فرمانده دوران دفاع مقدس:

ما در مکتب اسلام هیچ‌وقت جنگ‌طلب نبوده‌ایم

امیر سرتیپ دوم «امیری» گفت: ما در مکتب اسلام هیچ‌وقت جنگ‌طلب نبوده‌ایم و نیستیم و تنها از کشور دفاع کرده‌ایم و همواره از جنگ هشت‌ساله، به‌عنوان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یاد می‌کنیم نه جنگ ایران علیه عراق.
کد خبر: ۴۸۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲ - 29September 2021

ما در مکتب اسلام هیچ‌وقت جنگ‌طلب نبوده‌ایمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، امیر سرتیپ دوم «غلامعلی امیری» از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس امروز در جمع مددجویان و کارکنان ندامتگاه کرج با اشاره به تاریخ 31 شهریور سال 1359 به‌عنوان روز آغاز جنگ صدام علیه ایران اظهار داشت: این جنگ در واقع یک هفته پس از انقلاب آغاز شد اما صدام در روز 31 شهریور سال 59 با حمله هوایی، زمینی و دریایی به ایران، جنگ را به‌صورت رسمی اعلام کرد.

وی عنوان کرد: پیش از آغاز رسمی جنگ، ایران پنج هزار و 122 شهید، مجروح و اسیر اهدا کرد که این آمار نشان می‌دهد حزب بعث از مدت‌ها قبل برای رسیدن به هدفش برنامه‌ریزی کرده بود و اطلاعات کافی نیز داشت و حتی اگر انقلاب هم شکل نمی‌گرفت، بی‌شک این جنگ اتفاق می‌افتاد اما پیروزی انقلاب اسلامی مقداری زمان این جنگ را جلو انداخت.

این فرمانده دفاع مقدس بیان داشت: وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه بین‌النهرین، میان‌رودان یا عراق امروزی به‌گونه‌ای است که هر زمان سیاستمداری در آنجا روی کار بیاید می‌تواند خیلی سریع آتش جنگ را شعله‌ور کند. دشمن تصور می‌کرد این انقلاب دو ماه بیشتر پایدار نمی‌ماند بنابراین از همان زمان به پیش بردن برنامه‌های خود را آغاز کرد.

امیر سرتیپ دوم امیری اضافه کرد: بنابراین قدم‌به‌قدم گودال‌ها را تسلیح و گروهک‌ها را به سرتاسر استان‌های مرزی ما وارد می‌کردند اما زمانی که متوجه شدند نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند، به جنگ روی آوردند و 36 کشور نیز به حمایت از صدام پرداختند و در مقابل، جمهوری اسلامی ایران یکه و تنها وارد نبرد شد.  

وی در خصوص وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه بین‌النهرین مطرح کرد: آبریز غرب کشور یا فلات ایران حدود 6 میلیون کیلومترمربع بود که امروز از این میزان، یک میلیون و 822 هزار کیلومتر در اختیار کشور ماست. حد سمت راست این فلات به رودخانه سند و جیحون و حد سمت چپ آن به منطقه بین‌النهرین می‌رسید.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: 100 سال است که کلمه عراق در اینجا کاربرد دارد. این منطقه در ابتدا مرکز حکومت‌های آشور و بابل بود. هر زمان که قدرت دست آشوری‌ها بود، پادشاه از میان آن‌ها انتخاب می‌شد و هرگاه بابلی‌ها قدرت را در دست داشتند، پادشاه از آن‌ها بود.  

امیر سرتیپ دوم امیری خاطرنشان کرد: 600 سال پیش از میلاد مسیح، پادشاهی به نام بختنصر از بابل در این منطقه حکومت می‌کرد که 540 سال بعد، پادشاه ایران منطقه بین‌النهرین را ضمیمه خاک ایران کرد. این منطقه جزئی از خاک کشور ما بود تا سال 642 میلادی که توسط مسلمانان شبه‌جزیره عرب فتح شد.

وی ادامه داد: این منطقه که یک هزار و 182 سال جزئی از سال ایران محسوب می‌شد، به مرکز قدرتی تبدیل شد که خلیفه بنی امیه در آنجا حکومت می‌کرد تا زمان حمله مغول‌ها به ایران و پس از بین بردن خلیفه عباسی، این منطقه مجدد به خاک ایران اضافه شد و تا زمانی که صفویان روی کار آمدند و دولتی مقتدر شکل گرفت، هنوز این منطقه جزئی از خاک ما بود.

این فرمانده دفاع مقدس اضافه کرد: زمان پادشاهی شاه‌طهماسب، به‌موجب پیمان آماسیه بین ایران و دولت عثمانی، این منطقه از ایران جدا و جزئی از خاک عثمانی شد تا زمانی که جنگ جهانی اول رخ داد و از متصرفات دولت عثمانی 16 کشور از جمله مصر، فلسطین، سوریه، عربستان، کویت و ... تشکیل شد و سرزمینی هم ماند که در سال 1320 به کشور تبدیل شد.

امیر سرتیپ دوم امیری اذعان کرد: ما در مکتب اسلام هیچ‌وقت جنگ‌طلب نبوده‌ایم و نیستیم و تنها از کشور دفاع کرده‌ایم و همواره از جنگ هشت‌ساله، به‌عنوان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یاد می‌کنیم نه جنگ ایران علیه عراق. بسیاری افراد قصد داشتند ایران را در افغانستان، ترکیه و ... درگیر جنگ کنند اما سردمداران کشور هوشیارانه عمل کردند و وارد جنگ نشدند.

وی بیان داشت: اما در جنگ ما و عراق به‌هیچ‌وجه نمی‌توانستیم پا پس بکشیم؛ یا باید دفاع می‌کردیم و یا مانند زمان قاجار، 23 ایالت ما از کشور جدا می‌شد. در تاریخ قاجاریه، از زمان فتحعلی خان، مدام قسمت‌هایی از این کشور جدا می‌شد. به‌موجب دو قرارداد ننگین ترکمانچای و گلستان، 23 ایالت ایران از این کشور جدا شد.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: در زمان ناصرالدین‌شاه و محمدشاه، طبق دو قرارداد پاریس، افغانستان و پاکستان از ایران جدا شد. در زمان رضاخان پهلوی نیز در منطقه ترکیه به خاطر صاف شدن مرز، قسمتی از خاک ایران و در زمان محمدرضا شاه نیز بحرین از ایران جدا شد؛ بحرین استان چهاردهم ایران محسوب می‌شود که در آنجا کرسی نمایندگی داشت.

امیر سرتیپ دوم امیری خاطرنشان کرد: صدام با کشیدن طناب ترقه کش توپ در پادگان تیپ عراق که نزدیک‌ترین پادگان به ایران بود، قصد نمایش قدرت و خوش‌رقصی برای اربابان خود را داشت. همان اربابانی که با تصور اینکه جمهوری اسلامی بیش از دو ماه پایدار نخواهد بود، گودال‌ها را مجهز و گروهک‌ها را وارد کشور کردند.

وی گفت: حزب بعث لوله‌های نفت ما را در جنوب آتش می‌زد و به مرزهای ایران حمله می‌کرد به خیال اینکه دولت دست‌نشانده‌ای را در خوزستان ایجاد کند. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، حزب بعث می‌خواست چنان درسی به ما بدهد که دیگر نتوانستیم سر پا بایستیم. آن‌ها قصد داشتند از هشت استان مرزی ما قسمت‌هایی را بگیرند که تحت عنوان عربستان آزاد از آن یاد می‌کردند.

این فرمانده دفاع مقدس عنوان کرد: عراق در روزهای نخست حمله به ایران، 60 تا 80 کیلومتر پیشروی کرد اما سازمان ملل هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکرد اما زمانی که عراق به کویت حمله کرد، دو ساعت بعد، اولین قطعنامه از سوی سازمان ملل صادر و عراق محکوم شد. حدود چهار ماه طول کشید تا عراق را از کویت بیرون کنند.  

امیر سرتیپ دوم امیری افزود: طی این چهار ماه، سازمان ملل 12 قطعنامه در محکومیت عراق صادر کرد درصورتی‌که در طول جنگ ایران و عراق که هشت سال به طول انجامید، هشت قطعنامه صادر شد. مردم غیور ایران، ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی دشمن را در مرزهای کشور زمین‌گیر کردند و عراق فهمید که خواب عربستان آزاد عملی نخواهد شد.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: در هر جنگی که در هر رژیم رخ می‌داد، قسمتی از این کشور کم می‌شد اما در جمهوری اسلامی ایران هشت سال یعنی دو هزار و 888 روز جنگیدیم اما حتی یک وجب از خاک ایران کشور در دست دشمن باقی نماند. مردم این مرزوبوم روزهای پردرد و دشواری را تجربه کرده‌اند.

وی گفت: اگر عراق با حمله ددمنشانه خود آبادی را از آبادان، خرمی را از خرمشهر، سوسن را از سوسنگرد و طراوت را از بستان گرفت، امروز می‌بینید که درنتیجه پایمردی ملت ایران نه‌تنها یک وجب از خاک کشور کم نشد، بلکه امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که به آمریکا می‌گوییم ما دیگر مذاکره مستقیم نمی‌کنیم و زمان مذاکره را نیز ما تعیین می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار