سیاست بهداشتی آمریکا و شکاف جهانی در دسترسی به واکسن کرونا

برنامه‌های مربوط به تزریق دوز تقویت کننده کووید-۱۹ در برخی از کشور‌های غربی، تفاوت‌های گسترده در دسترسی به واکسن‌ها را در سراسر جهان برجسته می‌کند.
کد خبر: ۴۸۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ - 01October 2021

سیاست بهداشتی آمریکا و شکاف جهانی در دسترسی به واکسن کرونا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، چند صد نفر هر روز صبح، از قبل از سحر در منطقه‌ای در خارج از بزرگترین بیمارستان نایروبی، پایتخت کنیا به امید دریافت واکسن کرونا صف می‌کشند.

گاهی اوقات صف به آرامی حرکت می‌کند، در حالی که در روز‌های دیگر، کارکنان مرکز واکسیناسیون به آن‌ها می‌گویند واکسن در دسترس نیست و فردا باید برگردند.

به گزارش «ایندیپندنت»، در آن طرف دنیا، در کلیسایی در آتلانتا در آمریکا، دو کارگر با دوز‌های فراوان واکسن ساعت‌ها منتظر بودند تا فردی ظاهر شود و درخواست تزریق واکسن کند؛ در ۶ ساعت فقط یک نفر برای تزریق واکسن مراجعه کرد.

این موضوع تضاد چشمگیر نابرابری گسترده در سراسر جهان را برجسته می‌کند.

کلینیک‌های سیار، مانند درمانگاه آتلانتا، واکسن را در مناطق روستایی و محله‌های شهری توزیع می‌کنند، اما تعداد کمی از افراد واکسن دریافت می‌کنند.

در کشور‌های در حال توسعه، عرضه واکسن محدود و نامشخص است؛ فقط کمی بیش از ۳ درصد از مردم آفریقا به طور کامل واکسینه شده‎اند و مقام‎های بهداشتی و شهروندان اغلب تصور چندانی ندارند که از یک روز تا روز دیگر چه واکسنی در دسترس خواهد بود.

در هفته‌های اخیر واکسن‌های بیشتری در حال توزیع است، اما مدیر سازمان بهداشت جهانی در آفریقا گفت که این قاره تا پایان سال ۲۵ درصد دوز کمتری از آنچه پیش بینی می‌شود دریافت می‌کند؛ این موضوع تا حدی به دلیل تزریق تقویت کننده در کشور‌هایی مانند آمریکاست.

یکی از شهروندان نایروبی به یاد می‌آورد که برای تزریق واکسن بیش از ۳ ساعت در بیمارستانی در نایروبی منتظر بود، اما به او گفتند که به خانه برود، زیرا دوز‌های کافی برای تزریق وجود نداشت.

این اختلاف زمانی ایجاد می‌شود که آمریکا در حال نزدیک شدن به ارائه دوز‌های تقویت کننده از واکسن کرونا به بخش‌های بزرگی از مردم کشورش است، آن هم در حالی که برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها به واکسیناسیون تلاش می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا دستور داد تا الزامات جدید واکسن فدرال برای بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی، از جمله کارکنان بخش خصوصی افزایش یابد، زیرا این کشور با نوع مسری‌تر ویروس کرونا، یعنی دلتا روبرو است.

حدود ۵۳ درصد از جمعیت آمریکا واکسینه شده‎اند و این کشور به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا همراه با هزار و ۵۰۰ مرگ و میر دارد.

آفریقا بیش از ۷.۹ میلیون مورد تایید شده ابتلا و همچنین بیش از ۲۰۰ هزار مورد مرگ و میر داشته است و نوع دلتا اخیراً موارد جدید ابتلا را نیز افزایش داده است.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که کشور‌های ثروتمند که دارای مقادیر زیادی واکسن کرونا هستند باید تا پایان سال از ارائه دوز‌های تقویت کننده خودداری کرده و دوز‌های را در اختیار کشور‌های فقیر قرار دهند.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار