دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کابوس افزایش قدرت دفاعی حزب‌الله لبنان برای صهیونیست‌ها

حزب‌الله لبنان نیروی منسجم و قدرتمندی است که همواره همچون کشتی نجاتی لبنان را از بحران‌های مختلف نجات داده و همانند سدی در برابر زیاده‌خواهی‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی با قدرت ایستاده است.
کد خبر: ۴۸۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۶ - 15October 2021

کابوس افزایش قدرت دفاعی حزب‌الله لبنان برای صهیونیست‌هاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: حزب‌الله لبنان یک گروه سیاسی و نظامی در لبنان است که در سال ۱۹۸۲ میلادی با هدف مقابله و مبارزه با تجاوزات و توسعه طلبی‎های رژیم نامشروع صهیونیستی در جنوب لبنان شکل گرفت.

حزب‌الله لبنان خیلی زود فعالیت‌های خود را در راه مقابله با تجاوزات مکرر و متعدد اسرائیل با انجام عملیات‌های استشهادی آغاز کرد و سپس با افزایش قابل ملاحظه و چشمگیری در مدت زمان کوتاهی به سلاح‌های نیمه سنگین دست پیدا کرد و توانست با ادوات نظامی، چون موشک‌های کاتیوشا و همچنین استفاده از استراتژی جنگ‌های چریکی به مقابله با اسرائیل بپردازد.

حزب‌الله لبنان را بی‌شک می‌توان یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین گروه‌های اسلام‌گرا که در دهه ۸۰ میلادی در جهان عرب رشد و ظهور پیدا کرد، نامید. این گروه مبارز از ابتدای تأسیس خود در سه جبهه، جنگ علیه اشغالگران اسرائیل، جنگ علیه دولت امین جمیل که با فشار آمریکا و اسرائیل بر سر کار آمده بود، و جنگ علیه حضور نیرو‌های نظامی غرب (به‌ویژه آمریکا و فرانسه) در لبنان حاضر شده بود.

حتی اگر بیشتر تحقیق و بررسی کنیم می‌بینیم که حزب‌الله در اولین بیانیه‌ای که به منزله معرفی این گروه و مانیفست آن بود، مشخصاً از اسرائیل به‌عنوان «دشمن» یاد کرد و نجات لبنان و نابودی این دشمن را آرمان خود قرار داده است. بنابر این یکی از اهداف اصلی حزب‌الله را می‌توانیم بسیج مردمی و باقی ماندن در موضع استقامت و مقابله با متجاوز بدانیم.

امروز و پس از فراز و نشیب‌های فراوان می‌بینیم که حزب‌الله لبنان بعد از سه دهه حضور در عرصه سیاسی این کشور، به‌ویژه بعد از رویارویی با رژیم اشغالگر قدس در سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان قدرتی استراتژیک، تصمیم‌گیر، و غیرقابل انکار در خاورمیانه و جهان ظهور کرده است. در واقع حزب‌الله لبنان امروز فارغ از نقش‌های متنوع سیاسی، نظامی، امنیتی و اجتماعی خود در لبنان، نیرویی مؤثر در معادلات منطقه‌ای به‌ویژه در خاورمیانه است.

حزب‌الله لبنان علاوه بر مبارزه با اشغالگری اسرائیل و همچنین فعالیت چشمگیر و موثر در صحنه سیاسی لبنان، در صحنه ارائه خدمات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز نقش بی‌نظیر و غیرقابل انکاری در لبنان دارد. نمونه آن را می‌توان فعالیت و رایزنی حزب الله لبنان در ماجرای بحران سوخت در این کشور دانست که این گروه با موفقیت در مدیریت این بحران با رایزنی‌هایی که انجام داد محموله‌های سوخت را روانه این کشور کرده است.

از دیگر اقدامات مهم و استراتژیک حزب‌الله لبنان همکاری با دولت سوریه در مقابله با داعش بود. همانطور که می‌دانید پس از شروع ناآرامی‌ها در سوریه، حزب‌الله با هماهنگی با ایران و دولت سوریه در کنار ارتش سوریه حاضر شد و همراه با آن به جنگ با تکفیری‌ها پرداخت. بر این اساس، آزادسازی القصیر را می‌توانیم از مهم‌ترین پیروزی‌های حزب‌الله در خارج از مرز‌های سرزمینی خود یعنی در سوریه ارزیابی کنیم.

نکته مهم و اساسی این است که اگرچه عمده توان و تمرکز حزب‌الله در جبهه مقاومت در برابر تجاوزات اسرائیل معطوف شده است؛ اما، این حزب فعالیت‌های اجتماعی متنوع، گسترده و قابل توجهی نیز دارد که برخی از آن‌ها شامل احداث مؤسسه جهاد سازندگی برای بازسازی خرابی‌های ناشی از تجاوزات اسرائیل و بلایای طبیعی، جمع‌آوری زباله‌های شهری حومه جنوب بیروت در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱میلادی، تأمین آب آشامیدنی حاشیه جنوبی بیروت، فعالیت‌های کشاورزی، احداث جمعیت اسلامی بهداشت و مراکز درمانی و بیمارستانی متعدد، ارائه خدمات آمورشی و کمک آموزشی به دانش‌آموزان، تأسیس بنیاد شهید برای ارائه خدمات به خانواده‌های شهدا و تأسیس کمیته امداد خیریه اسلامی برای حمایت از محرومان است.

در این میان برای اینکه حزب الله لبنان فعالیت‌ها و عملکرد خود را به صورت شایسته و مطلوبی اطلاع رسانی کرده و به گوش مردم لبنان برساند در اقدامی هدفمند و هوشمند رسانه‌های مهم و تاثیرگذاری را شکل داده است که برخی از این رسانه‌ها شامل، شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله لبنان، رادیو النور، هفته‌نامه العهد، پایگاه اینترنتی قاوم، پایگاه اینترنتی جنوب لبنان، پایگاه اینترنتی واحد ارتباطات رسانه‌ای حزب‌الله است. حزب‌الله لبنان همچنین یکی از پایگاه‌هایش در منطقه «ملیتا» را نیز به یک موزه برای بازدید مردم و علاقمندان تبدیل کرده است.

حال امروز می‌بینیم که در جریان رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان ابتکار عمل قابل توجه و تاثیرگذار حزب‌الله لبنان در تامین سوخت این کشور از ایران نشان از هوش و درایت بالای مسئولان آن دارد که دلسوزانه به دنبال حل و فصل بحران سوخت اخیر در کشور لبنان هستند. زیرا متاسفانه کمبود شدید سوخت تبعات و آثار منفی را در بخش‌های مختلف خدماتی این کشور نظیر آب، برق و بهداشت و درمان پدید آورده است.

بر این اساس اینجاست که حزب‌الله لبنان در کنار نقش‌های امنیتی و نظامی که به منظور حفظ استقلال این کشور دارد در مواقع بحرانی به کمک مردم کشورش می‌شتابد و از این روی، جای تعجب نیست که می‌بینیم این گروه نظامی و سیاسی شیعی از محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم لبنان برخوردار است.

جایگاه و محبوبیت حزب‌الله لبنان تا آنجا در بین مردم لبنان افزایش پیدا کرده است که آن‌ها دارای نمایندگانی در پارلمان لبنان هستند و به این ترتیب حزب الله لبنان در حوزه سیاست داخلی کشور خود نیز وارد شده است و تا امروز با درایت و رایزنی‌های حساب شده ضمن اینکه نسبت به برطرف کردن اختلافات سیاسی بین جناح‌های حاکم بر این کشور موفق عمل کرده در مسیر رشد و توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لبنان گام‌های مفید و موثری را برداشته و دلسوزانه به دنبال فردایی بهتر برای لبنان است.

در پایان باید یادآور شد اگر امروز حزب‌الله لبنانی وجود خارجی نداشت منطقه خاورمیانه محل تاخت و تاز بی‌چون و چرای رژیم اشغالگر صهیونیستی بود و متولد شدن گروه سیاسی و نظامی در لبنان سدی بزرگ در برابر تجاوزگری‌های بی‌پایان اسرائیل بود و در آن سوی میدان نیز حامی قوی و قدرتمندی برای مردم مظلوم خاورمیانه به خصوص لبنان و فلسطین است.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها