طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان در چتر حمایت موقوفات قرار دارند

مدیر کل مجامع و شرکت‌های وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه از حمایت‌های این سازمان از طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان خبر داد.
کد خبر: ۴۸۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵ - 17October 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد نهضت» مدیر کل مجامع و شرکت‌های وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: همزمان با حضور حجت‌الاسلام خاموشی در سازمان اوقاف و امور خیریه و با تغییر رویکرد در سیاست‌های ابلاغی سازمان، موضوع تبدیل رژیم اجاره‌داری به انواع مشارکت عمومی و خصوصی یکی از راهبردهای جدی این سازمان جهت بهره‌وری حداکثری موقوفات قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشتر حوزه‌های تجاری و مسکونی مدنظر قرار می‌گرفت اما اکنون با نگرش جدید دانش‌بنیانی، سازمان بر سایر حوزه‌ها به‌ویژه کشاورزی، دامپروری، صنایع، معادن و به‌طور کلی تولید تمرکز کرده است، افزود: در بهینه‌سازی مصرف انرژی، احیای منابع آبی موقوفات، افزایش بهره‌وری اراضی کشاورزی، تولید انواع محصولات کشاورزی و دام و شیلات و تکمیل زنجیره ارزش و امنیت غذایی، صنایع تبدیلی و موضوعات حوزه بهداشت و درمان و همچنین تولید تجهیزات پزشکی، پیراپزشکی، تولیدات صنایع مخابرات و الکترونیک اقدامات قابل ملاحظه‌ای صورت پذیرفته و در خصوص معادن وقفی و صنعت ساختمان و سازهای سبک برنامه‌ریزی شده که امیدواریم آیندگان ثمرات این کارها را احساس کنند.

نهضت تاکید کرد: در هر نقطه از کشور که موقوفات و بقاع متبرکه منابع و امکاناتی دارند، طرح‌های علمی، فناورانه و دانش‌بنیان که پیشران، مولد و کارآفرین باشند با هدف احیا، آبادانی و کسب منفعت حداکثری در چتر حمایت موقوفات قرار خواهند گرفت؛ براساس ظرفیت‌های موجود هر منطقه، طرح‌های دانش‌محور شناسایی و برای حمایت از آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

مدیر کل مجامع و شرکت‌های وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: با توجه به سیاست ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، اولویت بهره‌برداری از بهترین عرصه‌های وقفی، می‌تواند به نخبگان، دانشمندان، فناوران و بهترین‌های زیست‌بوم نوآوری باشد؛ از آنجا که در تاریخ تمدن ایران، وقف موتور متحرکه علم بوده با این رویکرد موقوفات در جهت گسترش رابطه وقف و علم حرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم مبنی بر اینکه «دانش باید به پیشرفت کشور کمک کند»، گفت: به منظور مولدسازی دارایی‌ها و سرمایه‌های غیر مولد موقوفات و بقاع متبرکه، سازمان اوقاف با فراهم کردن شرایط و رونق شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری، گامی مهم در راستای رونق زیست‌بوم نوآوری برداشته است تا راه را برای جذب جوانان نخبه، مستعد و خلاق هموار کند؛ این زیست‌بوم، زمینه تبدیل ایده‌های خلاق به کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را فراهم می‌کند؛ این مهم کمک شایانی به افزایش بهره‌وری موقوفات خواهد کرد.

نهضت تصریح کرد: اداره کل مجامع و شرکت‌های وابسته به‌عنوان یکی از اداره‌کل‌های جدید‌التاسیس در معاونت بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده که در راستای تحقق اهداف مورد نظر در این معاونت به‌دنبال بهره‌ور شدن موقوفات است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید دو دسته موقوفه منفعتی و انتفاعی داریم؛ اساسا بخش عمده‌ای از موقوفاتی که سازمان اوقاف و امور خیریه در مدیریت آنها دخیل هست، موقوفات منفعتی هستند؛ وظیفه این اداره کل نیز کمک به کسب حداکثر منفعت از این موقوفات است تا منافع حاصل از آن صرف حفظ عین موقوفات و نهایتا اجرای امینانه نیات واقفین خیر‌اندیش شود.

مدیر کل مجامع و شرکت‌های وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: مهمترین وظیفه‌ای که برای این اداره کل ترسیم کرده‌ایم مولدسازی دارایی‌ها و هدایت فعالیت‌های اقتصادی موقوفات در جهت رفع نیازهای اساسی کشور با توجه به شرایط اقتصادی فعلی است تا به‌دنبال آن منابع حاصل، صرف اجرای امینانه نیات واقفین شود.

وی خاطرنشان کرد: فراهم کردن شرایط مناسب جهت مشارکت با فناوران و نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان، موضوع مهمی بود که در سه سال اخیر با جدیت پیگیری شد و در ادامه خلاصه‌ای از فعالیت‌ها و موضوعات مرتبط را به اختصار بیان می‌شود.

نهضت یادآور شد: تکمیل زیست‌بوم فناوری در نهاد وقف با تاسیس‌ صندوق‌ پژوهش‌ و‌ فناوری‌ غیر‌دولتی‌ ماندگار جهت کمک‌ و‌ توسعه‌ و‌ ارتقای‌ پژوهش‌ و‌ فناوری‌ شرکت‌های‌ دانش‌بنیان‌ و‌ سرمایه‌گذاری در‌ پروژه‌های‌ خطرپذیر‌ به‌منظور‌ توسعه‌ بهره‌وری‌ دارایی‌های‌ وقفی یکی از فعالیت‌ها بوده است.

وی ایجاد مرکز نوآوری، پارک علم و فناوری عقیق و حمایت از موسسات و شرکت‌هایی همچون شرکت سامانه آزمای قائم، شرکت موقوفه دانش سلامت کوثر، سینا فناوران ماندگار، فن گستران خودروی توسن، شتابدهنده فناوران سلامت تپش، شرکت فناوری پرتو نگاری پایا، شرکت پترو فن‌آوری پایا، طرح درمان ضایعات، شرکت گروه تخصصی کشاورزی دامپروری، شیلات زرین رویش ماندگار، شرکت شرکت پارسیا ژن،شرکت کشت و صنعت و دامپروری مهر ماندگار گلستان از دیگر اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر عنوان کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار