نشست واکاوی عملیات بیت‌المقدس 6 در شاهرود برگزار شد

نشست واکاوی عملیات بیت المقدس 6 با دو گردان ذوالفقار و سیدالشهدا جهت تبیین و تدوین کارنامه یگان رزم تیپ مستقل 12 قائم(عج) در عملیات‌های بیت المقدس 2، 3، 6 در شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸ - 22June 2015

نشست واکاوی عملیات بیت‌المقدس 6 در شاهرود برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دفاع پرس از سمنان، جهت تبیین و تدوین کارنامه یگان رزم تیپ مستقل 12 قائم (عج)  در عملیات های بیت المقدس 2، 3، 6 نشست صمیمی و واکاوی عملیات بیت المقدس 6 با دو گردان ذوالفقار و سیدالشهدا با حضور فرماندهان گردان و تعدادی از کادر و رزمنده در مجموع با حضور بیش از 30 نفر برگزار شد.

بیان تجزیه و تحلیل و عملکرد هر گردان اعزامی از شهرستان، مناطق تاکتیکی، آموزش های رزمی، جسمانی مربوط به کوهستان و امورات معنوی و فرهنگی و چگونگی رفتن به شناسایی در دو مرحله به همراه نیروهای اطلاعات و عملیات، تدبیر برای خاموش کردن سنگرهای تیربار، نحوه پشتیبانی از نیروهای گردان، تخلیه مجروحین، چگونگی شکستن خط دشمن، پاک سازی سنگرها و استقرار و تحویل خط به نیروهای دیگر از مباحث اصلی نشست بود.

گذری به عملیات بیت المقدس 6 و نقش تیپ مستقل 12 قائم(عج) در این عملیات

عملیات بیت المقدس 6 درآخرین ساعات شامگاه سه شنبه هم زمان با شب های لیالی قدر ماه مبارک رمضان در تاریخ 27 اردیبهشت 67 با رمز "یا امیر المومنین(ع)" در منطقه عمومی سلیمانیه عراق برای پاسخ به شرارتهای دشمن در خلیج فارس و روستاهای مرزی کشور و با هدف خارج کردن نیروهای خودی از تیررس دشمن و اشراف بر سد دوکان به مرحله اجرا گذاشته شد.

رزمندگان سپاه پاسداران با حمله به مقر دشمن د رعمق خاک عراق، موفق می شوند ارتفاعات آسوس، استرک، شیخ محمد و ارتفاعات مهم 2266 و 2100 را آزاد سازند. در این تهاجم، یگانهایی از دشمن از جمله سه تیپ منهدم می شوند و تلفات و خساراتی بر آنها وارد می آید. با فشار قوای اسلام، مواضع رزمندگان از دید و تیررس خارج و سد و شهر دوکان نیز تحت کنترل آنها در می آید. در حالی که دشمن از تحرکات رزمندگان آگاه شده بود مرحله دوم این عملیات در منطقه عمومی ماووت از استان سلیمانیه آغاز و مواضع بعثیان را مورد هجوم قرار داد. تعداد دیگری را کشته و زخمی و عده ای را از جمله سرهنگ دوم صلاح احمد حسن، فرمانده گردان دوم از تیپ 448 و چند افسر بلند پایه را به اسارت درآوردند.

تلاش دشمن برای بازپس گیری مواضع از دست داده بی نتیجه می ماند. دشمن در اوج استیصال به سلاح شیمیایی متوسل می شود که با عکس العمل پدافند شیمیایی مواجه می شود. در این عملیات تیپ 76 از لشگر پیاده و 30 تا 70 درصد از تیپهای 448 و 606 از لشگر 4 پیاده منهدم شد و بیش از 2000 نفر کشته و زخمی  و 400 نفر نیز به اسارت قوای اسلام در آوردند.

نقش تیپ پیاده مستقل 12 قائم(عج) در این عملیات

تیپ 12 قائم(عج) با داشتن ماموریت پدافندی جزیره مجنون خط خندق که یک گردان رزمی و تعدادی از واحدهای پشتیبانی رزم در آن خط مستقر بودند. در منطقه عملیاتی بیت المقدس 6 با استعداد دو گردان رزمی ذوالفقار و سیدالشهداء(که هر دو از شهرستان شاهرود) یک گردان رزمی پشتیبانی قمر بنی هاشم(ع) از شهرستان دامغان که یک گروهان از نیروهای گرمسار به این گردان مامور گردیدند کار پشتیبانی از دو گردان را به عهده داشتند. ضمنا 9 گردان پشتیبانی رزم نیز از گردانهای رزمی، پشتیبانی و حمایت می کردند.

برای شناسایی وقت چندانی نبود. نیروهای شناسایی حرکت کردند. در مسیر ارتفاع، خارهایی را در مسیر خود قرار داده تا به ارتفاع استرک رسیده، از آن جا به سمت ارتفاعات آسوس و ... شناسایی را انجام دادند. آسوس، ارتفاع شیخ محمد مشرف بر شهر بودند. یکی از مسئولین گفته بود هر کسی این ارتفاعات در دست او باشد حرف اول را می زند.تشنگی و گرسنگی بر نیروهای شناسایی غلبه پیدا کرده بود. از برف ها برای وضو استفاده می کردند و از علف های شنگی برای گرسنگی استفاده می کردند تا به عقب برگردند. شناسایی کامل گردید. گردان ها به علت صعب العبور بورن و فاصله با دشمن یک شب جلوتر به منطقه رفتند. با توجه به مسیر سخت نیروها در ساعات اولیه شب به بالای ارتفاع رسیدند و پس از درگیری بیشتر سنگرها فتح و عده زیادی نیز اسیر شدند. موفقیت کامل انجام شد و به اهداف از پیش تعیین شده نیز رسیدند. با توجه به نبود جاده وسایل تدارکاتی از طریق قاطر و هلی کوپتر به نیروها ی پشتیبانی می شد.

پس از اتمام عملیات مدتی نیز در ارتفاعات آسوس- استرک و شیخ محمد توسط گردان های دیگر خط پدافندی عهده دار شده و در این عملیات11 نفر از بهترین عزیزان و دلاوران عرصه نبرد به شهادت و تعدادی نیز مجروح شدند.

انتهای پیام / 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار