جعفری خبر داد؛

افتتاح ۸۰۰ نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در تهران/ «به یاد من باش» شعار نمایشگاه شد

رئیس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از افتتاح ۸۰۰ نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در سطح تهران خبر داد و گفت: «به یاد من باش» شعار نمایشگاه‌های کتاب دفاع مقدس در سطح استان تهران است که تا دهه فجر ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۴۸۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷ - 02October 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری افتتاح ۸۰۰ نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با شعار «به یاد من باش»، صبح امروز در محل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور «علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه و «امیرشهریار امینیان» مدیرعامل انجمن ناشران دفاع مقدس برگزار شد. 

رونمایی از ۱۰۰ عنوان کتاب جدید موزه ملی دفاع مقدس

در ابتدا، علی‌اصغر جعفری با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های حوزه نشر در ترویج آثار دفاع مقدس، اظهار داشت: ناشران حاضر در نمایشگاه‌های کتاب دفاع مقدس عمدتاً فعالیت‌های تولیدی سه سال گذشته را عرضه می‌کنند. تاکنون چهار هزار و ۴۴۵ عنوان کتاب توسط ۷۰۰ ناشر دفاع مقدس در سراسر کشور به چاپ رسیده است که از بین، ۷۰۰ ناشر آثار ۷۰ ناشر که طی سه سال گذشته فعال‌تر بودند که حدود ۶۵۰ عنوان کتاب بوده برای عرضه در این نمایشگاه آماده شده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به رشد تولیدات مکتوب حوزه دفاع مقدس طی پنج سال گذشته اشاره و عنوان کرد: طی پنج سال گذشته کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در مقایسه با کل کتاب‌های منتشر شده در کشور رشد داشته است. در این مدت استقبال از آثار مربوط به دفاع مقدس بخصوص آن‌هایی که در قالب رمان بوده بسیار خوب بوده است؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هم به ترویج فرهنگ دفاع مقدس و هم به ناشرین کمک می‌کند.

وی از رونمایی ۱۰۰ عنوان کتاب جدید موزه ملی دفاع مقدس طی روز‌های آینده خبر داد و گفت: تا ۱۵ روز آینده سامانه جامع کتابخانه‌های موزه‌های سراسر کشور را رونمایی خواهیم کرد تا پژوهشگران دسترسی آسانی به منابع داشته باشند. سازمان‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه همکاری خوبی داشتند و در آینده این ارتباط را با ناشران برقرار خواهیم کرد تا موجب تقویت نشر دفاع مقدس باشد.

جعفری با تاکید بر اینکه بزرگترین کتابخانه دفاع مقدس با بیش از هشت هزار کتاب در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار دارد، افزود: کتاب‌خانه دفاع مقدس موزه سامانه‌ی بزرگی برای پژوهشگران است. برای تقویت تولید ادبیات از پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری حمایت مالی، اسنادی و علمی خواهیم کرد. در همین راستا تاکنون ۱۳۰ رساله ارشد و دکتری را در دست کار داریم که ۳۰ عنوان آن‌ها به مرحله‌ی تولید رسیده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کمپین نذر کتاب را یکی دیگر از برنامه‌های موزه معرفی کرد و ادامه داد: دراین برنامه تلاش می‌کنیم برای تجهیز کتاب برای اهدا به کتابخانه‌های کوچک و مناطق محروم و یادمان‌های شهدا فعالیت داشته باشیم که علاقه‌مندان فرصت حضور در این کمپین را دارند.

ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس به زبان ترکی استانبولی و عربی

وی درباره طرح سه‌شنبه‌ها کتاب با رویکرد رونمایی، نقد و بررسی آثار مکتوب دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از طرح‌های حمایتی ما در حوزه نظر مربوط به طرح سه‌شنبه‌های کتاب بود که مدتی بخاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود، اما با توجه به واکسیناسیون سراسری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این طرح را در هفته‌های جاری اجرا خواهیم کرد که امیدوتریم به تقویت و استحکام این حوزه کمک کند.

جعفری ادامه داد: از سه سال گذشته بحث تربیت نویسندگان حوزه دفاع مقدس را پیگیری کردیم و خوشبختانه تا کنون ۱۰ نوقلم را در این طرح آموزش داده‌ایم که نتیجه این دوره چاپ ۱۰ رمان است که توسط این نویسندگان به نگارش در آمده است. هم‌اکنون کارگاه‌های این طرح با حضور ابوالفضل درخشنده برگزار است. همچنین بحث تولید کتاب‌های صوتی با قوت در حال پیگیری است و ما در این راستا مجموعه‌ای را برای تولید کتاب صورتی در موزه راه‌اندازی کرده‌ایم و در رابطه با نهضت ترجمه نیز شورای ترجمه را با حضور دستگاه‌های مرتبط پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به موضوع ترجمه اشاره کرد و گفت: با کمک ناشرین کشور‌های هدف در حال تعریف پروژه‌های ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس هستیم. هم‌اکنون کتاب‌هایی به زبان ترکی استانبولی و عربی در دست ترجمه داریم.

انتشارات باغ موزه به سرو تغییر نام یافت

وی از تغییر نام انتشارات باغ موزه به نام سرو خبر داد و تصریح کرد: جشنواره‌های فانوس، یوسف و کنگره ملی شعر دفاع مقدس در استان تهران در حال برگزاری است که از علاقه‌مندان و هنرمندان دعوت می‌کنیم در این رویداد‌ها مهم حضور داشته باشند. مقدمات راه‌اندازی رشته‌های آکادمیک رشته‌های مرتبط با کارشناسی موزه‌داری، کتابداری را با همکاری مرکز علمی و کاربردی شهرداری تهران انجام داده‌ایم که امسال پذیرش دانشجو داشته است.

جعفری از کلنگ‌زنی موزه استکبارستیزی در صحرای طبس خبر داد و گفت: این موزه طی دو سال در حاشیه جاده‌ی یزد به طبس ایجاد خواهد شد. ۴۱ سال در این رابطه غفلت صورت گرفته بود. موزه استکبارستیزی طی دو سال آینده آماده خواهد شد. در تعاملی که با آستان قدس رضوی صورت گرفت تصمیم گرفتیم مجموعه‌ی بین‌راهی با عنوان امام رضا در کنار این مرکز ایجاد کنیم که به توسعه این مجموعه کمک خواهد کرد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: تا ۱۰ روز آینده استودیو‌های رادیویی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح خواهند شد که بخشی از برنامه‌های حوزه دفاع مقدس از طریق این مجموعه‌ها تولید خواهد شد. افتتاح سامانه جامع سجا که مقدمات بارگزاری ۱۰ میلیون سند دفاع مقدس خواهد بود یکی دیگر از برنامه‌های ما طی ایام فجر خواهد شد که بزرگترین و جامع‌ترین سامانه اسنادی دفاع مقدس است که به موجب آن پژوهشگران می‌توانند اسناد محرمانه را رویت کنند.

وی از کلنک‌زنی مرکز توسعه موزه برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در این مرکز خبر داد و اظهار داشت: ایجاد شورای راهبری خیرین ایثار یکی از فعالیت‌هایی بود که برای رفع مشکلات اقتصادی ایجاد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار