عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس:

پیگیری بین‌المللی ترور شهید سلیمانی خباثت آمریکا را یادآوری می‌کند/ حماسه دفاع مقدس، تحقق شعار «ما می‌توانیم» است

عمویی گفت: پیگیری موضوع ترور سردار سلیمانی در عرصه بین‌المللی یادآوری خباثت غرب و آمریکا هم برای مردم خودمان و هم برای محیط بین‌المللی است.
کد خبر: ۴۷۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 22September 2021

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس در ارتباط با اهمیت توجه به فرهنگ دفاع مقدس، اظهار داشت: ما همه ریزه‌خوار فرهنگ دفاع مقدس هستیم و این موضوع حتی شامل امثال من هم می‌شود که نتوانستیم مستقیماً در آن فضا تنفس کنیم، زیرا کل جریان انقلاب وابسته به این فرهنگ است.

وی با اشاره به این مطلب که بخشی از مأموریت رسانه‌های تخصصی همچون دفاع‌پرس، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و آرمان‌های آن به نسل‌های بعدی است، عنوان کرد: مجموعه جریان دفاع مقدس و آن حرکت انقلابی که سال‌ها ذیل رهبری حضرت امام خمینی (ره) در احیای ارزش‌های دینی صورت پذیرفت -و به‌واسطه خود آن افرادی که در دوران دفاع مقدس بودند- توانست به نسل بعد از خود منتقل شود و کسانی همچون ما که بر سر سفره آن‌ها نشستیم مأموریتمان باید این باشد که این فرهنگ را به بعدی‌ها منتقل کنند؛ این اتفاق بخش مهمی از مأموریت خبرگزاری دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است.

اذلتدلتلائتائ

ماندن در مسیر انقلاب از مطالبات مجلس است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مأموریت انتقال ارزش‌های دفاع مقدس وظیفه سنگینی است که انجام آن تنها از خبرگزاری دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس توقع نمی‌رود و یک کار عمومی و متعلق به همه جریان انقلابی است؛ فضایی که امروز در کشور وجود دارد به‌طور کلی می‌بایست در این راستا حرکت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: حفظ جریان انقلابی در مسیر درست، خود مأموریتی دیگر است؛ ممکن است با یک شعار انقلابی، جریانی در دولت و مجلس رأی بیاورد اما این‌که در مسیر بمانند و همان آرمان‌ها و ارزش‌ها را حفظ کنند مطالبه دیگری است که از نصیحت گرفته تا انتقاد سازنده را برای مجلس و دولت شامل می‌شود.

عمویی در خصوص تلاش مجلس شورای اسلامی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس و مشکلاتی که در این مسیر پیش رو بوده، بیان کرد: ما در یک‌سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به جهت تفاوت رویکردی که دولت گذشته با مجلس داشت بخش زیادی از کار‌ها عمدتاً در حوزه سیاستگذاری و یا هدایت دولت به‌سمت ریل اصلی که مسیر درست شناخته می‌شد، بود اما در حال حاضر دولت جدیدی که بر سر کار آمده از لحاظ موضع، همراه است و انتظار می‌رود اتفاقات در حوزه‌های مختلف از جمله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با سرعت بیشتری رخ دهد.

پیگیری بین‌المللی ترور شهید سلیمانی خباثت آمریکا را یادآوری می‌کند/ حماسه دفاع مقدس، تحقق شعار «ما می‌توانیم» است

انقلاب اسلامی نتیجه توجه به شعار «ما می‌توانیم» است

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که در شرایط کنونی چگونه این امکان وجود دارد که شعار «ما می‌توانیم» را با وجود همه سختی‌ها محقق کنیم، گفت: شعار «ما می‌توانیم» جزو اندیشه‌های اساسی حضرت امام خمینی (ره) بود که شاید این نگاه منجر به شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مصداق‌های تحقق شعار «ما می‌توانیم» موضوع ولایت فقیه است که از زمان شیخ نراقی در بین فق‌های شیعه جایگاهی داشته که بعد از امام معصوم، فقیه باید حاکم باشد ولی فرق امام خمینی (ره) با سایر فقها در این بود که این موضوع را به مرحله اجرا درآورد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امام خمینی (ره) جریانی را به راه انداخت که با توجه به این‌که این اندیشه وجود دارد با توجه به شعار «ما می‌توانیم» آن را به اجرا در‌آورد، رهبری جامعه برعهده گرفته و در ادامه ظرفیت خفته در مردم را به جریان انداخته که انقلاب اسلامی محصول این نگاه است. در ادامه، کار بزرگ حضرت امام این بود که این نگاه را تسری داد و جریان جوانان حزب‌اللهی، مذهبی و توده‌های مردمی را به حرکت درآورد و توانست با کمترین ظرفیت مادی، حماسه‌ای را در هشت سال جنگ تحمیلی به‌وجود بیاورد.

عمویی ادامه داد: تلاش امام خامنه‌ای پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی همواره بر این منوال است که نگاه «ما می‌توانیم» را تکرار کنند و در مناسبت‌های مختلف در ارتباط با توانمندی‌های جوانان ایرانی صحبت کرده و فرصت‌هایی که ملت ایران با توجه به ظرفیتشان می‌توانند از آن بهره ببرند را یادآوری می‌کنند.

اذلتدلتلائتائ

ساختار تحریمی آمریکا با تحقق شعار «ما می‌توانیم» بی‌اثر شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به نمونه‌ای از تحقق شعار «ما می‌توانیم» اشاره کرد و گفت: نظام تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده نظام بی‌سابقه‌ای است، به حدی که در مورد آن امروز نظریه تولید می‌شود که چگونه می‌شود ساختار تحریمی به هم پیچیده‌ای را ایجاد کرد و شاید اگر این نظام تحریم‌ها علیه هر کشور دیگری بود آن ملت توانایی تحمل چنین چیزی را نداشت، چون ظرفیت‌های آن در جامعه فعال نشده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مقطعی برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران (در زمان ریاست جمهوری ترامپ) در ملاقات با یکی از نمایندگان کشور‌های عربی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گام بعدی شما بعد از تحریم‌ها و فشار حداکثری چیست می‌گوید که ما دیگر تحریمی نمی‌شناسیم که علیه ایرانی‌ها اعمال کنیم و تنها منتظریم ببینیم که در نهایت چه اتفاقی می‌افتد، چون ما دیگر ایده‌ای نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تحریم بسیار ضربه‌زننده و پیچیده بوده به نحوی که وقتی خود آمریکایی‌ها در ارتباط با بحث برداشتن آن سخن به‌میان می‌آورند، می‌گویند که این موارد کلاف سردرگم و پیچیده‌ای است؛ البته اگر اراده‌ای برای رفع آن وجود داشته باشد که من آن را بعید می‌دانم. در چنین شرایطی ملتی ایستاده و مقاومت می‌کند و سختی می‌کشد و آنچه در این میان شرایط را برای مردم ممکن کرده ظرفیتی بوده که با همین روحیه «ما می‌توانیم» فعال شده است.

اذلتدلتلائتائ

روحیه خودباوری دستاورد‌های کشور را افزایش می‌دهد

عمویی با اشاره به این مطلب که امام خمینی (ره) روحیه «ما می‌توانیم» و خودباوری ناشی از آن را در مردم فعال کردند و امام خامنه‌ای نیز در این مسیر گام برمی‌دارند، اظهار داشت: این مهم کار بزرگی است و اثربخشی زیادی دارد و علی‌رغم همه مشکلاتی که دشمنان در این ۴۰ سال بر سر راه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌اند ظرفیت‌سازی انجام شده باعث شده تا پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف ادامه داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اذعان کرد: خودباوری ملت ایران باعث شده تا گام‌های مهمی را علی‌رغم فشار‌های خارجی برداریم هر چند که هنوز تقویت این روحیه جای بهتر شدن و تقویت دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در هر دوره‌ای که به این روحیه خودباوری توجه بیشتری شد، دستاورد‌های ما نیز افزایش یافت و در هر دوره‌ای که این نگاه تضعیف شده و یا فراموش شد و عنوان شد که مشکلات کشور از طریق ارتباط با غرب حل شود، مسیر حرکت رو به جلوی کشور کُند شد.

قانون جامع ایثارگری در مجلس در حال پیگیری است

وی در ادامه در خصوص برنامه‌هایی که در مجلس شورای اسلامی می‌تواند در راستای تقویت فرهنگ دفاع مقدس پیگیری کند نیز گفت: در حال حاضر فضای عمومی مجلس با این نگاه موافق می‌دانم؛ چه در بحث نیرو‌های مسلح که بخش مهمی از اعتبارشان مربوط به دفاع مقدس است و چه در فضای عمومی مجلس که در مناسبت‌های مختلف که بشود در ارتباط با موضوع دفاع مقدس کاری انجام داد و مجلس از انجام آن سر باز زند.

عمویی در ارتباط با فعالیت مجلس در بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اظهار داشت: در بحث ایثارگران، قانون جامع ایثارگران داریم که در مجلس قبلی تصویب شده و در حال حاضر در حال پیگیری آن هستیم. در حال حاضر دو فراکسیون مؤثر در حوزه ایثارگری با عنوان فراکسیون دفاع مقدس و فرزندان شهدا و ایثارگر فعال هستند که موضوع حفظ شأن ایثارگران و اجرای جزئیات قانون جامع ایثارگری را پیگیری می‌کنند.

اذلتدلتلائتائ

وزرای دفاع رکورددار رأی اعتماد در مجلس هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارتباط با رویکرد مجلس با نیرو‌های مسلح بیان کرد: وزیر دفاع در سال‌های گذشته رکورددار رأی اعتماد بوده؛ هیچ وزیری - فارغ از این‌که شخص آن کیست- در این سطح رأی نمی‌آورده است که بخش زیادی از این رأی بالا، تحت تأثیر جایگاه نیرو‌های مسلح و آبرویی است که در دفاع مقدس گرفته‌اند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حضور تعداد زیادی از رزمندگان دوران دفاع مقدس به‌عنوان نماینده در مجلس را نمونه دیگر تکریم و توجه این قوه به دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که ۳۵ نفر از فرماندهان دفاع مقدس که در این دوران سابقه دارند در مجلس حضور دارند که این موضوع بیانگر این است که این موضوع برای مجلس اعتبار کسب کرده و همچنین برای ما نمایندگان مورد احترام است.

پیگیری بین‌المللی ترور شهید سلیمانی خباثت آمریکا را یادآوری می‌کند/ حماسه دفاع مقدس، تحقق شعار «ما می‌توانیم» است

راهبرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ترور شهید سلیمانی اخراج آمریکا از منطقه است

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص پیگیری حقوقی و دیپلماتیک مجلس در خصوص ترور سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی هم گفت: تا کنون ۳ جلسه هم در کمیسیون امنیت ملی و هم در کمیته حقوق بشر کمیسیون تنها در ارتباط با پیگیری حقوقی آن برگزار شده که این مهم نشان‌دهنده این است که این موضوع ابعاد مختلفی دارد. بخشی از پاسخی که جمهوری اسلامی ایران به طرف آمریکایی در منطقه دریافت می‌‌دهد اخراج آن‌ها از منطقه است و این موضوعی راهبردی برای ما است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در حوزه سیاسی و دیپلماتیک نیز موضوع ترور شهید سلیمانی باید دنبال شود، اظهار داشت: مجلس در این خصوص از شأن نظارتی خود استفاده کرده و از قوه قضائیه گرفته تا وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، سپاه و ... دعوت به‌عمل آورده و در جلساتی که در این خصوص برگزار شده نظراتشان را جویا شده و به جمع‌بندی‌هایی رسیدیم تا با توجه به خروجی‌های آن پیگیری‌هایی لازم توسط دستگاه‌های مختلف صورت پذیرد.

عمویی ادامه داد: با روی کار آمدن حجت الاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور و انتصاب امیرعبداللهیان به‌عنوان وزیر امور خارجه متوجه شدیم که از دستور کار‌های جدی این وزارتخانه در ارتباط با بحث ترور شهید سلیمانی است.

پیگیری بین‌المللی ترور شهید سلیمانی خباثت آمریکا را یادآوری می‌کند/ حماسه دفاع مقدس، تحقق شعار «ما می‌توانیم» است

پیگیری موضوع ترور شهید سلیمانی نباید از دستور کار خارج شود

وی با اشاره به اضافه شدن باقری به مجموعه وزارت امور خارجه بیان کرد: باقری زمانی که در ستاد حقوق بشر قوه قضائیه حضور داشت کمیته‌ای را در این‌باره تشکیل داده بودند که این موضوع را به‌طور جدی پیگیر بودند و در حال حاضر نیز پیگیری آن در دستور کار قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که موضوع ترور شهید سلیمانی هیچ‌گاه نباید از دستور کار خارج شود، گفت: این موضوع هم مطالبه به حق و هم یک موضع به حق است زیرا یک فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه که نقش او به وضوح روشن است در یک مأموریت دیپلماتیک در کشوری ثالث توسط یک دولت متخاصم ترور می‌شود که این موضوع حتی با معیار‌های خود غربی‌ها هم قابل دفاع نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص اهمیت پیگیری ترور سردار سلیمانی از طریق مجامع بین‌المللی، گفت: از این جهت ما در یک ساختار بین‌المللی پیگیر این موضوع هستیم که نشان دهیم این ساختار در مقطعی که نمی‌تواند نظرات طرف‌های استکباری را تأمین کند، عناصر برساخته خود را هم زیر پا می‌گذارد؛ نتیجه این پیگیری‌ها در عرصه بین‌المللی خباثت غرب و آمریکا را هم برای مردم خودمان و هم برای محیط بین‌المللی یادآور می‌شود که با چه نگاهی، چه عملکردی داشتند و فردی که در شرایط ارسال یک پیام دیپلماتیک بوده را در یک کشور ثالث به شهادت رساندند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار