به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در سازمان سینمایی برگزار شد.
سید صادق موسوی دبیر جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: پنج سال است بنده مسئولیت دبیری این رویداد را دارم و مهمترین اتفاقی که افتاده ارتقای سطح جشنواره از هر حیث بوده است. تلاش برای انضباط، بیشتر شده، اما میدانیم که نواقصی هم داشتهایم، اما این جشنواره این ظرفیت را دارد که بهترین و موثرترین جشنواره سینمایی کشور باشد. چون با خیل انبوه فیلمسازان مواجه هستیم. فیلم کوتاه نوآور و خلاق است و با قیود و محدودیتهای سینمای تجاری و مناسبتهای اقتصادی حاکم بر سینمای حرفهای مواجه نیست. با توجه به قدمت و عمر طولانیاش این امکان را داشت که از هر حیث ارتقا پیدا کند.
وی افزود: در وجه بینالمللی بعد از ۳۷ سال توانستیم مدارک را به آکادمی اسکار بدهیم و در حال حاضر این رویداد تنها جشنواره اسکارکوآلیفای ایران است.
موسوی توضیح داد: بخش ملی ما ربطی به اسکارکوآلیفای ندارد و بخش بینالملل و برنده بزرگ جشنواره در این بخش به اسکار معرفی میشود. هرچند هر سال پنج فیلم از بخش ملی را به بخش بینالملل معرفی میکنیم. در کدام رویداد ما ۱۲۸ کشور خارجی شرکت میکنند و بالغ بر ۶ هزار فیلم به آن میرسد؟ هرچند جوایز ما به شدت و به وضوح کاهش پیدا کرده و مجموع جوایز ما ۶ هزار دلار شده است. در حالی که در دورهای فقط جایزه بزرگ ما پنج هزار دلار بود.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه در ادامه گفت: دریافت این امتیاز اتفاقی بود که به نظرم خیلی مبارک بود که به آن توجه نشد، اما در مقایسه با دیگر رویدادها این اتفاق منحصر به فرد است ما درباره یک فیلم و یک نهاد صحبت نمیکنیم درباره یک رویداد دائمی حرف میزنیم. جشنوارهای که با پشتوانه هنرمندان و حمایت وزارت ارشاد به این قوام رسیده که این امکان را اخذ کند تا جشنواره مورد تایید اسکار باشد.
وی گفت: اسکار میداند که ما در ایران فعالیت میکنیم. ۶۵۰۰ فیلم به اینجا میآید و ما نزدیک به یک درصد را با پارامترهای جمهوری اسلامی ایران انتخاب میکنیم. همه گفتگوهای این موضوع با اسکار شده است. گفتهایم کشور اسلامی هستیم و البته آن نسخهای که به داوران ارایه میشود نسخه اصلی است. تنها یک داور در بخش بینالملل ایرانی است، اما آنچه در ایران پخش میشود مطابق با ضوابط ماست. اساساً به بخش ملی ارتباط مستقیمی ندارد. اسکار همه قواعد ما را میداند.
موسوی تأکید کرد: ۲۴ سال است انجام وظیفه میکنم فکر میکنم این بزرگترین توفیقی بود که توانستم برای سرزمینم با پشتوانه هنرمندان و همکارانم به دست بیاوردم. این حق استیفا شد. تعداد زیادی فیلم خارجی ثبتنام میشد. جوایز ارزی خوبی را میپرداختم این افزایش هزینه ارزی بود که باعث شد جوایز را کاهش بدهیم. ضمن اینکه این رویداد از جشنوارههای قدیمی است و نزدیک چهار دهه قدمت دارد.
وی افزود: همه این مولفهها نشان میداد جشنواره ما معتبر است. با اسکارکوآلیفای شدن بر اعتبار ما افزوده شد. هرچند ممکن است به اندازه یک دهه هیچ فیلمی از کشور ما از طریق این جشنواره به اسکار معرفی نشود. ما امسال برای اولین بار ایمیلهایی از سوی کارگردان خارجی داشتیم که چرا فیلم ما انتخاب نشد. کلاً ۱۲۷ رویداد سینمایی اسکارکوآلیفای هستند.
دبیر جشنواره در ادامه توضیح داد: چند ماه قبل به ما ایمیل زدند که جشنواره شما ریجکت شده، چون جشنواره شما رایگان است که ما توضیح دادیم به دلیل تحریم این موضوع امکانپذیر نیست و نمیتوانیم پول جا به جا کنیم. دوباره مستندات ارایه دادیم و پرونده ما بررسی شد. ما تنها رویداد رایگانی هستیم که به این مقام رسیده است.
موسوی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: امسال داوران جشنواره تراز بالاتری دارند. داوران افتخاری هستند و به همین دلیل برایشان مهم است که در کدام رویداد داوری میکنند. کمتر از ده درصد آثار بخش بینالملل متعلق به ایران است.
وی درخصوص اولویتهای این جشنواره گفت: منافع ملی اولویت جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده است و امسال جشنواره برای نخستینبار مراسم اختتامیه خواهیم داشت. در بخش ملی مهمترین نکتهای که میخواهم بگویم این است که به لحاظ رشد کمی بیشترین فیلمها را داشتهایم. در کدام رویداد ما ۱۲۸ کشور خارجی شرکت میکنند و بالغ بر ۶ هزار فیلم به آن میرسد؟ هرچند جوایز ما به شدت و به وضوح کاهش پیدا کرده و مجموع جوایز ما ۶ هزار دلار شده است. در حالی که در دورهای فقط جایزه بزرگ ما پنج هزار دلار بود.
دبیر این رویداد سینمایی ادامه داد: در مجموع ۱۷۷۵ فیلم در بخشهای مختلف به بخش ملی جشنواره رسید که از میان آنها ۱۲۵ فیلم انتخاب شد و بقیه به جشنواره راه پیدا نکرد. در بخش داستانی ۴ درصد متقاضیان انتخاب شد. برخی میگویند به خاطر ممیزی، پارتی بازی و… رد شدهایم اما مهمترین منطق، محدودیت فرصتهاست. رقابت تنگاتنگی در جشنواره وجود دارد و امسال به خاطر اسکارکوآلیفاید شدن این رقابت بیشتر هم شده است و برخی فکر میکنند حتماً به اسکار معرفی میشدند.
وی گفت: باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتهایم که فیلمهایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب میکردیم، بقیه نمیتوانستند این موضوع را بپذیرندموسوی افزود: برخی میگویند من لابیمن حرفهای هستم و چنین تصوراتی دارند البته من میفهمم وقتی فرصت محدود و امکانات هم کم است، اعتراضات شکل میگیرد ولی مهمترین نکته این است که تعداد زیادی فیلم به جشنواره ما رسید. برخی از دوستان میگفتند ما در اسنپ کار کردیم و پول ساخت فیلم را درآوردیم. یک خانمی با پخت و فروش غذا پول ساخت فیلمش را درآورده بود. من همه اینها را میدانم.
موسوی ادامه داد: جان کلام این است که همه نیاز به دیده شدن دارند، به هر حال جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر میدانند، با مشقت فیلم تولید میکنند به امید دیده شدن. میدانم که هر سال دلخوریهایی پیش میآید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلمها میتوانستند در بستری دیده شوند. همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است. در این مدت توهینهایی به من شد که تنها با این موضوع توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها میگذاشتم. آنها فکر میکردند من غول و دیو دو شاخ هستم که باید با من جنگید! اما من خودم را جای آنها میگذاشتم. برخی حمله میکردند و شب پیام میدادند که ناراحت نشو. من یا هر کس دیگری که مسئولیت میپذیریم باید خودمان را سیبل کنیم چون به هر حال برخی از اعتراضها به حق است.
دبیر جشنواره ادامه داد: قبل از هر چیز مانند سلیقه، باند و… باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتهایم که فیلمهایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب میکردیم، بقیه نمیتوانستند این موضوع را بپذیرند. امیدوارم جشنوارههای دیگر و چه پلتفرمها و چه دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلمها دیده شود. این انتظار بزرگی نیست.
ما جشنواره خنثی نیستیم
وی افزود: نکته دیگری که میخواهم بگویم درباره سیاستهای جشنواره است اگر دوستان ما یکبار فراخوان را بخوانند بسیاری از مسایل حل میشود این جشنواره توسط ارشاد و با بودجه بیتالمال برگزار میشود باید در چارچوب سیاستهای آن نقد شود. ما جشنواره خنثی نیستیم. بسیاری از جشنوارهها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویتهایی داریم. مثلاً فیلمهای امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایههای اجتماعی و… مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند حتماً آن فیلمی را انتخاب میکنم که درباره خانواده باشد. حتی در جایزهها هم گفتهایم بیشتر به فیلمی جایزه میدهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد برخی فیلمها را کنار گذاشتیم چون کاملاً مغایر با اولویتها بود.
موسوی در ادامه گفت: چند سال پیش کمی فضا را باز کردیم اما بقیه گفتند چرا همه فیلمها راه پیدا کرده است بنابراین این کار سختی است. ما سه مولفه اصلی داریم. همه فیلمها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلمها به لحاظ کیفی هم باید حداقلهایی داشته باشند و دیگر اینکه باید در چارچوب اولویتها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی که شورا رد کرد را ما قبول کرده بودیم، برخی فیلمها خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و این مغایر با سیاستهای اعلامی ما بود.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: ما در سال کنونی مشاوران انتخاب فیلم را داشتیم. آنها برخی از فیلمها را که در جشنوارههای دیگر برگزیده شده بودند، اصلاً انتخاب نکردند، در بخش بینالملل هم مکانیسم طولانی داشتیم. شنیدم میگفتند برخی فیلمها دیده نشده اما همه فیلمها دیده شد. ترکیب هیات امسال ما تکراری نبوده است. دوستان ما در سایر استانها میگویند باندی وجود دارد، اما ترکیب ما یک نفر دو نفر نیست، تمام تلاش ما این بود که بچههای جدید را برای این موضوع انتخاب کنیم.
برخی فیلمها با نظر من کنار گذاشته شد چون مغایر با اولویتها بود
وی افزود: جالب این است سه فیلمی که من و دوستان افسوس میخوردیم که کاش در بین انتخاب شدهها بودند، هیچ اعتراضی نداشتند. دوستان لیست هشتادتایی درآوردهاند که من چهل فیلم را رد کردهام اما ما هیچوقت لیست هشتادتایی نداشتیم. برخی میگفتند من فیلمهای انتخاب شده را درآوردهام اما اینچنین نبود. یکی میگفت من اثر هفتم بودم اما اثر ۳۱۷ لیست اولیه بود. خانم دیگری فیلمش در رتبه ۱۲۷ قرار داشت و فیلم دیگری در رتبه ۸۲۶ از آن هزار و خوردهای فیلم قرار داشت. اما برخی از این فضا سواستفاده و ماهیگیری کردند البته برخی فیلمها با نظر من کنار گذاشته شد چون بسیار مغایر با اولویتهای ما بود. آن فیلمهایی که از ایران در خارج از کشور هم جایزه میگیرند مفاهیم انسانی و اخلاقیشان آنها را برگزیده کرده است. من نمیتوانم جشنواره را آکنده کنم از مغایرتهایی که از نظر ما مردود است. فیلمی که از حقوق کودک دفاع میکند در قیاس با فیلمی که از آلودگی هوا صحبت میکند در اولویت ماست، این به معنی این نیست که آلودگی هوا بیارزش است نه، بلکه در اولویت ما نیست.
موسوی تأکید کرد: من مسئول کارهای خودم هستم من به جشنوارهها و رویدادهای دیگر کاری ندارم ما آییننامه را منتشر کردهایم. یک فیلم به من نشان بدهید که بر خلاف آنچه که گفتم رد شده باشد.
وی ادامه داد: ما مراسم افتتاحیه رسمی داریم که یازده صبح روز سهشنبه است. مجموعه ایرانمال به صورت رایگان در اختیار ما قرار میگیرد به نظرم با این تورم و گرانیها این کار، کار بزرگی است. روزگاری را یادم است که اگر چک انجمن پاس نمیشد یک روز مانده به برگزاری جشنواره ما را به سالن راه نمیدادند تا بنر بزنیم. پلتفرم «هاشور» خانه جشنواره است و هر محتوایی که صاحب اثر اجازه بدهد در آنجا دیده میشود. ما از تمام فیلمسازان خارجی اجازه گرفتیم. سال گذشته بچههای بخش داستانی ملی استقبالی از این موضوع نکردند چون نگرانیهایی داشتند.
موسوی با اشاره به اینک «تمرکز ما امسال بر فیلم تجربی است» ادامه داد امسال برای نکوداشت از زنده یاد فرشته طائرپور یاد خواهیم کرد. او عضو هیات امنای انجمن و حامی جوانان بود. این تنها نکوداشت این جشنواره است.
انتهای پیام/121