واکنش مسکو به حوادث بیروت:

سیاست‌مداران لبنان خویشتن‌داری کنند

وزارت امور خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از حوادث بیروت، خویشتن‌داری سیاست‌مداران لبنانی و حل چالش‌های موجود بدون دخالت خارجی را خواستار شد.
کد خبر: ۴۸۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱ - 15October 2021

سیاست‌مداران لبنان خویشتن‌داری کنندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه درخصوص حوادث اخیر بیروت ابراز نگرانی کرده و خویشتن‌داری سیاست‌مداران لبنان را خواستار شد.

به نوشته پایگاه خبری «اردو پوینت»، این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای نوشت: «مسکو شدیداً بابت افزایش تنش سیاسی در لبنان نگران است».

در این بیانیه آمده است: «امیدواریم دولت نجیب میقاتی که پس از تلاش‌های فراوان تشکیل شده است، بتواند خود را با این چالش خطرناک مطابقت دهد و اجازه بدتر شدن وضعیت در این کشور را ندهد».

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه، «خویشتن‌داری» سیاست‌مداران لبنانی و بازگشت به «تلاش مشترک سازنده در راستای حل مسائل موجود طبق دستورکار ملی، بر اساس احترام و توافق متقابل و به دور از مداخلات خارجی» را خواستار شد.

درگیری‌های روز پنجشنبه در بیروت پس از آن آغاز شد که منابع لبنانی، گزارش دادند که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌اند.

سیاسی عمل کردن بازپرس قضایی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت، صدای بسیاری را در لبنان درآورده و معترضان می‌گویند وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص است.

کشور لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

لحظاتی پس از انتشار گزارش تظاهرات روز پنجشنبه، رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم و مجروح شدن تعدادی از آن‌ها خبر دادند. تاکنون در نتیجه این خشونت‌ها شش کشته و حدود شصت زخمی گزارش شده است.

شبکه «المیادین» به نقل از سران جنبش‌های حزب‌الله و امل گزارش کرد، گروه‌های وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» (نزدیک به سعودی و آمریکا) امروز به سمت تظاهرات‌کنندگان در بیروت تیراندازی کردند.

حزب‌الله و امل در بیانیه‌ای مشترک، همه را به آرامش و عدم کشیده شدن به «فتنه خبیث» فراخواندند. در ادامه این بیانیه آمده، شرکت‌کنندگان در تجمع مسالمت‌آمیز در برابر کاخ دادگستری از سوی تک‌تیراندازان هدف قرار گرفتند.

این دو جنبش اعلام کردند، مسؤولیت این فتنه بر عهده تحریک‌کنندگان و کسانی است که در پشت خون شهدا و قربانیان انفجار بیروت پنهان شده‌اند تا به اهداف سیاسی مخرب خود برسند.

در همین ارتباط، میشل عون رئیس جمهور لبنان هم در واکنش به حوادث امروز گفت که استفاده مجدد از سلاح قابل پذیرش نیست و حکومت، آزادی بیان را تضمین خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تحقیقات به مجازات عامل و مشوّقان آن ختم خواهد شد، به مردم لبنان قول خواهد داد که این کشور به عقب باز نخواهد گشت.

پایگاه خبری «العهد» با انتشار گزارشی به بررسی ابعاد این مسئله پرداخت و نوشت، در لبنان یک گروه سیاسی و رسانه‌ای وجود دارند که به هر طرفی که آمریکا حرکت کرد، حرکت می‌کنند؛ افرادی که می‌توان آنان را «بردگان» آمریکا در لبنان قلمداد کرد.

به گزارش العهد، این افراد، در پی منافع آمریکا هستند و در راستای آن تلاش می‌کنند؛ هر چند که هزینه این اقدام آنان، تخریب لبنان باشند. چنین افرادی، از استاندارد‌های دوگانه استفاده می‌کنند و هیچ اهمیتی به قانون نمی‌دهند.

بنا بر این گزارش، این دوگانگی در مواضع غیرمسئولانه و اقدامات مشکوک آن دیده می‌شود و در تلاش هستند که همه چیز را در خدمت اهداف خود قرار دهند؛ حتی دستگاه قضا. کما اینکه مشخص است آمریکا موفق شده است به طرف‌های سیاسی و قضایی فشار وارد کند تا تصمیماتی بگیرند که به سود این کشور و طرح‌های تخریبی آن در لبنان است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار