فرمانده مرزبانی کرمانشاه:

مرزبانان ناجا با دل و جان از مرزهای کشورمان پاسداری می‌کنند

سردار «سپهری» گفت: مرزبانان ناجا با جان و دل از مرزهای کشورمان پاسداری می‌کنند و با وجود ناامنی‌های آن‌سوی مرزها، با پاسداری مرزبانان امنیت مطلوبی را در داخل کشور داریم.
کد خبر: ۴۸۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴ - 09October 2021

مرزبانان ناجا با دل و جان  از مرزهای کشورمان پاسداری می کنندبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، سردار «کیاست سپهری» فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته نیروی انتظامی برگزار شد، با بیان اینکه مرزبانان ناجا با جان و دل از مرزهای کشورمان پاسداری می کنند، اظهار داشت: باوجود ناامنی‌های آن‌سوی مرزها، با پاسداری مرزبانان امنیت مطلوبی را در داخل کشور داریم.

وی افزود‌: در حال حاضر در مرزهای استان امنیتی پایدار و بدون خدشته را داریم که سهم عظیمی از این امنیت را در کنار تلاش نیروهای مرزبانی، مرهون مردمان مرزنشین استان هستیم که خودشان هم مرزدار و مرزبان هستند.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با تاکید براینکه مرزبان و مرزدار از هم جدا نیستند، گفت: ما با مرزنشینان استان یک خانواده هستیم که با همکاری و تعامل با هم امنیت را در مرزهایمان برقرار می کنیم، بنابراین در مرزهای کرمانشاه دغدغه امنیت را نداریم.

سردار سپهری ادامه داد: با کمک سایر نیروهای مسلح و حمایت سرویس های اطلاعاتی اشراف اطلاعاتی خوبی را بر مرزهایمان و آنسوی مرز داریم.  

وی با اشاره به همجواری استان کرمانشاه با بخش‌هایی از خاک عراق، افزود: علاوه بر کرمانشاه سه استان دیگر هم با کشور عراق هم مرز هستند، با این وجود حدود 48 درصد از سهم صادرات به این کشور از طریق مرزهای کرمانشاه است که نشانگر جایگاه مرزی این استان است.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه عنوان کرد: وجود تعداد قابل توجهی پایانه مرزی در مرزهای کرمانشاه باعث شده تا علاوه بر بحث صادرات، تردد مسافرین و به ویژه زائرین عتبات عالیات را داشته باشیم و همان‌طور که در گذشته نیز تردد زوار از این مرز صورت می گرفت، امیدواریم با واکسیناسیون و تلاش‌های کادر درمان برای سال آینده سهم عمده‌ای از زائران حسینی از مرزهای کرمانشاه به کربلا اعزام شوند.

وی در خصوص یکی از ماموریت های ناجا مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا در مرزها هم گفت: در راستای مبارزه با قاچاق کالا در مرزها در شش ماهه امسال به نسبت شش ماهه ابتدایی سال گذشته اقدامات بسیار خوبی را در استان انجام داده ایم و در بسیاری از موضوعات افزایش کشفیات را داشته ایم.  

سردار سپهری با تاکید براینکه مرزبانان استان اجازه خروج ارزاق عمومی مردم به شکل قاچاق از مرزها را نمی دهند، تصریح کرد: براین اساس کشفیات خوبی هم در مبادی رسمی به صورت جاسازی و زد و بند و هم در مبادی غیررسمی به شکل غیرمجاز داشته ایم.

این مسئول یکی از اولویت های مرزبانی در مبارزه با قاچاق ارزاق عمومی مردم را جلوگیری از قاچاق احشام دانست و گفت: سال گذشته حدود 14 هزار راس انواع احشام سبک و سنگین قاچاق را در استان کشف کردیم و اجازه خروج آنها را ندادیم و به چرخه مصرف مردم بازگشتند.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه ادامه داد: از ابتدای امسال هم تاکنون شش هزار راس کشفیات داشته ایم که رقم بسیار بالایی است. البته با توجه به شرایط خشکسالی استان احتمال افزایش قاچاق احشام در نیمه دوم سال وجود دارد، بنابراین نیروهای ما برای مبارزه با این پدیده شوم کاملا آماده هستند.

وی در خصوص چرایی بالا بودن حجم قاچاق دام در مرزهای استان هم ابراز داشت: اختلاف فاحش قیمت دام در دو سوی مرز یکی از عوامل اصلی قاچاق آن است، به گونه ای که در آنسوی مرز اختلاف قیمت تا سه برابر نسبت به داخل کشور وجود دارد و این برای قاچاقچیان ایجاد انگیزه می کند که دست به قاچاق احشام بزنند.

سردار سپهری در ادامه مجموع کشفیات قاچاق در مرزهای استان را طی سال گذشته حدود یک هزار و 100 میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: این رقم در ابتدای امسال حدود 410 میلیارد ریال بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حجم قاچاق از مبادی رسمی استان هم عنوان کرد: عمده ترین قاچاق به شکل رسمی با ترفندهای مختلف معمولا مربوط به استان های جنوبی و ساحلی کشور است و این نوع از قاچاق را کمتر در کرمانشاه داریم، اما جمعا با اجرای طرح استقرار پلیس امنیت اقتصادی و گمرک در آینده کمتر دیگر شاهد این پدیده خواهیم بود.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه ادامه داد: در بحث قاچاق از مبادی غیررسمی نیز بیشتر در مرزهای شمالی استان این اتفاق می افتد که البته  تاکید داریم که مقوله کولبری با قاچاق کاملا از هم متفاوت هستند و  این دو را از هم جدا می دانیم.

وی افزود: در مرزهای ثلاث باباجانی و پاوه تعداد زیادی قاچاق بر داریم که اصلا اهل استان ما نیستند و از استان های همجوار به شکل سازمان یافته برای قاچاق کالا به مرزهای این شهرستانها می آیند.  

سردار سپهری با تاکید براینکه مرزنشینان نقش مهمی در امنیت مرزهای کشور و به تبع استان دارند، گفت: آنها در دوران دفاع مقدس هم نقش مهمی در مقابله با دشمن داشتند و حساب اینها را از قاچاق برها جدا می دانیم و منتظریم که در سیستم وزارت کشور با اجرای سازوکارهایی که اکنون آن را در سیستان بلوچستان داریم برای سازماندهی مردم مرزنشین اقداماتی صورت گیرد که بدنبال آن کاهش شدید کولبری و قاچاق برها را خواهیم داشت.

این مسئول در خصوص قاچاق سلاح و مهمات در مرزهای استان هم بیان داشت: طی امسال به نسبت سال گذشته حدود یک تا دو درصد افزایش کشفیات را داشته ایم و ازطرفی تمام قاچاقچیان سلاح را در استان تحت رصد داریم، بگونه ای که تاکنون 80 درصد از آنها دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.

به گفته این مسئول از ابتدای امسال هم هیچگونه قاچاق علوفه و نهاده های دامی در مرزهای استان صورت نگرفته است.  

سردار سپهری به آغاز هفته نیروی انتظامی هم اشاره کرد و با بیان اینکه مرزبانی استان هم در این هفته برنامه های متنوعی را تدارک دیده، افزود: حضور در صبحگاه مشترک، تجلیل از مرزبانان نمونه، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مرزبانی، توزیع بروشور دانستی های مرزبانی بین مردم و مرز نشینان و ... از جمله این برنامه هاست که برخی از آنها اجرا شده و برخی نیز در روزهای آینده اجرا خواهند شد.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه رونمایی از پروژه های هوشمند سازی در مرز را از دیگر برنامه های این هفته در استان برشمرد و گفت: طی یکی دوسال اخیر کارهای خوبی در حوزه هوشمندسازی مرز صورت گرفته که این پروژه ها را در این هفته رونمایی خواهیم کرد.

وی یادآور شد: باتوجه به کمبود نیروهایی که از گذشته تا کنون در مرزهایمان داشته ایم، ناگزیر و مجبوریم که به سمت هوشمندسازی مرز و استفاده از فناورهای روز برای کنترل، نظارت و اشرف بر مرزهایمان برویم.

سردار سپهری با بیان اینکه طی یکی دوسال اخیر اقداماتی همچون هوشمندسازی پاسگاه های مرزی و گسترش فیبر نوری در مرزهای استان در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: بنا داریم تا طی چندسال آینده در کل نوار مرزی استان فیبر نوری احداث کنیم و براساس آن تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی برای اشراف بر نوار مرزی را مستقر کنیم.

این مسئول عمده کارهای انجام شده در حوزه هوشمندسازی و فیبر نوری را در مرزهای جنوبی استان دانست و ابراز داشت: درحال حاضر حدود 40 درصد از پاسگاه های استان از زیرساخت های فیبر نوری استفاده می کنند.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه درخصوص استفاده از پهپادها برای کنترل نوار مرزی استان هم گفت: استفاده از این ریز پرنده‌ها در 15 استان مرزی کشور آغاز شده و در کرمانشاه نیز از این تجهیزات بهره مندیم و درحال آموزش نیروهای متخصص هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با استقرار دوربین و پهباد کار نظارت و کنترل مرزها بسیار دقیق تر می شود، چرا که به  واسطه شرایط کوهستانی برخی از مناطق استان و صعب العبور بودن آن امکان استقرار نیروهای انسانی نیست و از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

سردار سپهری متذکر شد: با برنامه ای حداکثر چهار یا پنج ساله 371 کیلومتر مرز مشترک استان با کشور عراق که شرایط سخت و دشواری دارد، هوشمند می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها