر ماند و دید که در آینده ایران و کشورهای عضو این سازمان، چگونه به ساز و کاری برای رسیدن به یک همکاری مشترک خواهند رسید.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها