سیمای پلیس در قاب تلویزیون

پلیس و فعالیت‌ها و وظایفی که همواره بر عهده دارد دستخوش بسیاری از آثار نمایشی شده است. بسیاری از سریال‌های رسانه‌ی فراگیری مانند تلویزیون بر اساس پرونده‌های واقعی پلیس و نیرو‌های حافظ صلح عمومی در جامعه ساخته و روی آنتن رفته‌اند.
کد خبر: ۴۸۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 13October 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، پلیس و به طور کلی نیرو‌های حافظ امنیت عمومی در سراسر تاریخ کشور ما دارای اهمیت بسزایی بوده‌اند. چه در زمانی که گزمه‌ها در کوی و برزن به پاسبانی و پایش از امنیت شهر‌ها می‌پرداختند و چه در دورانی شهربانی نوین پایه‌گذاری شد و حتی در دورانی که کمیته‌های انقلاب اسلامی مسئولیت حفظ امنیت عمومی را بر عهده داشتند، همواره مامورین نیرو‌های پلیس مورد احترام مردم بوده‌اند.

از آغاز دهه‌ی هفتاد هجری خورشیدی نیروی انتظامی با ادغام چند نیروی مسلح شکل گرفت و در افکار عمومی به نام پلیس شناخته شد.

پلیس و فعالیت‌ها و وظایفی که همواره بر عهده دارد دستخوش بسیاری از آثار نمایشی شده است. بسیاری از سریال‌های رسانه‌ی فراگیری مانند تلویزیون بر اساس پرونده‌های واقعی پلیس و نیرو‌های حافظ صلح عمومی در جامعه ساخته و روی آنتن رفته اند. از انجام آنالیز‌های دقیق کارآگاهی گرفته تا زد و خورد و انجام حرکات اکشن همواره مورد توجه هنرمندان هنر هفتم بوده است.

بیشتر بخوانید:

می‌خواهم سریال پلیسی بسازم

انتظار پلیس از سریال‌سازان

در این مجال به بررسی چند سریال مشهور پلیسی تلویزیون پرداخته شده است که در دهه‌ی هفتاد هجری خورشیدی و تشکیل نیروی انتظامی ساخته و به نمایش درآمده‌اند:

شلیک نهایی

از آثار پلیسی بسیار خوش ساخت و به یاد ماندنی به کارگردانی محسن شاه محمدی و با بازی داریوش فرهنگ، شادروان جمشید اسماعیل خانی، آتنه فقیه نصیری، روح الله مفیدی، رضا کیانیان، مهدی میامی، شادروان جهانگیر فروهر و.... سریالی بسیار پر مخاطب که در زمان خودش رکورد جذب مخاطب را شکست و ساختار شکن بود.

سیمای پلیس در قاب تلویزیون

مزد ترس

سریالی خوش ساخت به کارگردانی حمید تمجیدی که طی دو فصل ساخته شد. این سریال محصول مشترک ایران و ترکیه بود و در این اثر به یادماندنی و خوش ساخت تلویزیون عبدالرضا اکبری، جونیت آرکین، شادروان نادره خیر آبادی و... به عنوان بازیگر حضور داشتند.

سرنخ

سریالی معمایی به کارگردانی کیومرث پوراحمد و با بازی جهانبخش سلطانی، پرویندخت یزدانیان و بهزاد خداویسی و.... سریالی که بیشتر از آنکه به جنبه‌های اکشن کار ماموران خدوم نیروی انتظامی بپردازد بیشتر ابعاد معمایی پرونده‌ها را بررسی می‌کرد و البته زبانی شیرین و روانی داشت.

پلیس جوان

سریالی طولانی به کارگردانی سیروس مقدم و با بازی شهاب حسینی، فرهاد بشارتی، فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، داریوش ارجمند، سعید نیک‌پور، عسکر قدس و پروانه معصومی. سریالی که به دلیل طولانی شدن از اقبال عمومیش کاسته شد، اما شاکله و شالوده‌ی قوی‌ای داشت و در خاطره‌ها ماند.

تصمیم نهایی

سریالی که در اصل به نوعی اسپین آف سریال شلیک نهایی به حساب می‌آمد و سرگرد امیر کلانی نقش اول آنرا بر عهده داشت. کارگردانی تصمیم نهایی را نیز محسن شاه محمدی برعهده داشت و داریوش فرهنگ علی نصیریان، کیوان محمود نژاد، پرویندخت یزدانیان، شادروان حسین پناهی، شادروان فتحعلی اویسی، حسین خانی بیک و... در آن به ایفای نقش پرداختند.

کلانتر

سریالی که در سه فصل طولانی و به صورت اپیزودیک ساخته شد و کارگردانی آن را باز هم محسن شاه محمدی بر عهده داشت. ایرج نوذری در هر سه فصل نقش کلانتر را ایفا کرد.

خواب و بیدار

کارگردان مهدی فخیم زاده. سریالی که توانست انتظارات مخاطبین را از سریال‌سازی ایرانی تغییر دهد. مهدی فهیم زاده، رویا نونهالی، محمد صادقی، دانیال حکیمی، لادن طباطبایی، حبیب دهقان نسب و... از جمله بازیگران این مجموعه‌ی پرمخاطب بودند. ضمنا باید یادآور شد که دیگر آثار پلیسی استاد فخیم زاده مانند ساختمان ۸۵، بی صدا فریاد کن، فوق سری و... هرگز با اقبال بی نظیر خواب و بیدار مواجه نشدند.

سیمای پلیس در قاب تلویزیون

هوش سیاه

سریالی به کارگردانی مسعود آب پرور که در دو فصل روی آنتن رفت و حسین یاری، کمند امیرسلیمانی، شادروان داریوش اسدزاده و... از بازیگران اصلی این سریال بودند. این سریال طی دو فصل به بررسی جرایم سایبری که جرایم نوینی به شمار می‌آیند می‌پرداخت، اما چندان با استقبال عمومی مواجه نشد.

نوار زرد

سریالی پلیسی که البته چندان مورد اقبال عمومی واقع نشد. پوریا آذربایجانی کارگردانی این اثر را برعهده داشت و امیر آقایی، امید روحانی، بهاره کیان افشار، شادروان سیروس گرجستانی و... در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

گشت پلیس

مینی سریالی به کارگردانی مهرداد خوشبخت و با بازی فرهاد قائمیان، بهرام ابراهیمی، رضا کریمی، برزو ارجمند، اصغر حیدری و.... سریالی بسیار خوش ساخت و دقیق که البته اپیزود‌های کمی داشت چندان در خاطره‌ها نماند.

تلویزیون در دهه‌های گذشته سریال‌های پلیسی و کارآگاهی زیادی را از کشور‌های خارجی خریداری، ترجمه و دوبله کرده است. هنی، دریک، پوآرو، کارآگاه کاستر، کارآگاه و رکس (دو فصل)، هشدار برای کبری یازده و... همگی سریال‌های دوبله شده‌ای بودند که نقش پلیس را در کشور‌های دیگر به تصویر کشیدند.

یقینا آنچه ارائه شد همه‌ی تلاش و زحمات هنرمندانی نبود که در به تصویر کشیدن زحمات نیروی خدوم پلیس نقش داشتند، اما گلچینی از بهترین‌ها را شامل می‌شد.

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار