امام جمعه کرمان:

مرجعیت دینی در طول تاریخ تشیع پاسخگوی سوالات و شبهات مردم بوده است

«علیدادی سلیمانی» گفت: مرجعیت دینی در طول تاریخ تشیع توانسته پاسخگویی را به خوبی انجام بدهد و جدای از این پاسخگویی، رفتار و عمل او هم برای توده‌های مردم حجت است‌.
کد خبر: ۴۸۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴ - 15October 2021

مرجع دینی در طول تاریخ تشیع پاسخگوی سوالات و شبهات مردم بوده است

به گزارش دفاع‌پرس از کرمان،حجت الاسلام والمسلمین «حسن علیدادی سلیمانی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان امروز در مراسم پرفیض دعای ندبه در گلزار شهدای کرمان و از جوار مزار شهید سلیمانی اظهار داشت: چند منصب در جامعه اسلامی مهم به شمار می رود که یکی از آن ها منصب رسالت و نبوت است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان افزود: مردم در انتخاب این منصب نقشی ندارند و کاملاً انتصاب الهی است یعنی پیامبر در وقتی به امر خدا مبعوث و رسالت ایشان آغاز می شود که یکی دو نفر بیشتر به او ایمان نمی آورند نبی و رسول است و وقتی هم که فوج فوج به او ایمان می آوردند آن وقت هم رسول و نبی است.

وی ادامه داد: در منصب امامت و ولایت که شخص آن بوسیله خداوند انتخاب می شود هم رای و نظر مردم در اصل امامت تاثیری ندارد و امام به دنبال رسول مسئولیت هدایت امت را به عهده دارد.

امام جمعه کرمان با طرح این پرسش که در جهان بینی دینی، مردم در امامت و نبوت چه جایگاهی دارند؟ نقش مردم را بسیار ویژه و حساس عنوان و بیان کرد: نبوت و امامت را جزو اصول می دانیم و یکی از تفاوت های اصول و فروع در این است که اصول؛ صفت و فعل خدا و فروع دین؛ فعل مکلف است.

وی اظهار کرد: در صدر اسلام همه کسانی که زندگی می کردند اعتقاد داشتند جامعه امام نیاز دارد اما اختلاف در نگاه به ولایت از اینجا آغاز شد که گروهی معتقد به این بودند که منصب امامت، فعل خدا و عده ای آن را فعل مکلف می دانستند و می گفتند مردم باید رهبر جامعه را انتخاب کنند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی ادامه داد: اما نقش مردم حساس و مهم است و در بیعت با رسول و نبی و امام و ولی جامعه نقش اساسی دارند زیرا اگر مردم بیعت نکنند امام جامعه مبسوط الید نمی شود یعنی قدرت عملی اجرایی دین وابسته به حمایت مردم است و در نگاه اعتقادی رسول و امام، رسالت و امامت خویش را فقط از ناحیه خدا می گیرد اما برای جاری شدن احکام دین در صحنه عمل، مردم نقش اساسی ایفا می کنند.

وی نیاز مردم به پاسخگویی به احکام شرعی و شبهات اعتقادی و مسائل مستحدثه را مورد توجه قرار داد و گفت: نیاز به مرجع پاسخگویی به شبهات، نقش حوزه های علمیه که وظیفه تربیت عالمان دینی را دارند، مشخص می کند و اینجا موضوع مرجعیت مطرح می شود که در تراز بالای این پاسخگویی قرار دارد زیرا کارشناس دین باید قرآن شناس قوی باشد و سخن معصوم را خوب بداند.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: مرجع دینی در طول تاریخ تشیع توانسته این پاسخگویی را به خوبی انجام بدهد و جدای از این پاسخگویی، رفتار و عمل او هم برای توده های مردم حجت است و بخش اخلاقی و رفتاری مراجع عظام و علمای ربانی گاه چنان بوده که یک رفتار آنچنان در جامعه تاثیر می گذارد که به کمک هدایت انسان ها می آید.

وی به نقش ولایت فقیه به عنوان جانشین امام معصوم در عصر غیبت که عهده دار امور مسلمین را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: تفاوت اساسی و جوهری ولایت فقیه با دیگر حاکمان این است وقتی حاکمان دستوری می دهند برای دیگران است اما اجرای فتوای ولی فقیه اول از خود او شروع می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: در نگاه دینی همه همت او این است فقه و احکام دینی را در جامعه اسلامی اجرا کند و اول خود به این مهم جامه عمل می پوشاند‌ و در غیبت امام معصوم، ولی فقیه همان نقش امام معصوم را انجام می دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار